تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فواید مصرف آسپارتام در خوراکی ها و  نوشیدنی های مختلف

شیمیایی
فواید مصرف آسپارتام در خوراکی ها و  نوشیدنی های مختلف

فواید مصرف آسپارتام به عنوان یک قند جایگرین جهت کاهش مصرف قند و کالری توسط افراد است. بسیاری از افراد برای کاهش وزن اکنون از نوشابه رژیمی یا نوشیدنی های استفاده می کنند که حاوی آسپارتام است.  بیشتر افراد نوشیدنی های رژیمی را انتخاب می کنند تا کالری اضافی قند موجود در نوشابه های معمولی را کاهش دهند. اخیراً بحث های زیادی در مورد مثبت یا منفی بودن اثرات نوشیدنی های رژیمی مطرح شده است که در آنها از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود.

نوشابه ، آب میوه یا نوشیدنی های ورزشی معمولاً بیش از ۱۰۰ کالری یا بیشتر در هر وعده دارند که عمدتا از قند تامین می شود. قند برای انواع بیماری ها ، از چاقی گرفته تا دیابت و حفره های دندانی مقصر شناخته شده است. البته کالری اضافی در صورت عدم تعادل با کالری هایی که هر روز می سوزانیم باعث افزایش وزن می شود. با اینحال شما می توانید با جایگزین کردن شیرین کننده ها کالری کمتری دریافت کنید که در طولانی مدت برای حفظ سلامتی مفید است.

آیا آسپارتام بی خطر است؟

سازمان های علمی و بهداشتی تأیید کرده اند که جایگزین های قند ، مانند آسپارتام ، بی خطر هستند. مقامات مربوط به ایمنی غذا ، مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ، نیز استفاده از آنها را ایمن می دانند.

با این حال ، اگر شما مبتلا به اختلال ارثی نادر فنیل کتونوری (PKU) هستید ، باید مصرف آسپارتام خود را به شدت محدود کنید. فنیل آلانین یک اسید آمینه معمولی است که در آسپارتام یافت می شود و می تواند تاثیر منفی بر سلامت این افراد داشته باشد.

فواید مصرف آسپارتام در نوشیدنی ها چیست؟

آسپارتام یک قند جایگزین است که به جای قند در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد تا افراد بتوانند قند و کالری کمتری مصرف کنند. استفاده از نوشیدنی های مختلف به عنوان بخشی از یک شیوه زندگی متعادل در حد اعتدال لازم است و مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند اما مصرف زیاد آنها به دلیل محتوای بالای قند برای سلامتی مضر است

نوشیدنی های رژیمی به طور کلی حاوی یک شیرین کننده کم کالری یا شیرین کننده “مصنوعی” به جای قند هستند ، بنابراین میزان کالری دریافتی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اخیراً ، برخی پیشنهاد کرده اند که شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه ها در واقع کمکی به کاهش کالری دریافتی نمی کند و حتی ممکن است مانع از دست دادن وزن شود.

بر اساس مطالعات انجام شده این دیدگاه تا حد زیادی بر اساس مطالعاتی است که روی حیوانات انجام شده است و اکثر تحقیقات انجام شده بر روی انسان ها نشان می دهد که شیرین کننده های کم کالری یا دارای اثر خنثی هستند یا برای کسانی که سعی می کنند وزن خود را حفظ کنند ، مزایای اندکی دارند.

بنابراین چگونه می دانید که یک محصول حاوی قند است یا شیرین کننده کم کالری است؟ به این منظور باید لیست مواد تشکیل دهنده موجود در برچسب مواد غذایی را بخوانید. کلماتی مانند: شربت ذرت ، دکستروز ، فروکتوز ، ملاس ، کنسانتره آب میوه ، گلوکز ، شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) ، عسل ، قند معکوس ، لاکتوز ، شربت ، ساکارز ، شکر خام ، شربت افرا یا مالتوز ممکن است یک منبع شیرین کننده باشند. قندهای جایگزین را می توانید  در لیست مواد تشکیل دهنده برچسب مواد غذایی به این شرح تشخیص دهید: آسپارتام ، آسه سولفام کا ، ساخارین ، سوکرالوز و نئوتام.

فواید مصرف آسپارتام در خوراکی ها و  نوشیدنی های مختلف

فواید مصرف آسپارتام در خوراکی ها و  نوشیدنی های مختلف

فواید مصرف آسپارتام برای بهبود سلامتی

انجمن قلب آمریکا با بررسی شواهد نشان می دهد که در صورت عدم استفاده بیش از حد شیرین کننده های کم کالری مصرف آسپارتام می تواند کاهش مصرف قند اضافی را تسهیل کند ، در نتیجه منجر به کاهش کل انرژی دریافتی و کاهش وزن/کنترل وزن با مزایای سلامتی مربوطه می شود. با این حال ، این مزایای بالقوه به طور کامل محقق نخواهد شد مگر اینکه کل کالری موجود در رژیم غذایی تحت کنترل قرار گیرد.

بازهم تاکید بر این نکته ضروری است که حفظ اعتدال در رابطه با مصرف قند یا نوشیدنی های حاوی شیرین کننده مهم است. تمرکز بر افزایش مصرف آب با دستورالعمل های رژیم غذایی ۲۰۱۰ آمریکایی ها مطابقت دارد. آب یک نوشیدنی جایگزین سالم است و نوشیدنی های رژیمی می توانند انتخاب مناسبی باشند  به شرطی که از آن نوشابه رژیمی به عنوان بهانه ای برای مصرف یک تکه پای شکلاتی برای دسر استفاده نکنید!

استفاده از آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده کم کالری برای کاهش وزن بسیار مورد بحث است. در ابتدا اعتقاد بر این بود محصولاتی که با شیرین کننده های مصنوعی شیرین می شود به اندازه قند کالری ندارد درنتیجه باعث کاهش وزن می شود.

بهتر است بدانید:

بر این اساس روی آوردن به غذاها و نوشیدنی های حاوی آسپارتام به جای قند منجر به کاهش موفقیت آمیز وزن در برخی از افراد شد ، اما تعدادی دیگر هیچ گونه وزنی را از دست ندادند و برخی از آنها حتی هنگام استفاده از آسپارتام برای شیرین کردن غذا و نوشیدنی خود دچار اضافه وزن شدند.

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف آسپارتام می تواند متابولیسم شما را کند کرده و در نتیجه حتی اگر کالری کمتری مصرف کنید منجر به افزایش وزن می شود. مطالعات دیگر نشان داد که این مورد صادق نیست و این سردرگمی ادامه داشت تا زمانی که مطالعه ای که توسط ییل در سال ۲۰۲۰ انجام شد.

این مطالعه نشان داد که مصرف شیرین کننده های کم کالری به خودی خود مسئول کند شدن متابولیسم نیست. با این حال ، هنگامی که با کربوهیدرات ها یا چربی های دیگر ترکیب می شود منجر به کاهش قابل توجهی در میزان متابولیسم می شود.

فواید مصرف آسپارتام در خوراکی ها و  نوشیدنی های مختلف

فواید مصرف آسپارتام در خوراکی ها و  نوشیدنی های مختلف

فواید مصرف آسپارتام برای کنترل دیابت

مشابه بحث اثربخشی آسپارتام به عنوان ابزاری برای کاهش وزن ، بحث بر سر ایمنی آن برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ نیز ادامه دارد. به نظر می رسد مصرف آسپارتام تأثیر کمی بر سطح گلوکز خون شما دارد یا هیچ تاثیری بر روی آن ندارد – ظاهراً نشان می دهد که این شیرین کننده یک جایگزین مطمئن برای افراد مبتلا به دیابت است که میل به چیزهای شیرین دارند.

مطالعات اضافی نشان داده است که هنگام خوردن یا نوشیدن محصولات حاوی آسپارتام سطح کورتیزول افزایش یافته و فعالیت میکروب های مسئول تجزیه غذا در دستگاه گوارش شما را تغییر می کند. تصور می شود که این تغییرات ممکن است منجر به افزایش وزن و مقاومت به انسولین شود که هر دو تأثیر منفی بر کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ خواهند داشت.

آیا آسپارتام بی خطر است؟

صرف نظر از مباحث مربوط به فواید مصرف آسپارتام  در کمک به کاهش وزن یا تنظیم سطح قند خون در صورت ابتلا به دیابت نوع II ، نگرانی مداومی در مورد تأثیر منفی آسپارتام بر سلامتی وجود دارد. با این حال ، به نظر می رسد بحث بر سر ایمنی مصرف آسپارتام بیشتر در افکار عمومی است وگرنه ایمنی این ترکیب توسط سازمان غذا و دارو کاملا تائید شده است.

اگرچه این حقیقت وجود دارد که شواهدی در مطالعات اولیه مبنی بر ارتباط بین مصرف آسپارتام و سرطان در موش ها یافت شده است  اما مطالعات بعدی ارتباطی بین مصرف آسپارتام و سرطان در نخستی های غیرانسانی یا انسان ها پیدا نکرده است بنابراین شما می توانید با خیال راحت از این شیرین کننده استفاده کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید