تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

ارتباط غذا و بیماری

مقالات (عمومی)
ارتباط غذا و بیماری

ارتباط غذا و بیماری :

یکی از عوامل نگرانی بسیاری از مصرف کنندگان، چگونگی ارتباط غذا و بیماری و تاثیر غذا بر سلامتی است. معمولا وقتی درباره ی غذاهای سالم صحبت می شود منظور غذاهایی است که به جلوگیری از ابتلاء به بیماری های ناشی از زندگی مدرن همچون سرطان، دیابت ها، بیماری قلبی و چاقی کمک می نمایند. گرسنگی، بیماری های سوء تغذیه و عفونت، عوامل اصلی مرگ و میر در جوامع کمتر صنعتی هستند.

کشورهای صنعتی تر گرایش بیشتری نسبت به استانداردهای صنعتی و فرایند های بهداشتی داشته، در نتیجه شهروندان عمر بیشتری کرده اما از سوی دیگر احتمال ابتلاء به سرطان، دیابت ها یا بیماریهای قلبی و ارتباط غذا و بیماری در آنها بیشتر است.

طی صد سال گذشته افزایش شدیدی در امید به زندگی وجود داشته است. اگرچه رسیدن به عمر صد ساله آنچنان که به نظر می آید غیر ممکن نیست اما افراد زیادی حاضر به پذیرش عواقب حاصل از چنین عمر درازی نمی باشند.

به هر روی با افزایش جمعیت مسن، ارتقاء کیفیت زندگی در سال های پیری هدف مهمی به شمار می آید.

ارتباط غذا و بیماری می توانند سلامتی انسان را به خطر بندازند ممکن است در اثر مصرف مقادیر کم یا بیش از حد، غذا به وجود آیند که در این زمینه باید توجه نمود که ارتباط غذا و بیماری واضح است و بدن باید بتواند انرژی کافی برای تأمین نیازهای خود را دریافت کند .

نکته :

باید توجه نمود که بدن باید بتواند انرژی کافی برای تأمین نیازهای خود را دریافت کند، واحد انرژی کالری و به طور دقیق تر کیلو کالری است. انرژی غذا از کربوهیدرات ها، چریی ها پروتئین ها و نه از کافئین یا دیگر محرک ها به دست می آید.

اگر بدن کالری کافی دریافت ننماید، شروع به تجزیه ذخایر خود می کند. در این حالت اولین چیزی که توسط بدن تجزیه می شود کربوهیدرات ها و پس از آن چربی ها و در نهایت پروتئین ها هستند.

توجه :

اگر رژیم های غذایی کم کالری با زندگی کم تحرک ترکیب گردند، کاهش وزن دشوار می شود. در این حالت بدن عملکردهای طبیعی مصرف کننده انرژی را متوقف کرده و مرحله ای به وجود می آید که شروع به تخریب خود می کند، زیرا کالری کافی برای نگهداری از خود ندارد.

وقتی شخصی به دلیل عدم وجود غذای کافی به این مرحله برسد، گرسنگی و وقتی با اختیار به این مرحله برسد، روزه داری نامیده می شود.

به هر حال اگر کالری کافی تأمین نگردد، منجر به مرگ خواهد شد. عدم وجود کالری و پروتئین کافی ماراسموس و وجود کالری به اندازه کافی و کمبود پروتئین کواشیورکر نامیده می شود.

شخصی که کالری کافی دریافت کرده اما مقدار زیادی از آن از پروتئین حاصل می شود نیز می تواند دچار گرسنگی یا مرگ شود. مقدار کافی کربوهیدرات در رژیم غذایی برای حفظ گلوکز لازم در خون و عملکرد مناسب مغز لازم است.

اکثر افراد بطور معمول مقدار پروتئین و کالری کافی دریافت می نمایند اما هنوز هم ممکن است دچار سوء تغذیه باشند. عدم دریافت مقادیر کافی ویتامین ها و املاح نیز ممکن است موجب بیماری سوء تغذیه شود.

به عنوان مثال عدم دریافت مقدار کافی ویتامین ث موجب اسکوربوت شده که با خونریزی لثه ها، خون مردگی های لکه دار و عدم بهبود زخم ها ظاهر می گردد. فقدان ویتامین «آ» می تواند از افزایش سلولها جلوگیری کرده و منجر به بیماری شب کوری شود.

آنمی در اثر عدم وجود مقدار کافی آهن یا ویتامین ب ۱۲ به وجود آمده و اوستئوپروسیس حاصل از کمبود کلسیم است.

بیماری های حاصل از کمبود مواد مغذی می توانند آسیب رساننده باشند، هر چند که خوشبختانه علت بروز، روش پیشگیری و درمان آنها و ارتباط غذا و بیماری مشخص است.

سرطان :

سرطان ، وحشتناک ترین بیماری در جوامع مدرن است. بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۲۰ درصد مرگ و میر در ایالات متحده ناشی از سرطان می باشد.

بیماری سرطان تنها یک بیماری نیست بلکه واژه ای است که برای گروهی از بیماریهای مشابه به کار می رود که با رشد غیر طبیعی سلول و غده های بدخیم شناسایی می شوند.

خوشبختانه بسیاری از سرطان ها از عوامل محیطی ناشی می شوند و به نظر می رسد قابل پیشگیری باشند اما خبر بد این است که کشف علت، درمان و پیشگیری از سرطان به سادگی درمان بیماری های ناشی از سوء تغذیه نیست.

هر نوع سرطان، مکانیسم متفاوتی برای گسترش دارد و کلا بر چهل و شش نقطه ی بدن تاثیر می گذارند. علت ۲۰ درصد مرگ های ناشی از سرطان، سرطان ریه می باشد که رابطه مستقیمی با دود تنباکو دارد.

سرطان روده و سینه بیماری های کشنده بعدی بوده و ناشی از عوامل غذایی می باشند. سرطان، بیماری مرتبط با کمبود ویتامین یا املاح نیست.

این بیماری معمولا با خوردن یک ترکیب سرطان زا ایجاد نشده و یا به وسیله ی یک دارو یا ترکیب مغذی درمان نمی گردد.

اگرچه رژیم غذایی در افزایش یا کاهش خطر مرتبط با یک نوع سرطان نقش دارد اما به ندرت علت خاصی برای ابتلاء به این بیماری وجود دارد.

نکته :

به طور کلی مصرف بیش از حد چربی شانس ابتلاء به سرطان سینه را افزایش داده و می تواند انواع دیگر سرطان را ایجاد نماید. غذاهای به شدت دودی، سرخ شده و گوشت های نمک سود شده شانس ابتلاء به سرطان معده را افزایش داده و مصرف بیش از حد الکل در سرطان کبد، دهان و مری نقش دارد.

برخلاف آن، افزایش مصرف میوه و سبزی، فیبرهای رژیمی و ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را تامین کرده که به نظر می رسد قادر به کاهش خطر ابتلاء به سرطان هستند.

بیماری های قلبی :

بیماری های قلبی نیز از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. باید دانست که در طبقه بندی علل مرگ و میر، هیچ کس به علت پیری نمی میرد.

به طور کلی، مصرف بیش از حد غذا به خصوص غذاهای چرب، احتمال ابتلاء به بیماری های قلبی را افزایش میدهد  کشیدن سیگار و مصرف الکل نیز از جمله عوامل خطرساز برای بیماری های قلبی هستند.

افراد سیگاری و الکلی چاق، به خصوص آنها سابقه ی بیماری قلبی در میان اعضاء خانواده خود دارند، بیشتر در معرض خطر حمله های قلبی یا تپش های شدید هستند.

عوامل مشابه باعث ایجاد انواع دیابت می شوند. درمان بیماری دیابت با استفاده از رژیم غذایی، دارو و تزریق انسولین امکان پذیر است.

اگرچه یک فرد دیابتی باید به شدت مراقب رژیم غذایی خود باشد اما این اطمینان وجود ندارد که مصرف بیش از حد قند عامل شروع بیماری است.

مصرف بیش از حد قند با بیماری های بسیاری شامل بی قراری، چاقی و پوسیدگی دندان نیز مرتبط است. ارتباط بسیاری از این بیماری ها با یکدیگر مشخص نیست اما بدیهی است که مصرف بیش از حد هر چیز همراه با کربوهیدرات ها و بنابراین افزایش کالری، موجب افزایش وزن خواهد شد.

قند به عنوان عامل پوسیدگی دندان تعیین شده اما به عنوان عامل بی قراری در نظر گرفته نمی شود. همانند سرطان، علت، درمان و پیشگیری از بیماریهای قلبی و دیابت نیز مشخص نیست.

 

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید