تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

لیست مواد غذایی حاوی آسپارتام

شیمیایی
لیست مواد غذایی حاوی آسپارتام

آسپارتام مانند قند بوده و تقریباً خالی از کالری است. به همین دلیل است که آسپارتام یکی از محبوب ترین شیرین کننده های مصنوعی امروزی است. بدون شک، شما یا نزدیکانتان احتمالاً در چند روز گذشته یا شاید طی چند ساعت گذشته، یک محصول غذایی حاوی آسپارتام مصرف کرده باشید. غلات صبحانه، نوشابه ها و ژلاتین تنها تعدادی از محصولات و مواد غذایی حاوی آسپارتام هستند که ممکن است در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. با سایر محصولات حاوی این ماده شیرین کننده در این مقاله آشنا خواهید شد.

آسپارتام چیست؟

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که به طور اتفاقی توسط دانشمندی که در حال تحقیق در مورد داروی ضد زخم بود، کشف شد. این ترکیب از دو اسید آمینه تشکیل شده است. یکی از این اسید آمینه ها اسید آسپارتیک و دیگری فنیل آلانین است. هنگامی که آسپارتام مصرف می کنید، بدن شما ترکیبات آن را به اسیدهای آمینه و همچنین متانول که یک الکل ساده است و در بسیاری از غذاهای طبیعی از جمله میوه و سبزیجات نیز یافت می شود متابولیزه می کند.

در مقایسه با شکر معمولی، آسپارتام حدود ۲۰۰ برابر شیرین تر است. یک بسته آسپارتام (۱ گرم)، که ۴ کالری دارد، برابر با ۲ قاشق غذاخوری (۸ گرم) شکر است. این مقدار شکر ۳۲ کالری انرژی دارد.

آیا آسپارتام برای ما ضرر دارد؟

اگرچه ممکن است اینطور به نظر برسد که آسپارتام در نبرد با شکر در میدان میزان کالری و شیرینی برنده است، اما نقاط ضعف و عوارضی دارد که قابل توجه هستند. نتیجه تحقیقات شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام را به سردرد و سرگیجه و همچنین سرطان مرتبط می کنند.

با این حال آسپارتام یکی از شیرین کننده های مصنوعی در بازار است که در خصوص آن بیش از ۱۰۰ مطالعه انجام شده و در هیچکدام تاکنون مضرات خاصی یافت نشده یا تاکنون به اثبات نرسیده است. انستیتوی ملی سرطان آمریکا قبول دارد که هیچ ارتباطی بین مواد غذایی حاوی آسپارتام و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد.

علاوه بر این، بسیاری از سازمان های بهداشت حرفه ای، آسپارتام را برای مصرف بی خطر قلمداد کرده اند. از جمله این نهادها سازمان غذا و داروی آمریکا، اتحادیه ایمنی مواد غذایی اروپا و کمیته مشترک متخصص FAO / WHO در مورد مواد افزودنی غذایی هستند.

این افراد نباید آسپارتام مصرف کنند

تنها گروهی که باید از خوردن غذاهای شامل آسپارتام و نوشیدنی های حاوی این شیرین کننده اجتناب کنند، افرادی هستند که دارای اختلال وراثتی نادر به نام فنیل کتونوریا (PKU) هستند. افراد مبتلا به این بیماری فاقد آنزیم مورد نیاز برای تجزیه اسید آمینه فنیل آلانین (یکی از دو اسید آمینه موجود در آسپارتام) هستند.

آنها باید مصرف غذاهای حاوی این اسید آمینه را محدود کنند. علاوه بر غذاهای دارای آسپارتام، به افراد مبتلا به PKU نیز توصیه می شود میزان مصرف غذاهای پر پروتئین مانند شیر، آجیل، تخم مرغ، مرغ و گوشت قرمز را محدود کنند.

غذاهایی که آسپارتام دارند

آسپارتام در تعدادی از محصولات غذایی بدون قند یافت می شود. برخی از مواد غذایی حاوی آسپارتام عبارتند از:

  • نوشابه های رژیمی
  • آدامس
  • ژله
  • انواع بستنی
  • غلات صبحانه
  • کافیمیکس بدون قند و شکر

همچنین از شیرین کننده مصنوعی برای افزودن مزه شیرینی به داروهایی مانند شربت سرفه و همچنین ویتامین های جویدنی یا آدامس استفاده می شود. در حالی که غذاهای زیادی حاوی آسپارتام وجود دارد، شیرین کننده مصنوعی معمولا در محصولات غذایی پخته شده یافت نمی شود. زیرا ساختار اسید آمینه آسپارتام هنگام گرم شدن پایدار نیست و بخشی از شیرینی خود را در طی فرآیند پخت از دست می دهد.

همچنین می توانید آسپارتام را به صورت فله یا بسته خریداری کنید و از آن استفاده کنید (دقیقا به همان شکلی که به طور مرتب شکر برای شیرین کردن قهوه ، چای یا لیموناد خود استفاده می کنید).

آیا آسپارتام باعث افزایش وزن می‌شود؟

با وجود کالری اندک آسپارتام و اینکه فاقد قند است، وقتی صحبت از آسپارتام و سلامتی شما می شود همیشه قرار نیست خبرهای خوبی بشنوید. به طور خاص، آسپارتام و سایر شیرین کننده های مصنوعی ممکن است باعث اضافه وزن و چاقی شما شوند.

آیا ساخارین از آسپارتام بهتر است؟

طبق اعلام آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، ساخارین نیز مانند آسپارتام مورد بررسی دقیق قرار گرفته است و یک بار به عنوان ماده نسبتا خطرناک شناسایی شده بود. این شیرین کننده مصنوعی از اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی وجود داشته است (که آن را به عنوان قدیمی ترین شیرین کننده مصنوعی تبدیل می کند). این شیرین کننده ۲۰۰ تا ۷۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. با این حال، ساخارین برعکس آسپارتام ته مزه ناخوشایندی دارد که بسیاری از مصرف کنندگان آن را ناپدید می کنند.

مانند آسپارتام، خوراکی های زیادی حاوی ساخارین وجود دارد. برخی از مهمرین خوراکی های حاوی این ماده عبارتند از:

  • آدامس
  • کنسرو میوه
  • نوشابه
  • و برخی محصوات پخته شده

 همچنین می توانید آن را به صورت فله و یا بسته ها مجزا در راهرو شکر فروشگاه مواد غذایی خود بیابید. علاوه بر این، ممکن است از آن برای شیرین کردن قهوه و چای خود و همچنین غذاهی پخته شده خود استفاده کنید. ساخارین وقتی که گرم می شود مانند آسپارتام قدرت شیرین کننده خود را از دست نمی دهد.

از کجا آسپارتام و مواد غذایی حاوی آسپارتام بخرم؟

اگر می خواهید به صورت عمده اقدام به خرید آسپارتام کنید می توانید با جهان شیمی تماس بگیرید. ما قیمت آسپارتام را به صورت منصفانه و کمتر از سایر فروشگاه های مشابه اعلام کردیم.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید