تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

مزایا و عوارض احتمالی مواد نگهدارنده شیمیایی

مقالات (عمومی)
مزایا و عوارض احتمالی مواد نگهدارنده شیمیایی

مزایا و عوارض احتمالی مواد نگهدارنده شیمیایی

مواد نگهدارنده شیمیایی سالهاست که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و ایمن بودن آنها برای سلامت انسانها همیشه بحث برانگیز است. مواد نگهدارنده شیمیایی کمک می کنند که مواد غذایی بدون آلوده شدن به میکروارگانیسم های بیماریزا ماندگاری بیشتری داشته باشند که همین امر مهمترین دلیل وجود آنها در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است.

اگرچه مواد نگهدارنده شیمیایی مورد استفاده در صنایع غذایی معمولا توسط FDA ایمن شناخته می شوند اما واقعیت امر این است که آنها برای همه افراد ۱۰۰% ایمن نیستند. زیرا برخی از مواد نگهدارنده شیمیایی می توانند در افراد حساس باعث بروز واکنش های ناخوشایند شوند یا خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

مزایای استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی

مواد نگهدارنده شیمیایی می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند ، غذاها را اسیدی تر کنند ، سطح رطوبت غذاها را کاهش دهند ، از رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری کنند و ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهند. این بدان معناست که شما می توانید کمتر به خرید بروید و هدر رفت مواد غذایی کمتری داشته باشید. مواد نگهدارنده شیمیایی هزینه های خرید مواد غذایی را کاهش داده و مانع  خراب شدن مواد غذایی پیش از مصرف می شوند.

مواد نگهدارنده شیمیایی می توانند مسمومیت های غذایی را کاهش دهند. براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها هر سال از هر شش نفر یک نفر دچار مسمومیت های غذایی می شود. بدون استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی ارگانیسم های بیماریزا در مواد غذایی رشد می کنند و آمار ذکر شده می تواند خیلی بیشتر شود. حتی برخی از این بیماریها از جمله بوتولیسم که نوعی مسمومیت غذایی است، می تواند کشنده باشد که لزوم استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی را نشان می دهد.

عوارض جانبی حاصل از مواد نگهدارنده شیمیایی

واکنش های حساسیت زا

برخی از مواد نگهدارنده شیمیایی از جمله سولفیت ها و بنزوات سدیم ، ممکن است در درصد کمی از افراد عوارض جانبی ایجاد کنند. سولفیت ها به محدود کردن رشد باکتری ها در نوشیدنی ها و تغییر رنگ میوه های خشک کمک می کنند ، اما می توانند باعث بروز واکنش های آلرژیک بالقوه کشنده از جمله بثورات جلدی ، کاهش فشار خون ، اسهال ، گرگرفتگی ، درد شکم ، واکنش های تنفسی آسم و شوک آنافیلاکتیک در افراد حساس شوند.

بنزوات سدیم که بنزوئیک اسید نیز نامیده می شود، در غذاهای اسیدی برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها استفاده می شود و در افراد حساس می تواند باعث آسم ، کهیر و سایر واکنشهای آلرژیک شود.

افزایش خطر ابتلا به سرطان

اگرچه بنزوات سدیم معمولاً برای افرادی که به آن حساس نیستند ایمن تلقی می شود ، اما در ترکیب با  اسید اسکوربیک در غذاهای اسیدی می تواند بنزن تولید کند ، که ممکن است خطر ابتلا به سرطان خون و سایر انواع سرطان را تاحدودی افزایش دهد.

براساس اعلام موسسه حفاظت از محیط زیست آمریکا ، نیترات و نیتریت ها ، که معمولاً برای حفظ فراوده های گوشتی از قبیل سوسیس ، کالباس و هات داگ استفاده می شوند ، احتمالاً خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را افزایش می دهند.

تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که برخی از مواد نگهدارنده شیمیایی با افزایش احتمالی ریسک سرطان در ارتباط  هستند اگرچه تاکنون شواهد بدست آمده در این رابطه مقدماتی و متناقض است. این نگهدارنده های شیمیایی شامل پروپیل گالات ، هیدروکسیانیزول بوتیله  یا BHA ، هیدروکسی تولوئن بوتیله یا BHT و ترت بوتیل هیدروکینون یا TBHQ هستند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید