تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

مقالات (عمومی)
بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

بیماریهای ناشی از آلودگی هوا :

بیماری هایی که دراثر آلودگی هوا، ایجاد می شوند آلودگی هوا نه تنها باعث محدودیت دید می گردد، بلکه تاثیرات معنی داری هم روی سلامت جامعه میگذارد. سازمان سلامت جهانی ( WHO ) تخمین زده است که هرسال حدود ۷میلیون نفر در اثر قرار گرفتن درمعرض بیش ازحد آلودگی های محیط خارج ویا داخل خانه می میرند.

بطورمشخص در آمریکا ۲۷ ٪ از مردم در بخش هایی زندگی می کنند که کیفیت هوا درآن بخش ها ناسالم تشخیص داده شده است. درمیان انواع مختلف آلاینده ها اوزون و ریزذرات ذرات ریزمواد شیمیایی، خاک، غبار، دود یا حساسیت زاها بیشترین تاثیرراروی سلامتی می گذارند و همچنین باعث تاثیر منفی روی سیستم های تنفسی و قلبی عروقی می شوند .

بیماری حاد تنفسی

قرار گرفتن درمعرض هوای آلوده باعث التهاب درریه ها می شود، عفونت را افزایش داده و باعث ایجاد تغییراتی در فاکتورهای ریه می گردد. این اثرات با افزایش زمان قرارگرفتن درمعرض آلودگی ، حجم آلودگی بیشتر، می توانند بتدریج بدتر شوند.

همچنین، عواقب سلامتی ناشی از کیفیت پایین هوا، درکودکان، زنان باردار، بزرگ ترها و هرکسی که قبلا به بیماری قلبی یا ریه مبتلا شده است، بیشتر بروز می یابد. اما حتی افراد سالم هنگام مواجهه با هوای آلوده، می توانند سرفه، سردرد و تنگی نفس را تجربه کنند.

علاوه براین، بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت یا ذات الریه )که یک عفونت دریک یا هردو ریه است(، با قرار گرفتن درمعرض هوای آلوده داخل یا خارج ازخانه، بیشتر به وجود می آیند.

بیماری مزمن تنفسی

آلودگی هوا با آسم نیز ارتباط دارد. دراین شرایط مجرای هوا در اثر بادکردگی باریک شده، بافت اضافی تولید کرده و تنفس را مشکل میسازد. مواجهه باهوای آلوده نه تنها اسم را بدتر کرده و نسبت بستری شدن وابسته به اسم را افزایش میدهد، بلکه در پیشرفت این مشکل تنفسی نیز نقش دارد.
هوای آلوده همچنین بیماری انسداد مزمن ریوی را تشدید میکند، یک بیماری التهابی ریه که با انسداد مداوم مجرای هوا در ریه ها که در تنفس تداخل دارد، شناخته میشود.

بیماری انسداد ریوی با نشانه هایی از جمله سرفه، تولید موکوس ، تنفس سخت و خس خس کردن همراه است. اگرچه این بیماری بیشتر با سیگار کشیدن در ارتباط است، اما این شرایط با هوای آلوده داخل و خارج تشدید میشود.

سرطان ریه

در حالی که دود سیگار مهمترین دلیل سرطان ریه شناخته شده است، مواجهه محیطی و شغلی با هوای آلوده ریسک این بیماری را افزایش میدهد. در نتیجه در سال ٢٠١۸ مرکز تحقیقات سرطان اژانس بین المللی سازمان سلامت جهانی به این نتیجه رسید که آلودگی هوای خارج یک عامل سرطان زاست یا یک عاملی که منجر به سرطان میشود و این مواد ریز با نسبت پیدایش سرطان ریه در ارتباط است.
سرطان ریه با رشد غیر قابل کنترل سلولهای غیر نرمال در یک یا هر دو ریه شناخته میشود که در طی زمان منجر به تشکیل تومور شده و توانایی ریه را برای تامین اکسیژن لازم برای خون و بدن مختل میکند. در طی زمان رشد سرطان بافت ریه را تخریب کرده، ریسک عفونت را افزایش داده و در سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

بیماری قلبی و سکته

قرار گرفتن درمعرض آلودگی هوا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را نیز افزایش می دهد. یک مطالعه طولانی مدت، نشان داده است که ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا وآترواسکلروز وجود دارد که باریک شدن یا انسداد شریان های ناشی از ایجاد پلاک است.

یک مطالعه ۱۰ ساله دیگر که در شماره آگوست سال ۲۰۱۸ لنست منتشر شد، سرنخ های بیشتری را دراین رابطه فراهم کرد. محققان دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت درمعرض آلودگی، به ویژه ذرات ریز و اکسیدهای نیتروژن، میتواند باعث افزایش کلسیم درعروق کرونر و وخیم تر شدن التهاب رگ های خونی و پیرشدن رگ ها گردد. همه عواملی که باعث حمله قلبی و سکته مغزی می شوند.

کاهش مواجهه

برای پاکیزه نگه داشتن منزل، استفاده از اجاق گاز یا شومینه ای که با سوختن چوب همراه است را متوقف کرده و یا به حداقل برسانید. سیگار نکشید واجازه ندهید دیگران درمنزل شما سیگار بکشند.

بطور مرتب ازجارو برقی استفاده کرده وسطح زمین را پاکیزه نگه دارید. استفاده از مواد شیمیایی را درخانه به حداقل رسانده و از بروز رسانی های کیفیت هوا درجامعه آگاه بوده و از میزان سطوح ناسالم یا خطرناک اوزون و آلودگی ذرات هوا مطلع باشید.

از ورزش کردن درنزدیکی مناطق پررفت وآمد خودداری کنید ودر روزهایی که آلودگی هوا زیاد است، فعالیت در محیط های باز را به حداقل برسانید.

هشدار

آلودگی هوا میتواند به شدت برسلامتی تاثیر بگذارد و منجربه مرگ زودرس شود، زیرا باعث کاهش عملکرد ریه ها، افزایش عفونت و افزایش خطر ابتلا به سرطان می گردد و سطح سلامت رادر مبتلایان به بیماری های قلبی یا ریوی پایین تر می آورد.

اگر بیماری قلبی و عروقی یا تنفسی دارید، یا باردار هستید و از فرزندان خردسال مراقبت می کنید، درصورت پایین بودن کیفیت هوا، با پزشک خود در مورد راه کارهای بیشتر برای محافظت از خود و خانواده خود صحبت کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید