تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

آیا کلسیم دی سدیم EDTA یک ماده افزودنی بی خطر است؟

شیمیایی
آیا کلسیم دی سدیم EDTA یک ماده افزودنی بی خطر است؟

آیا کلسیم دی سدیم EDTA یک ماده افزودنی بی خطر است ؟

کلسیم دی سدیم EDTA یکی از نمک های EDTA است که به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی و محصولات آرایشی و صنعتی استفاده می شود. کلسیم دی سدیم EDTA برای حفظ طعم ، رنگ و بافت مواد غذایی در تهیه مواد خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده مانند سایر نگهدارنده های مواد غذایی از نظر ایمنی برای سلامت انسانها این روزها بحث برانگیز شده است. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربردها ، مزایا و مضرات این نگهدارنده در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

کلسیم دی سدیم EDTA چیست ؟

دی سدیم کلسیم EDTA یک پودر کریستالی بی بو است که طعم آن کمی شور است. این ترکیب یک ماده افزودنی طعم دهنده است که کاربردهای گسترده ای در صنایع غذایی دارد. این ترکیب به عنوان یک عامل شلاته کننده عمل می کند و با اتصال به فلزات مانع مشارکت آنها در واکنش های شیمیایی می شود که ممکن است باعث تغییر رنگ و از بین رفتن طعم مواد غذایی شوند.

دی سدیم کلسیم EDTA از نظر FDA به عنوان یک افزودنی ایمن و بی خطر برای سلامتی انسانها تائید شده است ولی از نظر مقادیر مورد استفاده آن محدودیت هایی وجود دارد. این ماده به مقدار خیلی کم جذب دستگاه گوارش انسان می شود و مصرف روزانه قابل قبول آن ۲.۵ میلی گرم در هر کیلوگرم از مواد غذایی است.

موارد مصرف کلسیم دی سدیم EDTA چیست ؟

کلسیم دی سدیم EDTA در محصولات غذایی ، آرایشی و صنعتی یافت می شود. بعلاوه از این ترکیب برای درمان مسمومیت با فلزات (شلاته تراپی) استفاده می شود.

این ماده شیمیایی در محصولات غذایی برای حفظ بافت ، طعم و رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده برای افزایش ماندگاری و ثبات غذاهای خاص نیز کاربرد دارد. خوراکی هایی که معمولا حاوی این نگهدارنده هستند عبارتند از:

انواع سس سالاد ، ترشی سبزیجات مانند کلم و خیار ، کنسرو لوبیا و حبوبات ، نوشابه های گازدار ، کنسرو غذاهای دریایی مانند صدف و میگو.

ایمنی کلسیم دی سدیم EDTA برای مصارف انسانی

در رابطه با ایمنی مصرف این ماده شیمیایی تحقیقات محدودی وجود دارد ولی هیچ مدرک علمی در مورد ارتباط این ماده با افزایش ریسک ابتلا به سرطان وجود ندارد.

مطالعات صورت گرفته جذب مقادیر ناچیز این ماده از دستگاه گوارش انسانها و سایر موجودات زنده را تائید کرده اند و یکی از تحقیقات صورت گرفته در رابطه با ایمنی این ماده نشان داده است که مصرف کلسیم دی سدیم EDTA باعث کاهش سرطانزایی حاصل از اکسید کروم می شود.

علاوه بر این مطالعات متعدد رابطه این ماده شیمیایی با تولید مثل و نقایص مادرزادی در انسان را بررسی کرده و نشان داده اند که مصرف مقادیر استاندارد این ماده تاثیری بر سیستم تولید مثل و نقایص مادرزادی ندارد.

تنها در مطالعات صورت گرفته بر روی زنان بارداری که به دلیل مسمومیت با سرب تحت شلاته تراپی با کلسیم دی سدیم EDTA قرار گرفته اند، نقص نوزادان را نشان داده است.

عوارض جانبی کلسیم دی سدیم EDTA

تنها عارضه جانبی منفی حاصل از کلسیم دی سدیم EDTA به عنوان یک افزودنی غذایی ناراحتی های گوارشی است که در پی مصرف دوزهای زیاد این ماده رخ می دهد. مصرف مقادیر بالای این ترکیب که بعید است در رژیم غذایی معمولی وجود داشته باشد در موش ها باعث کاهش حرکات روده و کاهش اشتها می شود.

عوارض جدی و بالقوه این ماده تنها از طریق شلاته تراپی ممکن است که این دوز بالا هرگز توسط مواد غذایی مصرف نخواهد شد.

آیا کلسیم دی سدیم EDTA برای انسانها بی خطر است ؟

به نظر بیشتر افراد خوردن غذاهای حاوی ماده نگهدارنده کلسیم دی سدیم EDTA بی خطر است زیرا جذب این ماده بسیار اندک است و دستگاه گوارش انسان بیش از ۵% از آنرا نمی تواند جذب کند.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که افراد معمولا کمتر از مقدار استاندارد این ماده را در رژیم غذایی خودشان مصرف می کنند که قطعا در این شرایط عارضه ای در پی نخواهد داشت.

بطورکلی مقدار مصرف این ماده شیمیایی از طریق خوراکی آنقدر کم است که برای انسان هیچ خطری ندارد بنابراین می توان این ترکیب را یک نگهدارنده ایمن و بی خطر در نظر گرفت.

 

 

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید