تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

بهداشت مواد غذایی

مقالات (عمومی)
بهداشت مواد غذایی
جدول محتوای این صفحه پنهان

بهداشت مواد غذایی :

یکی از مشکلات کیفی مرتبط با سلامتی و بهداشت مواد غذایی ، آلوده شدن آنها توسط میکروب ها و مواد شیمیایی است. تنها راه ممانعت از آلودگی، رعایت بهداشت است.

بهداشت به طور کلی، تمیز نگه داشتن اشیا است .بهداشت به هنگام تولید مواد خام و قبل از آنکه به کارخانه برسند، آغاز می شود. اگرچه احتمالا عاری نگه داشتن گیاهان و حیوانات از میکروب ها غیرممکن است ولی هر روشی که سطح تماس گیاه و حیوان را با خاک کم کند، باعث کاهش حضور میکروب ها می شود. رشد گیاهان روی پلاستیک، تماس با خاک و پاتوژنه موجود در کودهای آلی را کاهش می دهد.

همچنین اقداماتی که برای کاهش احتمال غوطه وری دام در کثافات انجام می گیرد، احتمال آلودگی را کاهش خواهد داد نگهداری قسمت های برداشت شده گیاهان و حیوانات زنده در محیط های تمیز طی جابجایی و نگهداری قبل از فرایند در کارخانه نیز مراحل مهم کاهش آلودگی ها هستند .
اقدامات زیادی باید در کارخانه های فرآوری انجام شود تا کارخانه تمیز بماند کنترل آفات مانند حشرات و موش در انبار و قسمت های فرایند، بسیار مهم است است زمین، سطوح افقی و سطوح در تماس با غذا، تمیز و عاری از گرد و غبار باشند کارکنانی که مواد غذایی را جابه جا می کنند، باید مطمئن باشند دست ها و لباس هایشان تمیز است.

توجه :

اغلب کارخانه های فرآوری ۱۶ تا ۱۸ ساعت کار کرده و سپس کاملا” پاکسازی شده و قبل از روز کاری بعد، ضدعفونی می شوند. برخی تجهیزات را می توان با چرخش آب کلر دار یا برخی محلول های ضدعفونی کننده تمیز کرد. بقیه تجهیزات باید کاملا باز شده و با آب گرم و صابون شست و شو و آبکشی شده و پس از ضد عفونی کردن با مواد مناسب، مجددا سوار شوند.

سپس بازرسی کامل باید صورت گیرد تا از رعایت دقیق استانداردهای پاکسازی قبل از شروع عملیات، اطمینان حاصل شود

دستورالعمل های بهداشت مواد غذایی دولت آمریکا که روش های تولید خوب متداول (CGMP) و روش های عملیاتی استانداردهای بهداشتی (SSOP) نامیده می شوند، برای دستیابی به شرایط بهداشتی مناسب و کافی در کارخانه های فرآوری، مورد استفاده قرار می گیرند .

روشهای تولید خوب متداول توسط سازمان غذا و داروی آمریکا و روش های عملیاتی استانداردهای بهداشتی توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا تدوین شده اند که برای کارخانه های گوشت لازم است.

هر شرکت باید روش خاصی که در مطابقت با این قوانین است را ایجاد کند. این روش ها باید از مواد اولیه تا تمیز کردند ضد عفونی کردن وسایل، کنترل مقدار کلر مصرفی، مدیریت فاضلاب تولیدی کارخانه بسیاری از فعالیت های دیگر را در بر گیرد.

کارخانه های صنایع غذایی فاضلاب زیادی تولید می کنند. بنابراین، قوانین دولتی عوامل زیادی را در مورد کیفیت آب مصرفی و گیاهان هوازی در نظر می گیرند.

نکته :

بخش کنترل کیفی شرکت، مسئول تضمین استاندارد بهداشت مواد غذایی می باشد. هر گاه ممکن باشد، ضایعات کارخانه های فرآوری مواد غذایی به محصولات قابل استفاده محصول جانبی) مانند اقلام غیر عادی برای بازارهای خارجی (پاهای مرغ)، غذای حیوانات (میوه و سبزیجاتی که مناسب مصرف انسان نیستند) یا کود تبدیل می شوند.
بهداشت، محدود به کارخانه های صنایع غذایی نیست و در رستوران ها نیز لازم می باشد. دستورالعمل های دقیقی برای همه بخش های خدماتی مواد غذایی از غذاخوری های محلی و رستوران ها تا زنجیره های غذایی بزرگ وجود دارد.

رستوران های زنجیره ای دستورالعمل های گسترده ای را توسعه داده و دارای بازرسان شرکتی هستند که فعالیت هر واحد عملیاتی را بررسی می کنند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان یابند.

رستوران ها باید سطح خود در درجه بندی کلی را در محل مناسبی نصب کنند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید