تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

مسمومیت با آسپارتام چیست و برای چه افرادی خطرناک است؟

شیمیایی
مسمومیت با آسپارتام چیست و برای چه افرادی خطرناک است؟

مسمومیت با آسپارتام  به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد و برای سلامتی بسیار خطرناک است. آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی رایج است که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های مورد استفاده قرار می گیرد. مسمومیت با آسپارتام می تواند جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشد بنابراین بهتر است علائم آن را به خاطر بسپارید. دلیل مسمومیت با آسپارتام این است که این شیرین کننده مصنوعی برخلاف ساخارین در بدن هضم و جذب می شود.

آسپارتام برای استفاده در خوراکی ها  توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید شده است و بیش از ۱۰۰ مطالعه وجود دارد که از ایمنی آن برای اکثر مردم حمایت می کند. با این حال ، افراد مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) باید در مورد مصرف آسپارتام مراقب باشند.

فنیل کتونوری (PKU) یک بیماری ژنتیکی نادر است که هضم اسید آمینه فنیل آلانین را دشوار می کند. هنگامی که فرد مبتلا به PKU بیش از حد فنیل آلانین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می کند ، می تواند در بدن او تجمع کرده و عوارض جانبی جدی ایجاد کند. از آنجا که آسپارتام حاوی فنیل آلانین است مصرف بیش از حد آن در صورت ابتلا به PKU را می توان مسمومیت آسپارتام نامید.

چه افرادی مستعد مسمومیت با آسپارتام هستند؟

در حالی که برخی مطالعات آسپارتام را با عوارض جانبی مرتبط با PKU مرتبط می دانند هیچ مدرکی مبنی بر نگرانی مسمومیت با آسپارتام برای افرادی که فاقد این بیماری هستند ، وجود ندارد.

FDA  می گوید مصرف روزانه قابل قبول (ADI) آسپارتام ۵۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. یک کیلوگرم معادل ۲.۲ پوند است ، بنابراین با محاسبات ریاضی ، یک فرد ۱۳۲ پوندی باید بتواند روزانه ۳۰۰۰ میلی گرم آسپارتام را با خیال راحت مصرف کند-این میزان حدود ۷۵ بسته شیرین کننده آسپارتام است.

مسمومیت با آسپارتام چیست و برای چه افرادی خطرناک است؟

مسمومیت با آسپارتام چیست و برای چه افرادی خطرناک است؟

علائم مسمومیت با آسپارتام

برای افراد مبتلا به PKU  تجمع فنیل آلانین در بدن به دلیل مصرف آسپارتام یا از منابع دیگر ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • بوی تند ادرار ، پوست یا تنفس
  • تشنج و سایر مشکلات عصبی
  • اگزما یا سایر بثورات پوستی
  • بیش فعالی
  • ناتوانی ذهنی
  • مشکلات رشد و تأخیر در رشد
  • مشکلات رفتاری ، عاطفی و اجتماعی
  • اختلالات روانی

آیا ممکن است بدون PKU به آسپارتام حساس باشید؟

برخی از افراد غیر مبتلا به فنیل کتونوری ادعا می کنند که عدم تحمل یا حساسیت به آسپارتام دارند که باعث عوارض جانبی مانند سردرد یا مشکلات گوارشی می شود ، اما شواهد قوی در این رابطه وجود ندارد.

تنها چند مطالعه در این زمینه انجام شده است ، که همه آنها کوچک بوده یا بد طراحی شده اند (یا هر دو) ، و نتایج متناقضی به دست آورده اند. بنابراین ، به نظر نمی رسد هیچ تائیدی پشت این ایده باشد که برخی از افراد به آسپارتام حساس هستند.

مسمومیت با آسپارتام چیست و برای چه افرادی خطرناک است؟

مسمومیت با آسپارتام چیست و برای چه افرادی خطرناک است؟

خطرات بهداشتی مسمومیت با آسپارتام

عوارض سلامتی شیرین کننده های مصنوعی  از جمله آسپارتام، آسه سولفام کا و سوکرالوز بسیار گسترده است و این شیرین کننده ها می توانند بخش های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از این خطرات عبارتند از: اشتیاق مداوم به خوردن شیرینی ، اعتیاد به شیرین کننده ها ، زخم معده ، نقایص مادرزادی ،  بیش فعالی و پرخاشگری در کودکان،  بیماری منیر ، لنفوم غیر هوچکین، اختلالات تیروئید و بیماری آلزایمر که همگی می توانند از عوارض شیرین کننده های مصنوعی باشند.

آسپارتام همچنین ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و در نتیجه ، ممکن است منجر به استرس اکسیداتیو و التهاب شود. یافته ها نشان می دهد که آسپارتام می تواند سلول های اندام های مختلف بدن ، از جمله مغز ، قلب ، کبد و کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد. مقاوم در برابر باکتری ها ، همچنین می تواند منجر به عدم تعادل در میکروبیوم روده شود. آسپارتام همچنین می تواند بر تحمل گلوکز و سطح انسولین تأثیر بگذارد بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد مزایا و معایب این شیرین کننده برای افراد دیابتی مورد نیاز است.

بهتر است بدانید:

اثرات آسپارتام بسیار گسترده است و بر بسیاری از سیستم ها و ساختارهای اندام تأثیر منفی می گذارد و باعث کاهش سطح عملکرد و لذت بردن از زندگی می شود. زنگ یا وزوز  گوش از علائم شایع مسمومیت با آسپارتام است. عدم تحمل صدا و کاهش قابل توجه شنوایی نیز ممکن است رخ دهد.

آسپارتام می تواند باعث کاهش بینایی ، به ویژه دید در شب ، تاری ، بینایی تونلی و درد چشم شود. مردم همچنین متوجه کاهش اشک ، مشکل در استفاده از لنزهای تماسی و حتی برآمدگی چشم ها می شوند. تنگی نفس ، افزایش فشار خون و کاهش یا افزایش ضربان قلب همه علائم مسمومیت با آسپارتام هستند.

مردم هنگام استفاده از آسپارتام به عنوان شیرین کننده اغلب دچار ناراحتی معده ، اسهال (احتمالاً خونین) ، درد شکم و بلع دردناک می شوند. کهیر و خارش شدید ، تورم لب یا دهان و بدتر شدن آسم می تواند به دلیل استفاده از این شیرین کننده باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید