تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

غذاهای طبیعی و کامل کدامند؟

مقالات (عمومی)
غذاهای طبیعی و کامل کدامند؟
جدول محتوای این صفحه پنهان

غذاهای طبیعی و کامل :

بسیاری از مصرف کنندگان در مورد غذاهای تولید شده با استفاده از فناوری های جدید نگران بوده و خواستار غذاهای ساده تر و خالص تر هستند. این افراد، بسیاری از غذاهای بسته بندی شده تجاری را نپذیرفته و معتقدند که غذاهای طبیعی ، آلی یا کامل، جانشین های مغذی تر و ایمن تری هستند.

همانگونه که شما نیز ممکن است بدانید، متخصصان صنایع غذایی لزوما چنین جانشین هایی را مغذی تر و ایمن تر نمی دانند. با وجود اینکه غذاهای طبیعی ، آلی و کامل، مشابه هستند، تفاوت های مهمی نیز دارند اما گهگاه تشخیص تفاوت بین این غذاها دشوار است.

به دلیل سردرگمی هایی که ممکن است بعد پیش آید، برخی از مصرف کنندگان تعریف های متفاوتی را برای تشخیص غذاهای خاص به کار می برند.
غذاهای طبیعی برخلاف انواع نوشابه ها، چیپس های سیب زمینی ، کیک ها نوشابه های صبحانه ای ، شکلات های مغذی و غذاهای منجمد، در طبیعت وجود دارند اینکه واژه ی «طبیعی» به چه معنایی است همیشه مشخص نیست.

عده ای بر این باورند که سبزیجات باغی تازه، گوشت حیوانات شکار شده در طبیعت یا قارچ ها و گیاهان علفی را می توان به عنوان غذاهای طبیعی طبقه بندی نمود.

اکثر مصرف کنندگان اما نه همه ی آنها، سبزیجات تازه پرورش یافته در گلخانه ها، استیک گوساله ی تهیه شده از سوپر مارکت یا ادویه های خشک درون ظروف شیشه ای را نیز به عنوان غذاهای طبیعی می شناسند.

طبقه بندی اجناسی مانند ذرت کنسروی، نان ها، پاستا و آب میوه ها دشوارتر است. محصولاتی مانند آرد گندم آسیاب شده توسط آسیاهای سنگی، کوچینیل (رنگ قرمز طبیعی که از عصاره ی سوسک های خشک تولید می شود) یا مواد حاوی ترکیبات معطر طبیعی نیز وجود دارند که در اصل دارای منشاء طبیعی می باشند.

آیا محصولات طبیعی ایمن تر و مغذی تر از غذاهای غیر طبیعی هستند؟

متخصصان صنایع غذایی معتقدند که به اطلاعات بیشتری برای پاسخگویی به این سوال نیاز است. فرآیند غذا می تواند ویتامین ها و املاح را کاهش دهد.

اگر یک خوشه تازه برداشت شده ذرت، برای مدت زمان کوتاهی پس از برداشت پخته شود، مغذی تر از کنسرو ذرت خواهد بود. پخت بیش از حد ذرت به اندازه کنسرو کردن آن می تواند برای ترکیبات مغذی مخرب باشد.

اگر ذرت به سرعت آنزیم بری شده و منجمد گردد، مواد مغذی خود را بهتر از حالتی که به مدت چندین روز در یخچال نگهداری شود، حفظ می کند.

هم چنین اگر به جای استیک آهوی تازه که از شکار آخر هفته به دست آمده از استیک گوساله تازه که از فروشگاه محل خریداری شده استفاده شود، محصول سالم تر خواهد بود.
تلاش می شود مصرف سوخت های فسیلی و مواد شیمیایی سنتزی در تولید فرآورده های آلی یا ارگانیک به حداقل رسانده شود. کودهای حیوانی و مواد گیاهی کمپوست شده به عنوان کود برای این نوع فرآورده ها استفاده شده و این در حالی است که در کشاورزی سنتی از ترکیبات نیتروژنه استفاده می گردد.

علاوه بر این، تولید سنتی محصولات به استفاده از آفت کش ها متکی است، در حالی که تولید غذا به روش آلی بر استفاده از جایگزین های بیولوژیکی تأکید دارد. در عین حال باید توجه نمود که محصولات آلی، گران قیمت تر بوده و عمر ماندگاری کوتاه تری دارند.

نکته :

همان گونه که توضیح داده شد، احتمال مغذی تر بودن محصولاتی که تازه برداشت شده اند بیشتر از محصولاتی است که مدت زمان طولانی حمل و نقل و نگهداری می شوند.

به هر حال، این ادعا که عدم استفاده از حشره کش هایا سوخت های فسیلی، غذا را مغذی تر می سازد، بر اساس اطلاعات علمی نبوده و استفاده از کودهای حیوانی ممکن است محصولات غذایی به خصوص انواع ریشه ای مانند سیب زمینی و هویج را آلوده نماید
کلمه ی «آلی» برای توصیف فرآورده های گوشتی حاصل از گوشت حیواناتی که با آنتی بیوتیک ها یا هورمون های رشد سنتزی، درمان نشده اند و غذاهایی را مصرف کرده اند که در آنها از حشره کش ها استفاده نشده است، نیز به کار می رود.

نگرانی های منطقی در مورد استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها وجود دارد. زیرا استفاده بیش از حد از آنها، سویه های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک ایجاد می کند که سلامت انسان را به خطر می اندازد. ادعاهایی که در مورد گوشت های «بدون هورمون» می شود در واقع گمراه کتان است.

زیرا هورمون ها ترکیبات طبیعی هر گیاه یا حیوان بوده و بنابراین، تنها غذاهای غیر طبیعی کاملا فاقد هورمون هستند.

با توجه به اینکه هیج آزمون علمی وجود ندارد که بتواند تفاوت بین هورمون های سنتزی و طبیعی را تشخیص دهد، برای ادعای عدم وجود هورمون سنتزی در گوشت، اقرارنامه تولید کننده لازم است.

همچنین، اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد گوشت های تولید شده به روش آلى، معنی تر و ایمن تر از گوشت های تولید شده به روش سنتی هستند.

توجه :

غذاهای کامل معمولا غذاهایی هستند که با کمک ترکیبات اصلی خود به سرعت قابل شناسایی می باشند. شیر، میوه ها و سبزیجات تازه و فرآیند شده و گوشت های کامل و چرخ شده به عنوان غذاهای کامل مورد توجه قرار می گیرند.

بسیاری از غذاها مانند انواع غیر طبیعی آن، قطعا” غذاهای کاملی نیستند.

غذاهای رژیمی و کم چرب معمولا به عنوان غذای کامل مورد توجه قرار نمی گیرند. به طور کلی، غذاهای کامل با مقادیر کم چربی و قند، مغذی تر از غذاهای تنقلاتی می باشند.

در این مورد استثناهایی مانند موزهای رسیده نیز وجود دارند که مقدار زیادی قند داشته و آووکادو (یا گوآکامول) و کره که حاوی مقدار زیادی چربی هستند.

هم چنین غلات صبحانه ی غنی شده، هر چند حاوی مقادیر زیادی ویتامین و املاح هستند، به سختی می توانند به عنوان غذای کامل در نظر گرفته شوند.

به اعتقاد متخصصان صنایع غذایی مواد مغذی سنتزی هم می توانند به اندازه انواع طبیعی آن مؤثر باشند. بار دیگر تاکید می گردد که نام هایی مانند «غذاهای کامل» متضمن تغذیه مناسب نیستند.

در واقع قبل از اینکه بتوان تعیین کرد که یک ماده غذایی به چه اندازه مغذی یا ایمن است به اطلاعات بیشتری در مورد آن نیاز می باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید