تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

پیشگیری از ابتلا به کرونا با رعایت بهداشت تنفس

مقالات (عمومی)
پیشگیری از ابتلا به کرونا با رعایت بهداشت تنفس

پیشگیری از ابتلا به کرونا با رعایت بهداشت تنفس

کرونا ویروس گروهی از ویروس ها هستند که در پستانداران و پرندگان باعث بیماری می شوند. کرونا ویروس در حال حاضر در دنیا به صورت پاندمیک درآمده و همه ما در معرض ابتلا به این بیماری هستیم.

در انسان ها کرونا ویروس باعث عفونت های مجاری تنفسی می شود که در اکثر مواقع علائم آن در حد سرماخوردگی ملایم است اما برخی از انواع این ویروس ها از جمله سارس ، مرس ، کووید ۱۹ می توانند کشنده باشند.

اولین کرونا ویروس انسانی در اواخر دهه ۱۹۶۰ کشف شد. عفونت زایی ویروس کرونا با چسبیدن گیلکوپروتئین های سطح ویروس به رسپتورهای سلول میزبان آغاز می شود. ویروس پس از اتصال با کمک پروتئازهای سلول میزبان وارد سلول می شود و ژنوم ویروس کرونا در ریبوزوم های سلول میزبان شروع به تکثیر کرده و با خروج از سلول دیگر سلول‌ها را آلوده می کند.

اقدامات اولیه ضروری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

اگرچه بیشتر افرادی که ویروس کرونا مبتلا می شوند دچار علائم خفیف شده و پس از مدتی خودبخود بهبود می یابند اما برخی افراد نیز دچار بیماری شدید شده و حتی جان خودشان را از دست می دهند این مسئله خصوصا برای سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه ای حائز اهمیت است.

بنابراین با انجام موارد زیر می توان به راحتی می توانید از سلامتی خودتان مراقبت کرده و از دیگران نیز حفاظت کنید:

دست های خودتان را بطور مرتب بشویید

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری حتما دست های خود را بطور مداوم با آب و صابون بشویید. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون دست های خودتان را با پدهای الکلی یا ژل های الکلی شستشو دهید.

اهمیت شستن دست ها به این دلیل است که صابون و الکل باعث از بین رفتن ویروس هایی می شود که ممکن است در طول رفت و آمدهای روزانه دست های شما را آلوده کرده باشند.

حفظ فاصله اجتماعی برای پیشگیری از کرونا

برای مراقبت از خودتان حداقل ۱ متر فاصله باید بین شما و هرکسی که عطسه یا سرفه می کند، باشد. زیرا وقتی که فردی سرفه یا عطسه می کند، قطرات کوچکی از بینی و دهان او خارج می شود که حاوی ویروس کرونا است و اگر شما نزدیک آنها باشید می توانید این قطرات را استنشاق کرده و به کرونا مبتلا شوید.

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا از لمس چشم ، بینی و دهان خودداری کنید

دست ها بسیاری از سطوح را لمس می کنند و می توانند به ویروس ها آلوده شوند. دست ها به محض آلوده شدن می توانند ویروس کرونا را چشم ، بینی یا دهان منتقل کنند که باعث ورود ویروس به بدن شده و شما را بیمار می کنند.

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا بهداشت تنفس را تمرین کنید

اطمینان حاصل کنید که شما و اطرافیان تان بهداشت تنفس را به خوبی رعایت می کنید . بهداشت تنفس به معنای پوشاندن دهان و بینی با دستمال یا آرنج هنگام عطسه و سرفه است.

زیرا قطرک هایی که ویروس را منتشر می کنند با حفظ بهداشت تنفسی مناسب اجازه انتشار پیدا نکرده و با این کار شما اطرافیان خودتان را از ابتلا به سرماخوردگی ، آنفولانزا و کرونا محافظت خواهید کرد.

اگر تب ، سرفه و مشکل تنفسی دارید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید

اگر احساس ناخوشی کردید در خانه بمانید ولی اگر تب ، سرفه و مشکل تنفسی دارید با مراکز درمانی تماس بگیرید و به پزشک مراجعه کنید و دستورالعمل های مقامات بهداشتی محلی خود را دنبال کنید.

مقامات ملی و محلی بیشترین اطلاعات را در مورد وضعیت منطقه شما دارند . تماس با مراکز بهداشتی ، به ارائه دهنده گان خدمات درمانی اجازه می دهد تا شما را به سرعت به مراکز درمانی مناسب هدایت کنند. این کار همچنین از شما محافظت کرده و به جلوگیری از شیوع ویروس ها و سایر عفونت ها کمک می کند.

اطلاعات خودتان را در مورد کرونا افزایش دهید

از آخرین تحولات مربوط به این بیماری آگاه باشید. از توصیه های ارائه دهنده خدمات درمانی ، مقامات بهداشت عمومی و محلی یا کارفرمای خودتان در مورد نحوه محافظت از خودتان و دیگران پیروی کنید.

مقامات بهداشتی ملی و محلی بیشترین اطلاعات را در مورد شیوع کرونا در منطقه شما دارند. آنها به بهترین وجه توصیه هایی در مورد آنچه مردم منطقه شما باید برای محافظت از خودشان انجام دهند، ارائه می دهند.

و در نهایت اگر احساس ناخوشی کردید ، حتی در صورت علائم خفیف مانند سردرد و آبریزش جزئی تا زمان بهبودی ، در خانه بمانید. زیرا خودداری از تماس با دیگران و عدم مراجعه به مراکز درمانی باعث می شود تا این امکانات بطور موثرتری برای درمان کرونا خدمات رسانی کنند.

ولی اگر دچار تب ، سرفه و مشکل در تنفس هستید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا این امر ممکن است به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگر باشد. قبل از مراجعه به مراکز درمانی ابتدا تماس بگیرید و از مسافرت یا تماس با مسافران شهرهای دیگر در دوران شیوع کرونا خودداری کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید