تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

غذاهای آلرژی زا و حساسیت های غذایی

مقالات (عمومی)
غذاهای آلرژی زا و حساسیت های غذایی

غذاهای آلرژی زا و حساسیت های غذایی :

حساسیت افراد به غذاها همواره مورد بحث بوده ولی با انجام آزمونهای خونی یا پوستی، می توان به حساسیت افراد به غذاهای خاص پی برد. حساسیت های دیگری نیز ممکن است دیده شود که البته تشخیص آنها مشکل تر است. پزشکانی که در مورد غذاهای آلرژی زا مطالعه می کنند، در مورد این حساسیت ها مشکوک بوده و حدس می زنند چنین مواردی تنها در ذهن افراد ایجاد می شود. برخی افراد گاه به دنبال یافتن راه حل هایی خارج از جامعه پزشکی و علمی می روند.

غذاهای آلرژی زا موجب تحریک پاسخ ایمنی غیر طبیعی در افراد حساس می شوند. کرفس، تخم مرغ، ماهی (شامل صدف ها)، دانه ها (ذرت، گندم، برنج)، حبوبات (سویا، بادام زمینی)، شیر و مخمرها، منابع متداولی از مواد غذایی آلرژی زا به شمار می آیند.

اگر چه آلرژی به کل ترکیبات غذا ربط داده می شود اما معمولا تعداد کمی از پروتئین های موجود در غذا عامل واکنش های آلرژی زا هستند.

علائم واکنش های حساسیتی زمانی دیده می شود که مولکول های پروتئینی به سطح سلولهای خاصی در روده می چسبند. سپس این سلول ها، علائمی به سلول های دیگر می فرستند که موجب بروز واکنش های آلرژی زا می شود.

بسیاری از این واکنش ها، ورم معده ای روده ای را به همراه خواهند داشت که خود موجب ایجاد درد در معده، اسهال و سایر مشکلات روده ای می شود. این واکنش ها ممکن است هنگام استنشاق مواد آلرژی زا از هوا و در مکان انجام فرایندهای غذایی نیز رخ دهد.

توجه :

برخی از آلرژیها، مخصوصا آلرژی به پروتئین های بادام زمینی، می تواند خیلی جدی باشد و موجب شوک آنافیلاکتیک و مرگ در زمانی کمتر از یک ساعت پس از مصرف می شود.

برخی از مصرف کنندگان واکنش های حساسیتی به غذاهای آلرژی زا یا برخی مواد افزودنی که فاقد پروتئین های آلرژی زا هستند نشان می دهند.

سولفیت ها موجب تحریک واکنش های شدید شامل دردهای شکمی، اسهال، انقباض، تهوع، سختی در بلع، سردرد، درد سینه، ضعف و از دست دادن هوشیاری در مصرف کنندگان با حساسیت کمتر می شوند.

مصرف مقدار زیاد منو سدیم گلوتامات (MSG) در فرد با معده خالی، علائم سردرد، سوزش گردن، تنگی نفس، استفراغ و تعرق زیاد را به همراه دارد که سندرم رستوران های چینی نامیده می شود.

یک حساسیت ثبت شده، عدم مقاومت به لاکتوز است. بسیاری از مردم آفریقا، آسیا، آمریکا قدرت تجزیه لاکتوز را ندارند.

حذف غذاها و نوشیدنی هایی که موجب تحریک پاسخ در بدن می شوند، مطمئن ترین راه ممانعت از واکنش های آلرژی زا است. انجام آزمون های پوستی، از تعداد موارد آلرژی احتمالی خواهد کاست ولی در همه موارد نمی توان به آن متکی بود.

در هر حال بعد از انجام آزمون، همه غذاهایی که جواب آنها مثبت بوده است، از رژیم غذایی حذف شده و یک غذای ساده جایگزین آن می شود.

محدودیت های رژیمی در مورد بسیاری از افراد موثر بوده، در حالی که برخی باید تنها از مصرف غذاهای محرک اجتناب کنند. عکس العمل های حساسیتی معمولا با قرار دادن مقدار کمی از غذای مشکوک در دهان و انتظار برای بروز علائم بررسی می شوند.

نتایج حاصل از این نوع آزمون ها کمتر از مواردی که پزشکان در جستجوی واکنش های حساسیت واقعی هستند، قابل اعتماد می باشند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید