تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

تفاوت آسپارتام و سوکرالوز چیست و کدامیک مفیدتر هستند؟

شیمیایی
تفاوت آسپارتام و سوکرالوز چیست و کدامیک مفیدتر هستند؟

آسپارتام و سوکرالوز دو جایگزین شناخته شده قند هستند و هر دو حاوی پرکننده هایی مانند مالتودکسترین و دکستروز هستند که فوق العاده آنها را نرم  و دلپذیر می کند.

مصرف قندها مدتهاست که بحث برانگیز است زیرا مصرف بیش از حد آنها می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. مصرف بیش از حد  قند می تواند منجر به افسردگی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی شود. با این حال، وقتی بدن شما دچار کمبود قند است، ممکن است احساس خستگی و کسالت کنید.

بنابراین  وقتی صحبت از قندها می شود برای حفظ سلامتی اعتدال همیشه مهم است. این امر در مورد قندهای طبیعی و مصنوعی صدق می کند.  آسپارتام و سوکرالوز هر دو جایگزین مناسبی برای قندها هستند زیرا کالری بسیار کمی دارند. بنابراین، کدام یک از این دو گزینه سالم تر است؟ برای یافتن جواب این پرسش در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی است که برای کاهش مصرف قند اضافی از طریق رژیم غذایی استفاده می شود. علی رغم اینکه از شکر معمولی تهیه شده است، فاقد کالری است. یک فرآیند چند مرحله ای در ساخت سوکرالوز دخیل است و سه جفت اتم هیدروژن-اکسیژن با اتم کلر جایگزین می شوند.

سوکرالوز حدود ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. بنابراین، تنها مقادیر کمی از آن برای دستیابی به شیرینی یکسان با شکر استفاده می شود. سوکرالوز تنها حاوی ۱۱ درصد از کل کالری موجود در ۲ قاشق چایخوری شکر است. بنابراین، سوکرالوز به عنوان یک شیرین کننده کم کالری در نظر گرفته می شود. با این حال  FDA توصیه می کند که میزان مصرف روزانه سوکرالوز نباید بیش از ۵ میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن باشد.

آسپارتام چیست؟

آسپارتام احتمالاً محبوب ترین شیرین کننده مصنوعی است با این حال، بحث های زیادی در مورد آسپارتام و تاثیرات آن بر سلامتی  وجود دارد. آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که از اسید آسپارتیک و فنیل آلانین ساخته شده است که آمینو اسیدهای طبیعی هستند. فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری است که باید آن را از طریق مصرف مواد غذایی دریافت کرد. از طرف دیگر، اسید آسپارتیک توسط بدن ما نیز تولید می شود و یک آمینواسید غیر ضروری است.

آسپارتام پس از پردازش توسط بدن به متانول تجزیه می شود. برخی از میوه ها، آب میوه ها، نوشیدنی های تخمیر شده و برخی از سبزیجات نیز پس از مصرف همین واکنش را در بدن ایجاد می کنند. در سال ۲۰۱۴، آسپارتام بزرگترین منبع متانول در رژیم غذایی معمولی آمریکایی بود.

متانول در صورت مصرف زیاد می تواند برای بدن مضر باشد. با این حال ، مقادیر کم آن هنگام ترکیب با متانول آزاد نیز نگران کننده است زیرا باعث افزایش جذب می شود. متانول آزاد در برخی از غذاها وجود دارد و همچنین می تواند هنگام گرم شدن آسپارتام تولید شود. متانول هنگامی که تجزیه می شود  فرمالدئید آزاد می کند که یک ماده سرطان زا و نوروتوکسین است.

تفاوت های آسپارتام و سوکرالوز

تفاوت طعم

سوکرالوز بسیار شیرین است. به طور دقیق تر حدود ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. بنابراین برای دستیابی به طعم یکسان با شکر معمولی به مقدار بسیار کمی مورد نیاز است.

آسپارتام  نیز شیرین تر از شکر معمولی است، حدود ۲۰۰ بار شیرین تر، اما شیرین تر از سوکرالوز نیست. شیرین کننده های مبتنی بر آسپارتام و سوکرالوز دارای مواد پرکننده ای هستند که به منظور کاهش شیرینی شدید آنها است.

تاثیر بر سلامتی

تحقیقات نشان داده است آسپارتام ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد و منجر به استرس اکسیداتیو و التهاب شود. یافته ها عمدتا بر اساس مطالعات روی حیوانات است و نشان داده است که آسپارتام بر چندین اندام بدن از جمله مغز، قلب، کبد و کلیه ها تأثیر می گذارد.

هر گرم آسپارتام حاوی ۴ کالری است که مشابه قند معمولی است. با این حال، ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر معمولی است. بنابراین، شما برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی های خود به مقادیر بسیار کمی از آن نیاز دارید. این امر به ویژه آسپارتام را در بین افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، به یک گزینه محبوب تبدیل کرده است. با این حال بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۷ هیچ شواهد محکمی مبنی بر موثر بودن شیرین کننده های کم کالری مانند آسپارتام و سوکرالوز در کنترل وزن پیدا نکرد.

تاثیر بر اشتها

آسپارتام و سایر شیرین کننده های غیرمغذی می توانند اشتهای شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. این ترکیبات ممکن است باعث افزایش مصرف غذا شود و دومینو افزایش وزن ایجاد کنند.

نتایج یک آزمایش نشان داد که شیرین کننده هایی مانند آسپارتام  فرآیندهای سیگنالینگ که هنگام خوردن غذاهایی با کالری بالا اتفاق می افتد، مختل می کنند. آنچه اتفاق می افتد این است که طعم شیرین به بدن شما هشدار می دهد که غذا وارد معده شده است. به نوبه خود ، بدن شما برای دریافت کالری آماده می شود و به شما اعلام می کند که زمان ترک غذا فرا رسیده است و احساس سیری یا پری می کنید.

هنگام خوردن آسپارتام و سوکرالوز  همان طعم شیرین را تجربه می کنید ولی هر بار که این کار را انجام می دهید، بدن شما کالری کمتری از آنچه انتظار می رود دریافت می کند. با گذشت زمان، بدن شما ارتباط بین طعم شیرین و کالری را درک نمی کند. در نتیجه، غذاهای پرکالری باعث احساس سیری نمی شوند. بنابراین به دلیل افزایش اشتها  به پرخوری می پردازید.

از بین آسپارتام و سوکرالوز کدامیک ایمن تر است؟

در مورد آسپارتام و سوکرالوز  و سایر شیرین کننده ها بحث های زیادی وجود دارد. برخی از مطالعات نشان می دهند که این ترکیبات بی ضرر هستند در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که ممکن است بر متابولیسم شما تأثیر منفی بگذارد. همچنین، ممکن است سطح قند خون و انسولین را در گروه خاصی از افراد افزایش دهند.

این قندهای مصنوعی احتمالاً به محیط باکتریایی در روده شما آسیب می رساند و مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف منظم و طولانی مدت آنها ممکن است تأثیرات منفی بر مدیریت وزن داشته باشد.

برای افرادی که وزن طبیعی دارند، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهنده اثرات مضر سلامتی قندهای مصنوعی است. به خصوص اگر فقط گاهی اوقات از آنها استفاده می کنید. از سوی دیگر سوکرالوز، آسپارتام و سایر شیرین کننده های کم کالری ممکن است در افراد چاق اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشند. این افراد ممکن است با مصرف منظم آسپارتام با افزایش خطر بیماری های متابولیک مانند دیابت نوع ۲ روبرو شوند.

با این حال این نتایج قطعی نیستند و تحقیقات بیشتری خصوصا بر روی انسان مورد نیاز است. مسئله مهم این است که مقامات بهداشتی مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هنوز هم مصرف شیرین کننده های مصنوعی را در حد متعادل برای انسان بی خطر می دانند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید