تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

هر آنچه باید در مورد ایمنی و کاربردهای آسپارتام بدانید!

شیمیایی
هر آنچه باید در مورد ایمنی و کاربردهای آسپارتام بدانید!

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که کالری بسیار کمی دارد و به جای قند از آن استفاده می شود. این شیرین کننده  ترکیبی از دو آمینو اسید آسپارتیک اسید و فنیل آلانین است و معمولا برای کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن در رژیم های کاهش وزن گنجانده می شود.

آسپارتام به عنوان شیرین کننده مصنوعی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده است. وقتی شیرین کننده را به غذا یا نوشیدنی خود اضافه می کنید ، مقداری کالری تأمین می کند اما احتمالاً از آن بسیار کمتر استفاده کنید زیرا ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است.

آسپارتام با چندین نام مختلف از جمله NutraSweet و Equal به بازار عرضه و به فروش می رسد. شما ممکن است این نام های تجاری را بر روی بسته های رنگارنگی که روی میز خود قرار داده اید، مشاهده  کنید. آسپارتام همچنین در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده استفاده می شود.

کاربردهای آسپارتام در صنایع غذایی

نمونه هایی از غذاهایی که ممکن است با آسپارتام شیرین شوند عبارتند از:

  • نوشابه های رژیمی
  • پودرهای نوشیدنی
  • آدامس
  • مخلوط پودینگ خشک یا ژله
  • مقداری غلات صبحانه سرد
  • برخی از محصولات لبنی
  • مخلوط دسر خشک شده
  • دسرهای یخ زده

بیشترین کاربردهای آسپارتام در غذاهایی است که نیاز به پختن ندارند زیرا وقتی گرم می شود شیرینی خود را از دست می دهد. برای بررسی اینکه آیا غذای شما حاوی آسپارتام است ، می توانید لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. برخی از تولید کنندگان مواد غذایی نیز عبارت Phenylketonurics یا حاوی فنیل آلانین را روی بسته بندی به کار می برند که به وجود آسپارتام اشاره می کند.

هر آنچه باید در مورد ایمنی و کاربردهای آسپارتام بدانید!

هر آنچه باید در مورد ایمنی و کاربردهای آسپارتام بدانید!

کاربردهای آسپارتام و ایمنی آن

اگرچه شیرین کننده مصنوعی مورد انتقاد تعدادی از سازمان های غذایی طبیعی قرار گرفته است ، اما نهادهای دولتی و سازمان های بزرگ بهداشتی همچنان از ایمنی آسپارتام حمایت می کنند. اما برخی از افراد هستند که باید از مصرف شیرین کننده های مصنوعی از جمله سوکرالوز ، ساخارین و آس سولفام کا اجتناب کنند.

اگر بیماری به نام فنیل کتونوری (PKU) دارید ، باید از رژیم غذایی خاصی استفاده کنید که آسپارتام را محدود یا به طور کامل حذف می کند. برخی دیگر از رژیم گیرندگان نیز  از مصرف آسپارتام خودداری می کنند زیرا دچار سردرد یا علائم دیگری می شوند که احساس می کنند ناشی از شیرین کننده های مصنوعی است.

مطالعات بالینی با دقت کنترل شده نشان می دهد که آسپارتام آلرژن نیست. با این حال ، برخی از افراد مبتلا به بیماری ژنتیکی فنیل کتونوری (PKU) ، کسانی که بیماری کبدی پیشرفته دارند و زنان باردار مبتلا به هیپرفنیل آلانین (سطح بالای فنیل آلانین در خون) با آسپارتام مشکل دارند ، زیرا سطوح بالای اسید آمینه فنیل آلانین ، یکی از اجزای آسپارتام در مایعات بدن می تواند باعث آسیب مغزی شود. بنابراین ، FDA توصیه می کند که تمام محصولات حاوی آسپارتام باید دارای هشدار فنیل کتونوریک باشند.

در رابطه با تغییرات متابولیک اثرات مصرف آسپارتام بر متابولیسم بدن با ارائه دوزهای مختلف آسپارتام در مدت های مختلف به شرکت کنندگان در مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که هیچ تغییری در هماتولوژی ، هیچ تغییر بالینی ، هیچ ناهنجاری در ادرار و هیچ تفاوتی در علائم حیاتی وجود ندارد.

در مورد زایمان زودرس مطالعات کوهورت بزرگی برای بررسی تأثیر آسپارتام بر زایمان زودرس انجام شد. در این مطالعه زنانی که از نوشابه های شیرین شده طبیعی و نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی استفاده می کردند ، مقایسه شدند. هیچ تغییر قابل توجهی بین این دو نوع نوشیدنی در زنانی که زایمان زودرس داشتند ، مشاهده نشد. در حقیقت ، زنانی که از نوشیدنی های شیرین شده طبیعی استفاده می کردند ، بیشتر از سایرین در معرض خطرات پزشکی بودند.

هر آنچه باید در مورد ایمنی و کاربردهای آسپارتام بدانید!

هر آنچه باید در مورد ایمنی و کاربردهای آسپارتام بدانید!

کاربردهای آسپارتام در رژیم های کاهش وزن

کاربردهای آسپارتام یا هر نوع شیرین کننده مصنوعی دیگری از جمله ساخارین ، سوکرالوز و آس سولفام کا برای کاهش وزن یک موضوع بحث برانگیز است. کارشناسان رژیم ، تغذیه و سلامتی اغلب با شیرین کننده های مصنوعی مخالف هستند.

برخی مطالعات نشان داده اند که وقتی افراد چاق از شیرین کننده های مصنوعی برای کاهش کالری استفاده می کنند ، می توانند با موفقیت وزن خود را کاهش دهند. اما مطالعات دیگر نشان داده است که استفاده از یک شیرین کننده با شدت بالا مانند آسپارتام ممکن است طعم و مزه غذا را تغییر دهد و شما را وادار به خوردن غذاهای شیرین و ناسالم کند. اکثر محققان معتقدند که قبل از اینکه بطور قطعی بدانیم که آیا شیرین کننده های مصنوعی برای کاهش وزن مفید هستند یا خیر ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در هر صورت ، اگر با بدن خود هماهنگ هستید ، احتمالاً از قبل می دانید که در صورت مصرف نوشابه رژیمی یا یک تکه آب نبات به عنوان درمان در طول روز احساس بهتری دارید. اگر یک شیرینی کم کالری یا بدون کالری رضایت بخش است ، احساس خوبی دارد و به برآوردن نیازهای تغذیه ای شما کمک می کند ، ممکن است رعایت رژیم غذایی را برای شما راحت تر کند.

جایگزین های ایمن آسپارتام

اگر می خواهید از غذاهای حاوی آسپارتام اجتناب کنید ، چند گزینه دارید. شیرین کننده های دیگر بدون کالری یا کم کالری در بازار وجود دارند ، از جمله ساخارین (به عنوان مثال شیرین و کم) سوکرالوز (به عنوان مثال Splenda) ، آس سولفام کا و شیرین کننده های ساخته شده از استویا. FDA همچنین یک شیرین کننده با شدت بالا به نام “پروفانتام” را تایید کرده است که تخمین زده می شود ۲۰۰۰۰ برابر شیرین تر از شکر باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید