تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

آیا پنیر بز لاکتوز دارد؟

شیمیایی
آیا پنیر بز لاکتوز دارد؟

لاکتوز قندی است که در شیر و محصولات لبنی ​​یافت می شود. با اینکه این قند بسیار مغذی و ارزشمند است اما برای برخی افراد باعث ایجاد ناراحتی و عدم تحمل میشود. مشکل این افراد معمولا ایجاد نفخ و گاز روده است که بسیار آزاردهنده است. روده کوچک  اندامی است که بیشتر کار هضم غذا و جذب مواد مغذی در آن صورت می گیرد. این اندام آنزیمی به نام لاکتاز تولید می کند. لاکتاز باعث تجزیه لاکتوز به دو شکل قند ساده می شود: گلوکز و گالاکتوز. بدن سپس این قندهای ساده را وارد جریان خون می کند. این مقاله میخواهد به موضوع وجود یا عدم وجود لاکتوز در پنیر بز را بررسی کند و ببیند که آیا افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند میتوانند پنیر بز مصرف کنند یا خیر.


عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز شرایطی است که افراد بعد از خوردن یا نوشیدن شیر یا فرآورده های شیر ، علائم گوارشی مانند نفخ ، اسهال و گاز دارند. علائم ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از مصرف شیر یا فرآورده های شیر ایجاد می شود. علائم این بیماری از خفیف تا شدید براساس میزان لاکتوز که فرد خورده یا نوشیده، و مقدار تحمل فرد آن متفاوت است.

افراد در صورت عدم تحمل لاکتوز و عدم جذب لاکتاز با بروز این علائم گوارشی همراه می شوند:

  • در افرادی که کمبود لاکتاز دارند ، روده کوچک میزان لاکتاز کمی دارد و نمی تواند لاکتوز زیادی هضم کند.
  • در سوء جذب لاکتوز،  لاکتوز هضم نشده به روده بزرگ منتقل می شود. بخشی از روده بزرگ، آب را از مدفوع جذب کرده و آن را از شکل مایع به شکل جامد تغییر می دهد. در روده بزرگ، باکتری ها لاکتوز هضم نشده را تجزیه می کنند و مایعات و گاز ایجاد می کنند.
پنیر بز

عدم تحمل لاکتوز بسیار شایع است

عدم تحمل لاکتوز موضوعی شایع است که باعث می شود شناسایی محصولاتی که حاوی لاکتوز هستند برای جلوگیری از علائم مهم باشد. در حالی که اکثر مردم می دانند که شیر گاو و فرآورده های حاصل از شیر گاو حاوی مقدار زیادی لاکتوز هستند، بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می کنند که آیا شیر بز و به تدریج پنیر بز حاوی لاکتوز است یا خیر؟


شیر بز و لاکتوز

تصور می شود شیر بز نسبت به شیر گاوها لاکتوز کمی دارد. اینکه مقدار لاکتوز به اندازه کافی کم باشد یا نه قابل بحث است و بستگی به شخص دارد چراکه هضم شیر بز برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز آسان تر باشد.

دلیل دیگری وجود دارد که هضم شیر بز راحت تر است و آن دلیل هم هیچ ارتباطی با لاکتوز ندارد. شیر بز به طور طبیعی هموژنیزه و یکدست شده است، به این معنی که گلبول های چربی اندک هستند و به جای جدا کردن در شیر معلق مانده اند. این باعث می شود هضم شیر آسانتر میشود. در شیر گاو، گلبول های چربی به اندازه کافی بزرگ هستند که هضم آنها دشوار است.

لازم به ذکر است که بسیاری از انواع پنیر ها به طور طبیعی کم لاکتوز هستند یا مقادیر غیر قابل اندازه گیری لاکتوز دارند ، خواه با شیر بز تهیه شده باشند یا با شیر گاو یا شیر گوسفند.


رابطه بین لاکتوز و آب پنیر

لاکتوز بیشتر در کشک یافت می شود و کشک نیز مایعی است که در طی فرآیند پنیر سازی از پنیر جامد جدا می شود. هرچه عمر پنیر بیشتر  میشود کشک بیشتری به دست میدهد. و هرچه پنیر بیشتر باقی بمان لاکتوز کمتری در محصول نهایی باقی می ماند.

پنیر با سطح لاکتوز پایین یا غیر قابل اندازه گیری در اکثر فروشگاه های پنیر یافت می شود. انواع مختلف این پنیرها شامل گودا، چدار ، پارمیگیانو-رجیگانو ، گرانا پادانو، میمولت و رومانو است.


عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر

با توجه به آلرژی های لبنی، بین عدم تحمل لاکتوز و داشتن حساسیت های لبنی تفاوت وجود دارد. به طور معمول، آلرژی های لبنی یک واکنش آلرژیک به پروتئین های موجود در محصولات لبنی است. اگر فردی به پروتئین های موجود در شیر گاو حساسیت داشته باشد ، احتمالاً به شیر بز نیز حساسیت دارد.


مواد اولیه ساخت پنیر را از کجا بخریم؟

به عنوان کسی که کسب و کار لبنیات دارید و به صورت انبوه اقدام به تولید لبنیات میکنید حتما باید مواد اولیه خود را از یک مرکز معتبر تهیه کنید. جهان شیمی این افتخار را دارد که تمام مواد شیمیایی فرآورده های مورد نیاز کسب و کار شما را تهیه کرده و با قیمتی مناسب در اختیار شما قرار دهد. شما میتوانید برای مشاوره و یا کسب اطلاعات درباره انواع مواد شیمیایی یا مواد مورد نیاز صنایع غذایی با ما تماس بگیرید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید