تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

جیوه قرمز چیست و از کاربردهای شگفت انگیز آن چه می دانید؟

مقالات (عمومی)
جیوه قرمز چیست و از کاربردهای شگفت انگیز آن چه می دانید؟

جیوه قرمز ماده ای با ترکیب نامشخص است که در ایجاد سلاح های هسته ای و سایر سیستم های تسلیحاتی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر به دلیل محرمانه بودن روند توسعه و ساخت سلاح های هسته ای ، هیچ مدرکی مبنی بر وجود جیوه قرمز وجود ندارد و همه نمونه هایی که ادعا می شد  جیوه قرمز هستند پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد  مواد قرمز رایجی هستند که مورد علاقه سازندگان سلاح نیستند.

 

بنابراین جیوه قرمز یک فریب قلمداد می شود که توسط  کلاهبردارانی که قصد داشتند از خریداران ساده لوح در بازار سیاه سلاح سوء استفاده کنند، مطرح شده است.  اگرچه از سال ۱۹۷۹ گزارش هایی مبنی بر وجود  “جیوه قرمز” در بازارهای سیاه بین المللی گزارش شده است ، اما به نظر می رسد این فریب بیشتر در اوایل دهه ۱۹۹۰ رایج بوده است و این ماده با قیمت های بسیار بالا خرید و فروش می شده است.

 

واقعیت این است که درون سنگ معدنی حاوی جیوه ماده ای قرمز رنگ وجود دارد که باعث قرمز شدن جیوه می شود. این ماده سولفید جیوه و  یک ماده نسبتاً پیش پا افتاده است که به عنوان سینابار نیز شناخته می شود .  اگرچه این ماده برای تزئین سفال بسیار مفید است ولی هیچ کاربردی در تولید سلاح اتمی ندارد.

 

جیوه  قرمز چیست و چرا مردم آن را می خواهند؟

 

در میان کسانی که به وجود این ترکیب اعتقاد دارند، جیوه سرخ ماده ای است که اگر به مواد منفجره معمولی اضافه شود ، بمب هسته ای ایجاد می کند. اعتقاد بر این است که تقریباً هر مقدار آن برای ایجاد انفجارهای بزرگ کافی است. در حالی که هیچ ماده شناخته شده ای با این خصوصیات وجود ندارد اعتقاد بر این است که جیوه قرمز دارای این خواص است

تاکنون چندین ماده  که ممکن است جیوه قرمز باشند مورد بررسی قرار گرفته اند . محتمل ترین نامزد ، لیتیوم-۶ دوترید ، ایزوتوپ رادیواکتیو لیتیم هیدرید است که به عنوان سوخت در طراحی  کلاهک های هسته ای استفاده می شود. مواد شیمیایی مختلف دیگری از جمله اکسید جیوه (II) ، سولفید جیوه (II) و اکسید آنتیموان جیوه نیز ممکن است به عنوان جیوه قرمز قلمداد شوند.

تداوم افسانه ها در مورد این ماده اسطوره ای منجر به آن شده است که تعدادی از گروه های شبه نظامی برای تأمین جیوه قرمز تلاش کنند. بنابر گزارش ها ، اسامه بن لادن در دهه ۱۹۹۰ برای تامین این ماده تلاش می کرده است. در سال ۲۰۱۴ نیز داعش در تلاش برای تأمین بخشی از این ماده بوده است.

 

در سال ۲۰۱۲ ، سازمان ملل متحد گزارش داد که نیروهای دموکراتیک برای آزادی رواندا ، یک گروه شبه نظامی رواندا در جمهوری دموکراتیک کنگو ، اقدام به فروش اورانیوم ، رادیوم و جیوه قرمز کرده اند. منابع آنلاین متعدد نیز ادعا می کنند که می توانند این ترکیب را تأمین کنند و بسیاری از وب سایت ها  آن را می فروشند!

 

جیوه  قرمز چیست و از کاربردهای شگفت انگیز آن چه می دانید؟

جیوه  قرمز چیست و از کاربردهای شگفت انگیز آن چه می دانید؟

خطرات تجارت جیوه قرمز چیست؟

 

خطرات عمده مربوط به جیوه سرخ در واقع همان خطرات مربوط به مواد منفجره معمولی است. با این حال ، استفاده از هر نوع جیوه ای نیاز به سطوح بالایی از حفظ ایمنی در نگهداری و حمل و نقل دارد.

 

تعدادی از گروه های غیر دولتی سعی کرده اند منبع جیوه قرمز را تهیه کنند ، این بدان معناست که آنها نیز احتمالاً از روش های جایگزین برای تولید سلاح هسته ای استفاده می کنند. بمب کثیف نتیجه احتمالی کار گروهی است که از جیوه سرخ برای ایجاد چنین سلاحی استفاده می کنند . زیرا کلاهبردارانی که این ماده را به فروش می رسانند  اغلب مقدار محدودی از مواد رادیواکتیو را برای افزایش صحت ادعاهای خود در اختیار خواهند داشت. علاوه بر این ، معامله گران جیوه قرمز ادعا کرده اند که به اورانیوم و پلوتونیوم درجه تسلیحاتی دسترسی دارند که می تواند برای تولید بمب کثیف استفاده شود.

 

وحشت ناشی از ماده ای مانند جیوه قرمز می تواند خطرات قابل توجهی را برای مشاغل مختلف ایجاد کند. نمونه ای از پاسخی که در اثر ترس از جیوه قرمز ایجاد می شود را می توان در آتلانتا ۲۰۱۷ مشاهده کرد که نیاز به استقرار تیم های تخصصی برای مهار ، ارزیابی و ضدعفونی صحنه داشت. دامن زدن به شایعات وجود چنین ماده مخربی باعث اختلال در تجارت و ایجاد ترس عمومی می شود. بنابراین حتی اگر در حمله با جیوه قرمز هیچ گونه آسیب ساختاری رخ ندهد به احتمال زیاد منجر به نظریه های توطئه  آمیز و بازتاب رسانه ای گسترده خواهد شد.

 

ویژگی های شگفت انگیز جیوه قرمز به همین جا ختم نمی شود زیرا ادعا شده است که این ترکیب قدرت احضار جن ها –  موجودات ماوراءالطبیعه را دارد. در سال ۲۰۰۹ داستانی در عربستان منتشر شد مبنی بر اینکه جیوه قرمز را می توان بدون شکافتن قبرهای باستانی و یا الک کردن کود خفاش تهیه کرد. گفته می شود مقادیر کمی از این ماده ارزشمند در داخل چرخ خیاطی Vintage Singer یافت شده است.

 

شایعات مربوط به این ماده توسط ژئوپلیتیک جهانی  نیز مورد توجه قرار گرفته است. در اواخر دهه ۱۹۸۰ ، با سقوط رژیم های کمونیستی در سراسر شرق اروپا ، عدم قطعیت در مورد آنچه در مورد ذخایر مواد هسته ای کشورها منتشر شده است ، وجود داشت. در آن زمان ، مارک هیبز یک روزنامه نگار بود که در حال بررسی شایعات نگران کننده ای بود که نشان می داد مواد هسته ای ناشناخته ای که قبلاً در آزمایشگاه های اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده بود ، توسط افراد ناشناخته برای فروش عرضه می شوند که یکی از آنها جیوه قرمز بود.

جیوه  قرمز چیست و از کاربردهای شگفت انگیز آن چه می دانید؟

جیوه  قرمز چیست و از کاربردهای شگفت انگیز آن چه می دانید؟

 

مارک که هم اکنون عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی است ، می گوید که فضای عدم اطمینان در آن زمان به این شایعات کمک کرده است. او می گوید: اتحاد جماهیر شوروی مکانی بود که طی چندین دهه مخفیانه موجودی هسته ای خود را در سرزمینی وسیع انباشته کرد. در آن زمان برای ما روشن نبود که همه این مواد – با شروع تجزیه اتحاد جماهیر شوروی –  به صورت مهر و موم باقی خواهند ماند.

 

این نسخه از داستان جیوه قرمز متفاوت از نسخه اکسیر شفابخش مدفون با فراعنه بود. زیرا گفته می شد که جیوه قرمز شوروی مخرب است و می تواند باعث انفجار هسته ای عظیمی با مقادیری بیشتر از یک توپ بیس بال شود. سناریوی کابوس آمیز این بود که این ماده ممکن است به بازار سیاه سلاح راه پیدا کند و به دست تروریست ها یا دولت های سرکش برسد. با این حال ، مارک هیبز می گوید وقتی دولت های غربی تحقیق کردند به این نتیجه رسیدند که این ماده وجود خارجی ندارد.

 

مارک می گوید دانشمندان روسی به او گفته اند که جیوه قرمز در واقع نام مستعار ایزوتوپ هسته ای شناخته شده است. اما وقتی او از دولت های روسیه و ایالات متحده درخواست کرد که این مسئله را فاش کنند آنها این مسئله را نه تأیید کردند و نه تکذیب!

 

و یک نظریه رقیب در این بین ظاهر شد  که دولت آمریکا به طور مخفیانه شایعات جیوه قرمز را به عنوان راهی برای به دام انداختن تروریست ها منتشر کرده بود. اما باز هم هیچ دلیل محکم یا تأیید رسمی در این رابطه وجود ندارد!

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید