تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

آشنایی با انواع شیر پاستوریزه و خوراکی

مقالات (عمومی)

اغلب مردم جامعه یا تصور میکنند تنها یک شیر وجود دارد و یا اینکه تفاوت چندانی بین انواع شیر خوراکی قائل نیستند. اما در واقع ما بیش از یک نوع شیر خوراکی داریم که هر کدام برای مصارف خاصی فرآوری میشوند. ادامه مقاله را بخوانید تا با انواع شیر خوراکی و قابل مصرف آشنا شوید.

شیر کامل

بسیاری از مردم حین خرید، شیر کامل را انتخاب می کنند که در واقع از نظر وزنی ۳.۲۵% است. این بدان معنی است که به وزن شیر هرچقدر بود، ۳.۲۵ درصد از وزن آن را نیز چربی تشکیل میدهد. برای مثال در یک لیوان ۸ اونسی حاوی شیر کامل، ۱۵۰ کالری و ۸ گرم چربی وجود دارد. چربی های موجود در شیر کامل خطرناک نیستند و هرچند که میتوانند در اضافه وزن نقش داشته باشند اما ارزش تغذیه ای دارند و برای سلامتی مضر نیستند. با این وجود اگر مشکلاتی مثل فشار خون بالا، کلسترول و … دارید، توصیه میشود که از سایر انواع شیر پاستوریزه و خوراکی دیگر  که در ادامه توضیح داده شده اند استفاده کنید.

شیر ۲٪

شیر دو درصد نیز یکی از انواع شیر خوراکی با چربی کاهش یافته است. شاید فکر کنید که از کل چربی شیر کامل در این نوع، ۲ درصد کاهش پیدا کرده است. اما حقیقت آن است که تمام چربی موجود در این شیر تنها ۲ درصد وزن آن شیر است. بنابراین تصور اینکه شیری تنها حاوی دو درصد چربی باشد اشتباه است.

نکته:

یک لیوان ۸ اونسی شیر ۲ درصد حاوی ۵ گرم چربی است و دارای ۹ ماده مغذی اساسی مانند همه انواع شیر پاستوریزه دیگر است.

شیر کم چرب (Lowfat)

تفاوت بین شیر کم چرب و شیر کامل در میزان چربی در هر وعده آن ها است. شیر کم چرب یکی از انواع شیر پاستوریزه و خوراکی است که تنها کالری کمتری به ما میرساند اما تمام مواد مغذی داخل آن را میتوانیم دریافت کنیم. یک لیوان شیر کم چرب، حاوی ۲.۵ گرم چربی و ۱۰۰ کالری است. این درحالی است که یک لیوان شیر کامل حاوی ۸ گرم چربی و ۱۵۰ کالری است. انواع شیر پاستوریزه کم چرب برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مناسب است.

شیر بدون چربی (Skim Milk)

اگر به دنبال دریافت تمام مواد مغذی داخل انواع شیر پاستوریزه و خوراکی هستید اما میخواهید چربی و کالری کمتری دریافت کنید شیر بدون چربی به کارتان خواهد آمد. این نوع شیر در حقیقت، چربی کمتری دارد به عبارتی شیر بدون چربی در هر لیوان ۸ اونسی، فقط ۸۰ کالری چربی وجود دارد. برخی ها فکر میکنند که به شیر بدون چربی آب اضافه میشود و غلظت آن کاهش میابد اما این تصور اشتباه است بلکه تنها چربی آن کاهش یافته است.

شیر ارگانیک

شیوه های کشاورزی دقیق و مدرن امروزی تعریف شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده، معیارها و دستورالعمل هایی را برای مزارع لبنیات ارگانیک به جهت تولید شیر ارگانیک تعیین می کند. این شیوه ها  و دستورالعمل ها باید از آنچه گاوها می خورند تا مراقبت کشاورزان از گاوهایشان حاکم بر تولید شیر ارگانیک باشد.

تمام گاوها (خواه آن هایی که در یک مزرعه لبنیاتی ارگانیک یا یک مزرعه معمولی زندگی می کنند) باید بهترین مراقبت را از دامداران دریافت کنند. مراقبت از حیوانات یکی از مهمترین جنبه های شغل دامداری است، زیرا همه این مراقبت ها به تولید انواع شیر خوراکی سالم و مقوی و البته با کیفیت منتهی می شود.

کلیه انواع شیر خوراکی (پاستوریزه یا ارگانیک، طعم دار یا سفید) بی خطر و سالم هستند. استانداردهای دقیق و مقررات دولتی وضع شده در قرن گذشته در ایالات متحده اطمینان حاصل می کند که تمام شیرهایی که در فروشگاه مواد شیمیایی خریداری می کنید برای نوشیدن شما و خانواده امن و سالم است.

شیر بدون لاکتوز

شیر بدون لاکتوز شیر واقعی گاو است – دقیقاً مانند سایر شیرها – اما با یک تفاوت. در این نوع شیرها قند طبیعی موجود در شیر (به نام لاکتوز) شکسته شده است. این کار باعث می شود انواع شیر خوراکی بدون لاکتوز برای افرادی که تحمل لاکتوز ندارند گزینه عالی باشد. این شیرها همچنان حاوی همان مواد مغذی اساسی از جمله کلسیم، پروتئین و ویتامین D است.

شیر طعم دار

شیر شکلات یا سایر شیرهای طعم دار دیگر نیز یکی از انواع شیر پاستوریزه است که یک غذای پروتئینی مقوی برای کودکان است. شیر طعم دار به عنوان یک وعده لبنیات کامل شمرده می شود و همان ۹ ماده مغذی اساسی را در هر وعده برای ما فراهم می کند.

شیر خام

شیر خام  در واقع شاید از انواع شیر پاستوریزه و خوراکی باشد اما اصلی ترین منبع تامین کلسیم و ماده اولیه رژیم غذایی برخی از افراد است. شیر خام اصطلاحا به  شیری گفته میشود که مستقیما از گاو یا سایر حیوانات اهلی گرفته میشود و پاستوریزه نشده است. این نوع شیر در شهرها معمولا توزیع نمیشود و تنها در مراکز روستایی وجود دارد که بدون دسترسی به تجهیزات استرلیزاسیون اقدام به استفاده از آن میکنند. در آمریکا به دلیل وجود قوانین سلامتی شفاف از توزیع عمده این محصول در کشور خودداری میشود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید