تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

سوخت فسیلی چیست و از مزایا و معایب آن چه می دانید؟

مقالات (عمومی)
سوخت فسیلی چیست و از مزایا و معایب آن چه می دانید؟

سوخت فسیلی از گیاهان تجزیه شده و حیواناتی که میلیون ها سال در اعماق سطح زمین دفن شده اند به دست می آیند. به همین دلیل است که ما آنها را غیرقابل تجدید می نامیم زیرا ما نمی توانیم مقدار بیشتری از آنها را تولید کنیم. این اولین عیب سوخت های فسیلی است.

 

سوخت ها منابع انرژی هستند و سوخت های فسیلی نیز تفاوتی با هم ندارند. انرژی موجود در سوخت های فسیلی از خورشید تامین می شود که فتوسنتز را برای تغییر دی اکسید کربن و آب به عناصر مولکولی گیاهان و جانوران باستانی هدایت کرده است. هم گیاهان و هم حیوانات بدن خود را با استفاده از اتم های کربن و هیدروژن می سازند و این انرژی ذخیره شده در ترکیبات فسیل شده از نوع هیدروکربن است که هنگام سوختن به عنوان سوخت عمل می کند.

 

هنگامی که مواد فسیلی عمیق تر در زیر خاک مدفون می شوند تحت فشار و گرما قرار می گیرند. با افزایش گرما ، مولکول های فسیلی شروع به تجزیه می کنند. خرابی اولیه مواد تا حدی تغییر ایجاد می کند و ترکیباتی مانند ذغال سنگ نارس از گیاهان و کروژن از پلانکتون ها تولید می شود. این مواد انتقالی می توانند به عنوان منابع سوخت نیز مورد استفاده قرار گیرند ، با این حال ، انرژی ذخیره شده کمتری نسبت به ذغال سنگ ، گاز طبیعی یا نفت کاملاً شکل گرفته دارند.

 

معایب سوخت فسیلی

 

سوخت های فسیلی منابع تجدیدپذیر انرژی نیستند

 

بنابراین اگر مصرف آنها را کاهش ندهیم  خیلی سریع تمام می شوند. در این مورد مصرف خیلی سریع  شاید به معنای  طول عمر ما است. طبق گزارش Woldometers نفت ما در ۴۷ سال ، گاز طبیعی در ۵۲ سال و زغال سنگ در ۱۳۳ سال دیگر تمام می شود. در دراز مدت اگر بخواهیم از منابع انرژی استفاده کنیم هرگز تمام نمی شوند جایگزین های بهتری نسبت به سوخت های فسیلی وجود دارد.

 

سوخت فسیلی چیست و از مزایا و معایب آن چه می دانید؟

سوخت فسیلی چیست و از مزایا و معایب آن چه می دانید؟

سوخت های فسیلی محیط زیست را آلوده می کنند

سوخت های فسیلی به تولید گازهای گلخانه ای کمک می کند که یکی از معایب عمده آنها است. زیانبارترین عامل برای محیط زیست زغال سنگ است زیرا در مقایسه با سایر سوخت های فسیلی محصولات احتراق مضرات بیشتری دارند.

 

در مقابل ، گاز طبیعی بسیار تمیزتر می سوزد و سازگار با محیط زیست است. این بدان معناست که اگر گاز طبیعی را در شرایط احتراق کامل بسوزانیم ، حداقل هیچ ترکیب مضری وجود نخواهد داشت.

 

اما نکته نهایی این است که سوخت های فسیلی احتمالاً عامل اصلی گرم شدن کره زمین هستند  که یکی از بزرگترین معایب سوخت های فسیلی است زیرا یکی از بزرگترین تهدیدها برای بشریت است. به همین دلیل است که ما چیزهای خوبی در مورد سوخت های فسیلی نمی شنویم.

 

در صورت استفاده غیرمسئولانه ، می توانند خطرناک باشند

 

توجه به این نکته ضروری است که سوخت های فسیلی خطرناک ترین منابع انرژی نیستند. اگر آنها را با انرژی هسته ای مقایسه کنیم ، به راحتی می بینیم که قدرت هسته ای بسیار خطرناک تر است.

 

اما  در صورت استفاده غیرمسئولانه ممکن است باعث اتفاقات ناگوار شوند. به عنوان مثال ، گاز طبیعی یک منبع انرژی قابل اشتعال است که هم مزیت و هم مضرات دارد. به دلیل اشتعال پذیری  گاز طبیعی رایج ترین منبع انرژی مورد استفاده در اتحادیه اروپا است. اما از طرف دیگر ، این یک ماده قابل احتراق است و می تواند منفجر شود. این بزرگترین عیب گاز طبیعی است.

 

اما نفت نیز ایمن تر نیست. در سال ۲۰۱۰ ، یک دستگاه حفاری فوق عمیق به نام Deepwater Horizon منفجر شد و باعث بزرگترین نشت نفت دریایی در تاریخ شد. این نشان می دهد که سوخت های فسیلی می توانند برای زندگی انسان و طبیعت نیز خطرناک باشند.

 

مزایای سوخت فسیلی

 

ذخیره و حمل و نقل آنها راحت است

 

سوخت های فسیلی را می توان به راحتی حمل کرد. آنها معمولاً از طریق سیستم های خط لوله بین المللی گاز یا با تانکرها منتقل می شوند. منابع انرژی تجدیدپذیر را نمی توان به طور موثر ذخیره کرد. در مقابل ، سوخت های فسیلی را می توان برای مدت نامحدود ذخیره کرد. مثلا می توانیم برای مواقعی که به آنها نیاز داریم ، مانند زمستان ، آماده شویم.

سوخت فسیلی چیست و از مزایا و معایب آن چه می دانید؟

سوخت فسیلی چیست و از مزایا و معایب آن چه می دانید؟

 

واقعا ارزان است

 

از آنجایی که قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است ما زیرساخت های عالی و توسعه یافته ای برای سوخت های فسیلی داریم. این بدان معناست که ما می توانیم از آنها به طور موثر استفاده کنیم و نسبتاً ارزان هستند. اگر شرایط خوب باشد و هوا معتدل باشد ، می توانیم مازاد آن را ذخیره کنیم ، به این معنی که قیمت آن کاهش می یابد. قیمت نیز به دلیل افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر که مانع استفاده از سوخت های فسیلی می شوند به طور پیوسته در حال کاهش است.

 

قابل اطمینان تر از انرژی های تجدیدپذیر است

 

یکی از بزرگترین مضرات انرژی های تجدیدپذیر این است که به تغییرات محیط بستگی دارد. اگر باد بوزد یا خورشید بتابد ، عملکرد پنل خورشیدی یا توربین بادی کارآمد است. اما اگر شرایط یا آب و هوا مناسب نباشد ، آنها فقط از نیمی از حداکثر ظرفیت خود استفاده می کنند. با این حال ، مصرف سوخت های فسیلی کاملاً تحت کنترل ما است و به عوامل محیطی بستگی ندارد.

 

نتیجه گیری

 

نفت ، گاز طبیعی و زغال سنگ پر مصرف ترین سوخت فسیلی در جهان هستند. آنها ۸۰ درصد از کل مصرف انرژی را تشکیل می دهند. از معایب معروف سوخت های فسیلی نقش آنها در اثر گلخانه ای است.

 

ما اغلب در مورد مثبت بودن سوخت فسیلی نمی شنویم. به همین دلیل است که به مزایای سوخت فسیلی نیز توجه نمی کنیم. ما از آنها استفاده می کنیم زیرا ارزان ، موثر و قابل اعتماد هستند. مانند همه چیز ، همه منابع انرژی مزایا و معایب خود را دارند. این وظیفه ماست که دریابیم چه چیزی برای محیط زیست و برای بشریت بهترین است!

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید