تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

بهترین جایگزین اسید سیتریک چیست؟

شیمیایی

اسید سیتریک یک اسید ضعیف است که دارای کاربردهای بسیار کمی در آشپزی است. از این ماده در صنایع پنیر سازی برای اسیدی شدن شیر استفاده می شود. این ماده به پنیرها افزوده میشود تا طعم بهتری پیدا کنند. اسید سیتریک همچنین یک ماده نگهدارنده مؤثر است که می توانید در بسیاری از نوشیدنی ها آن را پیدا کنید. به دلیل نقش بسیار خاص و مهم آن، این اسید، عنصری نیست که بتوانید به سادگی استفاده کنید. برای جایگزینی آن بهتر است که یک ماده مناسب و بهتر در نظر بگیرید. شما در این مقاله با چندین جایگزین اسید سیتریک آشنا خواهید شد.

آب لیمو (بهترین جایگزین اسید سیتریک)

آب لیمو یکی از بهترین منابع اسید سیتریک است. این مایع همان میزان طعم و مزه ترشی را به شما میدهد که از اسید سیتریک انتظار دارید.  به علاوه تمام مواد مغذی که در آن وجود دارد را نیز دارد. ویتامین C یکی از این مواد مغذی است. شما به طور معمول حدود ۳ گرم اسید سیتریک را از تنها یک لیوان آب لیمو کامل دریافت می کنید.

از آنجا که آب لیمو یک اسید سیتریک مایع است و شکل خالص سیتریک نیز به شکل نمک پودری است، شاید لازم باشد در زمان استفاده از آب لیمو به جای سیتریک دستور استفاده از مواد خود را تغییر دهید. برای این منظور، لازم است که میزان کل مایعات دیگری که در دستورالعمل خود دارید را کاهش دهید.

اسید تارتاریک (انتخاب دوم و هوشمندانه)

اسید تارتاریک نیز میتواند یک جایگزین اسید سیتریک باشد. این ماده از انگور به دست می آید در حالی که اسید سیتریک از میوه مرکبات است. هر دوی این ها به عنوان ماده ترش استفاده می شوند و می توانند طعم دلپذیر ترشی را به غذاهای شما بدهند.

اسید تارتاریک منبع اسیدیته در شراب های ساخته شده از انگور است و معمولاً در ترکیب با جوش شیرین برای تهیه خامه ترش استفاده می شود. بسیاری از مردم کرم تارتار را اسید تارتاریک می نامند اما این ادعا درست نیست. واقعیت این است که این دو ماده به دلیل داشتن مولکول اضافی پتاسیم موجود در کرم تارتار کاملاً متفاوت هستند. مولکول اضافی پتاسیم در کرم تارتار باعث میشود که این ماده در آب نامحلول باشد حال آنکه اسید تارتاریک در آب حل میشود.

نسبت استفاده

اسید تارتاریک درست مانند اسید سیتریک به عنوان پودر نیز در فروشگاه مواد شیمیایی فروخته می شود. این ماده نسبت به اسید سیتریک از طعم اسیدی بسیار قوی تری برخوردار است، به این معنی که زمانیکه جایگزین اسید سیتریک باشد باید میزان کمتری از آن را استفاده کرد. شما باید تارتاریک اسید را به نسبت ۱ چهارم در جایگزینی سیتریک استفاده کنید. به عبارتی به جای یک واحد اسید سیتریک باید ۱ چهارم تارتاریک استفاده کنید.

سرکه (در صورتی که نیاز باشد)

سرکه در واقع همان اسید استیک است که با آب رقیق شده است. این ماده به طور معمول از ۴ تا ۷ درصد اسید استیک با ۹۳ تا ۹۶ درصد آب تشکیل شده است. به عبارت دیگر، می‌توان آن را به عنوان یک اسید استیک ضعیف توصیف کرده یا استفاده کرد. سرکه میتوانند یک چاشنی یا ماده افزودنی باشد که مشابه اسید سیتریک به غذا یا دستور پخت شما یک مزه خاص ارائه دهد.

توجه داشته باشید که انواع مختلف سرکه وجود دارد و همه آن ها گزینه ایده آل جایگزین اسید سیتریک نیستند. برای مصارف خانگی و دستور پخت های خود سعی کنید که از سرکه تقطیر شده سفید استفاده کنید. این سرکه در واقع یک اسید فاقد طعم است یعنی همان خاصیت اسیدی یا اسیدیته را به غذا میدهد درحالی که طعم آن را تغییر نمیدهد.

نسبت استفاده

به این نکته هم توجه کنید که سرکه نسبت به اسید سیتریک به میزان قابل کمتری خاصیت اسیدی دارد. بنابراین هنگام جایگزین کردن آن با اسید سیتریک باید دست کم ۴ برابر سرکه بیشتر استفاده کنید.

سایر گزینه های جایگزین اسید سیتریک کدامند؟

اسید اسکوربیک در بعضی از مواردی که به اسید سیتریک نیاز دارند، قابل استفاده است. اسکوربیک، اسید دیگری است که در میوه هایی همچون مرکبات یافت می شود. این اصطلاح در واقع یک نام شیمیایی برای ویتامین C است و می تواند با اضافه کردن نوعی مزه ترش در به مواد غذایی، به عنوان یک ماده نگهدارنده نیز به غذا اضافه شود. علاوه بر این قرص ویتامین C خرد شده منبع خوبی از اسید اسکوربیک است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید