تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

خطر مصرف آسپارتام برای افرد مبتلا به دیابت چیست؟

شیمیایی
خطر مصرف آسپارتام برای افرد مبتلا به دیابت چیست؟

خطر مصرف آسپارتام برای افراد دیابتی موضوعی است که گاهی اوقات در رسانه ها به آن پرداخته می شود هرچند این شیرین کننده می تواند جایگزین قند باشد. ابتلا به دیابت به معنای بررسی آنچه می خورید و می نوشید به منظور کنترل سطح قند خون است. علاوه بر این ، بخشی از مدیریت دیابت شامل حفظ وزن سالم است.

برای دستیابی به هر دو  ممکن است به دنبال محصولاتی باشید که کالری ، قند و کربوهیدرات کمی دارند  که گاهی به معنی مصرف محصولات ساخته شده با شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام است. اگر نگران مصرف آسپارتام هستید  با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا می تواند در برنامه رژیم غذایی شما گنجانده شود یا خیر.  برای آگاهی از خطر مصرف آسپارتام در رژیم افراد دیابتی در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

شیرین کننده های مصنوعی و دیابت

اگر سعی می کنید مصرف قند خود را کاهش دهید یا کالری دریافتی خود را کاهش دهید ممکن است به دنبال غذاها و نوشیدنی هایی باشید که با قندهای مصنوعی تهیه شده اند. انواع مختلف شیرین کننده های مصنوعی از جمله سوکرالوز ، استویا و آس سولفام کا در غذاهای کم کالری استفاده می شوند. البته قبل از استفاده از شیرین کننده ها یا هرگونه جایگزین قند مهم است که بدانید آیا نگرانی های بهداشتی در ارتباط با آن وجود دارد یا خیر.

شیرین کننده های مصنوعی یک اصطلاح عمومی است که نشان می دهد محصولات به جای قند سفره از محصولات دیگری استفاده کرده اند. آنها طعم شیرین را به غذاها و نوشیدنی ها اضافه می کنند بدون این که کالری موجود  را افزایش دهد. جایگزین های محبوب قند عبارتند از آسپارتام ، ساخارین و سوکرالوز. جایگزین های قند بسیار کم کالری یا حتی بدون کالری هستند و کربوهیدرات ندارند و در پوسیدگی دندان ها نقش ندارند. آنها به محصولات زیادی اضافه می شوند و می توانند هنگام پخت استفاده شوند.

شیرین کننده های طبیعی شامل عسل ، ملاس ، شربت افرا ، شیره خرما و سایر موارد است. با این حال ، قندهای طبیعی از قند مصنوعی سالم تر نیستند و معمولاً دارای همان مقدار کالری قند سفره هستند و افراد  دیابتی باید در مصرف آنها دقت کنند.

خطر مصرف آسپارتام در افراد دیابتی

برای کاهش میزان قند و کالری ، برخی از غذاها و نوشیدنی ها با شیرین کننده های مصنوعی تهیه می شوند. شیرین کننده های مصنوعی بسیار شیرین تر از قند سفره هستند و می توانند طعم و مزه خوراکی ها را بدون ارائه کالری موجود در قند افزایش دهند.

یکی از شیرین کننده های مصنوعی محبوب ، آسپارتام است که ترکیبی از دو اسید آمینه – آسپارتیک اسید و فنیل آلانین – است و با نام های Equal و Nutrasweet یافت می شود. در حالی که بحث های زیادی در مورد استفاده از آن وجود دارد ، هیچ آزمایش بالینی وجود ندارد که ثابت کند این شیرین کننده غیر ایمن است یا باعث سرطان ، سردرد یا هر نوع بیماری دیگر می شود. از آنجا که آسپارتام حاوی فنیل آلانین است فقط در صورت ابتلا به فنیل کتونوری یا PKU نباید آن را مصرف کنید.

خطر مصرف آسپارتام برای افرد مبتلا به دیابت چیست؟

خطر مصرف آسپارتام برای افرد مبتلا به دیابت چیست؟

دیابت و خطر مصرف آسپارتام

ادعاها یا پیشنهاداتی مبنی بر اینکه افراد دیابتی می توانند از  آسپارتام برای حفظ سلامتی خود استفاده کنند، وجود دارد. با این حال ، هیچ مطالعه علمی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد. به گفته مرکز دیابت جوسلین ، به نظر می رسد که مصرف آسپارتام هیچ گونه تهدید خاصی برای مبتلایان به دیابت ندارد و محصولات ساخته شده با آسپارتام می توانند به بیماران دیابتی کمک کنند تا بدون خوردن کالری یا کربوهیدرات زیاد هوس شیرینی خود را کاهش دهند.

سطوح قند خون

کربوهیدرات ها نوع اصلی مواد غذایی هستند که می توانند باعث افزایش و کاهش سطح قند خون شوند بنابراین بیماران دیابتی باید مصرف خود را محدود کنند. از آنجا که شیرین کننده های مصنوعی کربوهیدرات ندارند ، هیچ تاثیری بر سطح قند خون ندارند. با این حال ، باید احتیاط کرد زیرا محصولات حاوی آسپارتام ممکن است دارای مواد دیگری باشند که کالری یا کربوهیدرات را به رژیم غذایی اضافه می کنند ، بنابراین انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که برچسب های غذایی را با دقت بخوانید.

غذاهای فاقد قند

به گزارش دانشگاه آرکانزاس ، از آنجا که شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام حاوی کالری ، چربی یا کربوهیدرات نیستند ، به عنوان غذاهای فاقد قند در سیستم برنامه ریزی غذای افراد دیابتی شناخته می شوند. بسیاری از غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی آسپارتام هستند ، مانند نوشابه ، بستنی ، آب نبات و غیره غذاهای سالمی محسوب نمی شوند ، بنابراین باید در حد اعتدال مصرف شوند. غذاها و نوشیدنی هایی که دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند در حالی که بی خطر هستند ، فقط باید به صورت گاه به گاه و موقت مصرف شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید