تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

عوارض جانبی آسپارتام برای سلامتی و تاثیر آن بر قند خون

شیمیایی
عوارض جانبی آسپارتام برای سلامتی و تاثیر آن بر قند خون

عوارض جانبی آسپارتام به عنوان یک ماده قدیمی در نوشابه رژیمی با شماره E951 همواره مورد بحث بوده است. آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی بدون قند و کم کالری است که در بدن به فنیل آلانین ، متانول و اسید آسپارتیک تبدیل می شود.

در حالی که فنیل آلانین در غذاهای طبیعی مانند سویا ، نخود فرنگی یا تخمه کدو توسط اکثر مقامات بهداشتی بی خطر تلقی می شود اما در دوزهای زیاد می تواند سمی باشد. به ویژه نوشابه های رژیمی می تواند مقادیر زیادی فنیل آلانین را وارد بدن کند. از آنجا که آمینو اسید فنیل آلانین از نظر شیمیایی به آسپارتام متصل است ، بدن انسان می تواند آن را به سرعت جذب کند.

سومین ترکیب شیمیایی حاصل از آسپارتام متانول است که  در دماهای بالا  بسیار مشکل ساز است. هنگامی که متانول در این حالت قرار گرفت ، می تواند به راحتی به فرمالدئید تبدیل شود. فرمالدئید یک ماده سرطان زا است که می تواند از سد خونی – مغزی عبور می کند. بنابراین محققان به این نتیجه می رسند که مصرف آسپارتام به دلیل نقش آن در تشکیل مواد فرمالدئید برای سلامتی مضر است.

آیا عوارض جانبی آسپارتام بر پاسخ انسولینی تاثیرگذار است؟

امروزه ، محققان می توانند حدود ۷۵ درصد از افزایش و کاهش اضافه وزن افراد را با اندازه گیری سطح انسولین پیش بینی کنند. این هورمون وظیفه ذخیره انرژی  مازاد مورد نیاز بدن شما را بر عهده دارد. بنابراین به سرعت آشکار می شود که فقط قند خون در این رابطه مهم نیست. اگرچه افزایش گلوکز باعث تحریک ترشح انسولین می شود اما به هیچ وجه دلیل احتمالی آن نیست. به همین دلیل است که کاهش وزن فقط مربوط به قند یا کالری نیست. در عوض ، سطح بالای انسولین راه را برای افزایش چربی هموار می کند.

دانشمندان با مطالعات متعدد به این نتیجه رسیدند که شیرین کننده های مصنوعی  مانند آسپارتام ، آس سولفام کا و سوکرالوز به جای اقدام متقابل با اپیدمی چاقی علت آن هستند و ما باید به تأثیر آنها بر هورمون انسولین دقت کنیم.

عوارض جانبی آسپارتام برای سلامتی چیست؟

عوارض جانبی آسپارتام برای سلامتی چیست؟

آسپارتام یا قند کدام بهتر است؟

آسپارتام شیرین کننده کلاسیک موجود  در نوشابه رژیمی است. بر خلاف قند تقریبا هیچ کربوهیدرات یا کالری را تأمین نمی کند. بنابراین  آسپارتام نمی تواند سطح قند خون را به طور ناگهانی مانند قند افزایش دهد. اما این لزوما به این معنا نیست که شیرین کننده مصنوعی نمی تواند سطح انسولین را افزایش دهد.

با توجه به این موضوع ، یک مطالعه به این نتیجه رسید که آسپارتام می تواند سطح انسولین را بیشتر از قند معمولی افزایش دهد. سی دقیقه پس از مصرف  وعده غذایی شیرین شده با آسپارتام باعث ایجاد حداکثر سطح انسولین می شود که با قند قابل دستیابی نیست. طبق این مطالعه ، در میان سایر عوارض جانبی آسپارتام این شیرین کننده از چربی سوزی نیز جلوگیری می کند.

آسپارتام یا سوکرالوز کدام بهتر است؟

آسپارتام  و  سوکرالوز هر دو شیرین کننده های فاقد کربوهیدرات ، پروتئین یا کالری هستند. مصرف خوراکی های شیرین سطح انسولین افراد آزمایش شده را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد.  بنابراین ، این شیرین کننده ها  تأثیر قابل توجهی بر تولید انسولین دارد. اما آنچه سوکرالوز را به اندازه آسپارتام مضر می کند تأثیر آن بر سلامت روده است.  بر اساس تحقیقات مصرف سوکرالوز باعث از بین بردن ۵۰ درصد میکروبیوم سالم روده می شود که سلامت عمومی را به خطر می اندازد.

آسپارتام یا آسه سولفام کا کدام بهتر است؟

آسه سولفام کا معمولاً همراه با آسپارتام در نوشیدنی های ورزشی صفر و بدون قند یافت می شود. اگرچه آس سولفام- K بدون کالری و بدون قند است ، اما باعث ترشح انسولین  می شود. در این زمینه ، محققان حتی دریافتند که آس سولفام پتاسیم سطح انسولین را به همان میزان گلوکز افزایش می دهد.

عوارض جانبی آسپارتام برای سلامتی چیست؟

عوارض جانبی آسپارتام برای سلامتی چیست؟

عوارض جانبی آسپارتام که نمی دانستید!

اگرچه ممکن است در اصل بحث برانگیز باشد که نوشابه بدون قند و کم کربوهیدرات می تواند برای شما بدتر از نوشابه کلاسیک باشد ، اما دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. مطالعاتی که تأثیر آسپارتام را بر بیماری های فرد بررسی کرده اند ، خطرات آن را برای سلامتی نشان می دهد.

بیماری های قلبی عروقی در حال حاضر اصلی ترین علت مرگ در سراسر جهان غرب است. علاوه بر این ، بیماری قلب و عروق مشکل ساز دقیقاً در کشورهایی که مقدار زیادی نوشابه رژیمی مصرف می کنند شایع است. بنابراین ، دور از ذهن نیست که شیرین کننده ها بتوانند به آن کمک کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع تحقیقات نشان داد کسانی که دو یا چند نوشابه رژیمی در روز می نوشیدند ، ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. بر این اساس ، مطالعه دانشگاه میامی همچنین ۴۳ درصد افزایش سکته مغزی و حمله قلبی را در اثر نوشیدن منظم نوشیدنی های رژیمی نشان داد .

شیرین کننده های مصنوعی همچنین می توانند بر متابولیسم تأثیر بگذارند. اگر مغز منتظر طعم شیرین و در نتیجه گلوکز باشد ، اما شما از شیرین کننده کم کالری استفاده می کنید این مسئله می تواند میل به شیرینی را بیشتر برانگیزد. به همین دلیل ، مصرف طولانی مدت شیرین کننده های مصنوعی می تواند باعث سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ شود . بر این اساس ، مطالعه قلب فرامینگهام همچنین بیان می کند که احتمال ایجاد سندرم متابولیک در بین مصرف کنندگان نوشیدنی های رژیمی حدود ۵۰ درصد بیشتر است.

یافته های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در زمینه نوشیدنی های رژیمی به آنها مشکوک نباشیم. به عنوان مثال ، محققان عملکرد کلیه ۳۳۱۸ زن را در هنگام مصرف شیرین کننده مطالعه کردند. نتایج نشان داد مصرف فقط دو نوشابه رژیمی در روز می تواند کاهش عملکرد کلیوی زنان را دو برابر کند. به همین دلیل ، نوشابه رژیمی نه تنها ناسالم نیست بلکه به احتمال زیاد به دلیل وجود شیرین کننده های مصنوعی مضرتر از نوشیدنی های شیرین است.

آیا آسپارتام می تواند برای شما مضر باشد؟

اگر یافته های علمی یا حتی آمارهای ساده را خلاصه کنید ، باید نتیجه بگیرید که  آسپارتام نمی تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. به همین ترتیب ، نگرانی های جدی در مورد عوارض جانبی آسپارتام ، این شیرین کننده استاندارد در متابولیسم ، سلامت قلب ، بیماریهای کلیوی ، سلامت روانی و یا حتی بیماری های عصبی ایجاد می شود. آسپارتام بیش از ۳۰ سال است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال ، میزان بیماری هایی که در بالا ذکر شد در این دوره به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید