تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

کاربرد اسید لاکتیک چیست؟

شیمیایی مقالات (عمومی)
کاربرد اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک موجود در مواد غذایی ممکن است به طور طبیعی یا به عنوان بخشی از فرایند تخمیر ایجاد شود یا از خوراکی هایی مانند ماست، ترشی و خیار شور به وجود بیاید. علاوه بر تخمیر، از اسید لاکتیک به عنوان نگهدارنده مواد غذایی برای طولانی کردن ماندگاری آن ها استفاده می شود. از جمله کاربرد اسید لاکتیک می توان یه تولید ماست، کیمچی و میسو اشاره کرد. همچنین از اسید لاکتیک به عنوان نگهدارنده مواد غذایی برای پنیر، زیتون و انواع دسر نیز استفاده می شود.

اسید لاکتیک چیست؟

هنگام جستجو در فروشگاه های محصولات غذایی جهت یافتن غذاهای سالم، ممکن است به محصولاتی بر بخورید که برچسپ “طبیعی” روی آن ها درج شده است. در تولید این محصولات از حداقل مواد نگهدارنده شیمیایی استفاده می شود. هرچند که مواد غذایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند ممکن است شانس شما برای ابتلاء به بیماری هایی مانند سرطان را بالا ببرند اما نگهدارنده هایی مانند اسید لاکتیک فواید زیادی دارند و به حفظ سلامتی شما کمک می کنند.  این اسید یک ماده نگهدارنده طبیعی است که نقش زیادی در صنایع غذایی دارد.

کاربرد اسید لاکتیک به عنوان نگهدارنده مواد غذایی

به عنوان مثال، این اسید یک ماده افزودنی غذایی است که به کنترل pH یا اسیدیته و قلیاییت یک ماده غذایی کمک می کند تا عمر مفید آن طولانی تر شود و از خراب شدن غذا جلوگیری می کند. این اسید هزاران سال است که نقش نگهدارنده در محصولات تخمیری و ترشی را دارد. بنابراین استفاده و کاربرد اسید لاکتیک در مواد غذایی پیشینه ای طولانی دارد.

لاکتیک اسید نتیجه تخمیر است

اسید لاکتیک محصول نهایی فرآیند تخمیر است، یعنی وقتی مخمر یا باکتری ها کربوهیدرات ها را به اسید یا الکل تبدیل می کنند تولید می شود. در مورد اسید لاکتیک، میکروارگانیسم های خاصی که به آن باکتری های اسید لاکتیک گفته می شود، کربوهیدرات های موجود در مواد غذایی را به یک اسید تبدیل می کنند تا:

  • عطر و طعم را تغییر دهند
  • عمر مفید را طولانی تر کنند
  • و کیفیت مواد غذایی را بهبود بخشند.

اسید لاکتیک در ورزش

اسید لاکتیک همچنین در طی انجام یک تمرین یا ورزش شدید توسط بدن شما تولید می شود و غالباً بعد از تولید موجب درد عضلات می شود. این یک مکانیزم بدن برای کاهش شدت تمرینات یا متوقف شدن آن ها است. اگرچه اسید لاکتیک به طور مستقیم باعث درد در شما نمی شود، اما منجر به اسیدوز لاکتیک می شود که باعث تغییر در pH بدن می شود. تغییر pH همان چیزی است که باعث می شود عضلات شما احساس ضعف و درد کند.

کاربرد اسید لاکتیک در مواد غذایی

شما ممکن است اسید لاکتیک را در قالب بسیاری از مواد غذایی در فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. همانطور که قبلاً نیز گفته شد، اسید لاکتیک یک محصول فرعی تخمیری است و ممکن است در بسیاری از غذاهای سالم مانند ماست و کیمچی یافت شود. ماده نگهدارنده غذا هنگام تهیه سبزیجات ترشی از جمله خیار، تره فرنگی و حتی زنجبیل نیز تولید می شود.

طبق اعلام مرکز علم جهت منافع عمومی (CSPI) ، اسید لاکتیک همچنین میزان اسیدیته موجود در غذاهایی مانند زیتون، پنیر، دسرهای یخ زده و نوشیدنی های گازدار را کنترل می کند. CSPI اسید لاکتیک را یک ماده افزودنی غذایی بی خطر می داند که به برخی از غذاها افزوده می شود و در ضمن باعث جلوگیری از هدر رفتن غذا می شود.

USDA خاطرنشان می کند که اسید لاکتیک همچنین برای حفظ میوه ها و سبزیجات بریده شده از تغییر رنگ و بهبود طعم ماهی کنسرو استفاده می شود. سازندگان آبجو همچنین از اسید لاکتیک برای تقویت فرایند تخمیر (بخصوص تعادل میکروبی) و افزایش طعم استفاده می کنند.

کاربرد اسید لاکتیک برای سلامتی

اسید لاکتیک که به دسرها و نوشابه های گازدار اضافه شده ممکن است فواید سلامتی زیادی نداشته باشد، اما اسید لاکتیک طبیعی تولید شده در غذاهای تخمیر شده ممکن است از سلامتی کلی شما حمایت کند. باکتری های اسید لاکتیک نوعی باکتری پروبیوتیک یا دوستانه و بسیار مفید هستند.

تاثیر اسید لاکتیک در مواد غذایی بر باکتری های روده

دستگاه گوارش شما مملو از میلیون ها باکتری است که مواد مغذی لازم را برای بدن فراهم می کنند، آنها ویتامین K را ایجاد می کند، به هضم فیبرها و تقویت سلامت اعصاب و رشد روده شما کمک می کند. براساس مقاله ای که در آوریل ۲۰۱۵ که در ژورنال بین المللی علوم مولکولی منتشر شده است، گرچه روده شما پر از باکتری های مفید زیادی است، اما همچنین منبع باکتری هایی است که ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند و منجر به شرایطی مانند بیماری التهابی روده، چاقی و سرطان شود.

خوردن غذاهای تخمیر شده و حاوی اسید لاکتیک که به طور طبیعی سرشار از باکتری های سالم و پروبیوتیک است به سلامتی  و بهبود وضعیت گوارشی شما کمک زیادی می کند. طبق آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا، اضافه کردن غذاهای غنی از پروبیوتیک به رژیم غذایی شما ممکن است سلامت ایمنی و مدیریت اختلالات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر را بهبود بخشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید