تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

تفاوت آسپارتام و شکر چیست و مصرف کدامیک بهتر است؟

شیمیایی
تفاوت آسپارتام و شکر چیست و مصرف کدامیک بهتر است؟

تفاوت آسپارتام و شکر از نظر فواید و عوارض جانبی ممکن است ذهن بسیاری از افراد را درگیر کند و به این فکر کنند که مصرف کدامیک بهتر است در پاسخ باید گفت هرچه مصرف قندها کمتر باشد برای سلامتی بهتر است.

اگر بر کاهش وزن تمرکز کرده اید ، شمارش کالری ممکن است چیزی باشد که با آن آشنا هستید. بیشتر افراد در تلاش برای محدود کردن کالری فست فودها را حذف می کنند و برخی به جای شکر از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام به عنوان راهی دیگر برای کاهش کالری استفاده می کنند.

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۱۹۷۴ تأیید شد ، اما سالهاست که در رابطه با استفاده از آن در غذاها و نوشیدنی ها و عوارض احتمالی آن بحث های جنجالی وجود دارد.

آسپارتام یکی از رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی موجود است که با نام های تجاری NutraSweet و Equal به فروش می رسد. آسپارتام از ترکیب اسیدهای آمینه آسپارتیک اسید و فنیل آلانین تشکیل می شود. اسیدهای آمینه بلوک های سازنده پروتئین ها هستند و به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شوند.

تفاوت آسپارتام و شکر چیست؟

آسپارتام ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است و در بسیاری از نوشیدنی ها و غذاها استفاده می شود. به همین دلیل می توانید از آن بسیار کمتر استفاده کنید و همچنان به طعم  شیرین دلخواهتان برسید. یکی از ویژگی های اصلی آسپارتام این است که حاوی کالری بسیار کمی (دو کالری در قاشق چای خوری) نسبت به قند است و بنابراین می تواند به کاهش وزن کمک کند.

آسپارتام بیشتر در نوشابه های رژیمی یافت می شود اما به دلیل نگرانی های بهداشتی و تصور عمومی ، بسیاری از شرکت ها – مانند پپسی – شیرین کننده های مصنوعی  را کنار گذاشته اند. البته هنوز هم شیرین کننده های دیگری مانند سوکرالوز، ساخارین و آسه سولفام کا در نوشیدنی ها و غذاهای آماده مورد استفاده قرار می گیرند.

از سوی دیگر ، شکر یک کربوهیدرات است و یک قاشق چایخوری آن حاوی ۱۶ کالری است. قندهای طبیعی در میوه ها و سبزیجات و قندهای اضافی موجود در بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارد. ما نگران قندهای اضافی هستیم که در همه چیز از محصولات پخته تا سس گوجه فرنگی پنهان شده اند.

با افزایش چاقی ، به نظر می رسد کاهش کالری در میان رژیم گیرندگان مورد پسند است. ساده ترین راه برای کاهش کالری این است که به سمت جایگزین های قندی مانند آسپارتام بروید که شیرینی لازم را بدون کالری اضافی تامین می کنند.

تفاوت آسپارتام و شکر چیست و کدامیک بهتر است؟

تفاوت آسپارتام و شکر چیست و کدامیک بهتر است؟

چرا آسپارتام و شکر هر دو می توانند مضر باشند؟

در طول سالها ، توجه زیادی بر ارتباط احتمالی بین آسپارتام و سرطان متمرکز شده است. با این حال ، تحقیقات به طور کامل از این امر حمایت نکرده است. همچنین ادعا شده است که مصرف آسپارتام ممکن است منجر به تعدادی از عوارض جانبی شود که شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • مشکلات گوارشی
  • تغییرات خلق و خوی

مشکلات جدی بهداشتی نیز ناشی از استفاده از آسپارتام است که شامل موارد زیر است:

  • بیماری آلزایمر
  • نقائص هنگام تولد
  • دیابت
  • اختلال نقص توجه
  • بیماری پارکینسون
  • لوپوس
  • مولتیپل اسکلروز
  • تشنج

با این حال ، تحقیقات  به طور کامل از این ادعاها پشتیبانی نمی کند. آژانس های متخصص در ایالات متحده و کشورهای دیگر که آسپارتام را ارزیابی کرده اند استفاده از آن را بی خطر می دانند  و می گویند آسپارتام یکی از مواد بسیار مورد مطالعه در منابع غذایی انسان است و بیش از ۱۰۰ مطالعه از ایمنی آن حمایت می کند.

چه موقع آسپارتام خطرناک می شود؟

در حالی که تحقیقات نشان نداده است که آسپارتام باعث ایجاد مشکلات سلامتی در جمعیت عمومی می شود ، افراد مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) باید مصرف محصولات حاوی آسپارتام را محدود کنند.  PKU یک اختلال ژنتیکی نادر است که در آن فرد نمی تواند فنیل آلانین را تجزیه کند.

سطوح بالای فنیل آلانین در خون می تواند از رسیدن مواد شیمیایی مهم به مغز جلوگیری کرده و در نتیجه باعث آسیب مغزی شود. از آنجا که فنیل آلانین در آسپارتام یافت می شود ، ضروری است افرادی که از PKU رنج می برند ، مصرف خود را محدود کنند.

تفاوت آسپارتام و شکر چیست و کدامیک بهتر است؟

تفاوت آسپارتام و شکر چیست و کدامیک بهتر است؟

فواید و مضرات آسپارتام و شکر در فست فودها

آسپارتام در نوشابه رژیمی یافت می شود که اغلب در رستوران های فست فود به فروش می رسد. رستوران های فست فود و همچنین تولید کنندگان ، این نوشابه های رژیمی را به عنوان گزینه ای سالم برای نوشابه های معمولی به بازار عرضه می کنند. بسیاری از مردم برای کاهش کالری مصرفی خود نوشابه رژیمی سفارش می دهند اما یک وعده غذایی کامل به این نوشابه رژیمی اضافه می کنند. این به هیچ وجه به کاهش وزن کمک نمی کند. اگر هدف شما کاهش وزن است ، دوری از زنجیره های فست فود و غذاهای آماده اولین کاری است که باید انجام دهید.

درست مانند بیشتر چیزهای زندگی ، اعتدال در مورد شیرینی ها اعم از اینکه حاوی آسپارتام یا شکر باشند، نقش کلیدی در کاهش وزن دارد. ما طرفدار خوردن غذاهای کامل تازه و دوری از هرگونه مواد خوراکی فرآوری شده یا مصنوعی ، از جمله آسپارتام هستیم بنابراین هوس قند خود را با میوه و لبنیات که هر دو دارای قند طبیعی هستند برطرف کنید.

نوشیدنی های خود را با نوشیدنی های بهتر مانند آب (به منظور تقویت مواد مغذی و طعم ، مرکبات یا میوه های دیگر را اضافه کنید) ، آب نارگیل ، چای و قهوه جایگزین کنید. اگر هدف شما کاهش وزن است ، کاهش کالری با خوردن رژیم غذایی که شامل میوه ها و سبزیجات تازه ، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی و ورزش منظم است باید به عادت های خوب در برنامه عادی شما تبدیل شود.

با تمام مشکلات سلامتی که ممکن است شکر به همراه داشته باشد ، یافتن یک جایگزین ایمن – یا اجتناب از آن – ضروری است. به نظر می رسد که همه ما تا حدی مصرف شیرینی را دوست داریم اما هیچکس نمی خواهد به دیابت مبتلا شود ، وزن خود را افزایش دهد یا نگرانی های سلامتی دیگری داشته باشد. با اینکه شیرین کننده های مصنوعی زیادی در بازار وجود دارد اما شواهد زیادی علیه آنها وجود دارند که برای سلامتی ما مضر هستند.

راههای ساده برای کاهش قندهای پنهان در خوراکی ها

بدون شک ، شکر در همه جا وجود دارد. به نظر می رسد مصرف نکردن آسپارتام و شکر  تقریبا غیرممکن است. از قند طبیعی موجود در میوه ها گرفته تا قندهای مصنوعی که در غذاهای بی ارزش و نوشابه ها یافت می شود ، ما در جامعه ای پر از مواد غذایی شیرین استفاده می کنیم. بنابراین برای حفظ سلامت خودمان باید مصرف انواع شیرین کننده ها و قند را در غذاهای مصرفی خود به حداقل برسانیم.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید