تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

چه مواد غذایی در ترکیبات خود سوربیتول دارند؟

شیمیایی

سوربیتول، که به آن گلوکزیت نیز گفته می شود، یک قند الکل است که در غذاهای متنوعی وجود دارد. سوربیتول حدود ۶۰ درصد به اندازه ساکارز شیرین است و از بافت مشخصی برخوردار است. طعم آن شبیه به ساکارز است اما برخلاف سایر قندها فاقد طعم و مزه ثانویه است یعنی مزه و طعم شیرینی آن در دهان باقی نمیماند.

این ماده در انواع میوه های طبیعی نیز یافت می شود. نمونه تولیدی این قند معمولاً به عنوان شیرین کننده و امولسیفایر در انواع محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه سوربیتول به طور کلی بی خطر تلقی می شود، اما مقادیر زیادی از آن ممکن است باعث اسهال شود. در این مقاله با مواد غذایی آشنا خواهید شد که مقادیری از این قند را در ترکیب خود جای داده اند.

عملکرد سوربیتول به چه شکل است؟

سوربیتول به دلیل داشتن طعم و توانایی عالی در حفظ رطوبت، در بسیاری از محصولات مصرفی ما وجود دارد. این ماده ممکن است به عنوان تقویت کننده طعم دهنده ، ضخیم کننده و عامل تهویه پوست گنجانده شود. این ماده اغلب در آدامس های بدون قند ، بستنی و شربت سرفه استفاده می شود. برخی از صنایع و مخصوصا صنایع تولید کننده محصولات دندانپزشکی از سوربیتول در درجه اول برای ساخت و تولید خمیردندان های استاندارد که در پیشگیری پوسیدگی نقش دارند استفاده میشود.

انواع میوه ها، غذاها و موادی که حاوی سوربیتول هستند

میوه ها

سوربیتول برای اولین بار در سال ۱۸۷۲ به شکل طبیعی خود کشف شد و در انواع میوه ها و انواع توت ها وجود دارد. میوه های متداول حاوی این قند، میوه های هسته داری مانند سیب، گلابی، هلو، زردآلو و گیلاس هستند. مقادیر زیاد سوربیتول نیز در میوه های خشکی مانند آلو، کشمش و انجیر یافت می شود. قند سوربیتول موجود در این میوه ها معمولاً با تشکیل گاز روده یا معده و تشدید سندرم روده تحریک پذیر همراه است. به عبارتی افرادی که ناراحتی های گوارشی مانند سندورم روده تحریک پذیر و کولیت دارند بایستی از مصرف بیش از اندازه این میوه ها خودداری کنند.

شیرین کننده های مصنوعی

اکنون سوربیتول از نظر مواد شیمیایی از شربت ذرت ساخته میشود و در ترکیب غذاهای متنوعی قرار دارد. از آنجا که این قند حاوی یک سوم کالری موجود در گلوکز است، به طور گسترده در انواع نوشیدنی ها و غذاهای رژیمی موجود است. سوربیتول در پودینگ ها، مخلوط پنکیک، کوکی ها، جو دوسر و انواع مواد غذایی دیگر یافت می شود. محصولات غذایی دارای برچسب “فاقد قند” یا “بدون قند” اغلب حاوی سوربیتول به عنوان شیرین کننده مصنوعی هستند. تعدادی از تنفلات بهداشتی و تغذیه ای مانند انواع بسته بندی های شامل میوه خشک که برای بیماران دیابتی نیز تبلیغ می شود، حاوی مقداری سوربیتول نیز هستند.

آب نبات ها

به طور گسترده در انواع آدامس ها و آب نبات ها یافت می شود. این ماده به ویژه در تعدادی از انواع شیرینی و آدامس های بدون قند بکار برده میشوند. نسخه های بدون قند برندهایی همچون “Altoids” و “Lifesavers” حاوی سوربیتول نیز هستند.

داروها

سوربیتول ممکن است به عنوان یک ملین استفاده شود. زیرا از آنجا که به آرامی توسط روده هضم می شود، تمایل به ماندگاری و کشیدن آب به داخل روده دارد. مایعات و آب اضافی در این شرایط بیشتر به مدفوع اضافه میشود و در نتیجه سوریتول در نهایت می تواند عبور مدفوع را تسهیل کند. این ماده همچنین در بسیاری از داروهای تجویزی برای کودکان وجود دارد، که در آنجا به شما کمک می کند تا آنها را برای مصرف بیشتر بخورید.

خمیردندان ها و دهانشویه ها

این ماده مخصوصا در دندانپزشکی بسیار مورد توجه است زیرا برای پیشگیری از بروز پوسیدگی بسیار کاربردی و مفید است. چون برخلاف سایر قندهای دیگر به هیچ عنوان باعث پوسیدگی دندان نمیشود. بنابراین هرچند که خمیردندان ها و دهانشویه ها و برخی از محصولات دندانپزشکی را نمیتوان جزء مواد غذایی دسته بندی کرد اما در اغلب آن ها سوربیتول یافت میشود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید