تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

تفاوت آسپارتام و ساخارین چیست؟ فواید و عوارض آنها برای سلامتی

شیمیایی
تفاوت آسپارتام و ساخارین چیست؟ فواید و عوارض آنها برای سلامتی

آسپارتام و ساخارین دو شیرین کننده مصنوعی هستند که ایمنی آنها در چند دهه گذشته به طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفته است. اگرچه سازمان غذا و دارو (FDA) آسپارتام و ساخارین را بی خطر می داند ، اما گروه های مختلف ایمنی غذایی ، مصرف کنندگان و متخصصان بهداشت با این نظر مخالف هستند.

 

به عنوان شیرین کننده آسپارتام و ساخارین در غلات ، پودینگ ، محصولات لبنی و نوشیدنی ها استفاده می شوند. برخی شرکت ها آسپارتام و ساخارین را ترکیب می کنند تا طعم تلخ ساخارین را کاهش دهند. در ادامه مقاله در رابطه با تفاوت آسپارتام و ساخارین توضیحات بیشتری ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

 

تفاوت آسپارتام و ساخارین

برخلاف ساخارین ، آسپارتام حاوی کالری است و ممکن است به عنوان یک شیرین کننده مغذی در نظر گرفته شود و از آنجاییکه  ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است فقط کافی است مقدار کمی از آن را مصرف کنید. آسپارتام برخلاف ساخارین در برابر حرارت پایدار نیست ، بنابراین تولید کنندگان از آن در محصولات پخته استفاده نمی کنند.

 

ساخارین چیست؟

 

به گفته کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده ، ساخارین  یک پودر کریستالی سفید است که ۲۰۰ تا ۷۰۰ برابر شیرین تر از شکر است و هیچ کالری ندارد. ساخارین یکی از رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی در نوشابه ها است و در انواع محصولات دیگر از جمله آب میوه ، آدامس ، دهانشویه ، خمیر دندان و داروها نیز استفاده می شود.

 

ساخارین در سال ۱۹۸۰ به لیست عوامل سرطان زای احتمالی انسان منتقل شد. با این حال ، درخواست شورای کنترل کالری باعث شد تا سازمان حفاظت محیط زیست ایمنی ساکارین را مجددا ارزیابی کند.

 

بر اساس ارزیابی هایی که برنامه ملی سم شناسی انجام داد ، EPA تائید کرد که ساخارین بی خطر است و آن را از لیست مواد خطرناک حذف کرد. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ، این  مسئله منجر به لغو برچسب هشدار دهنده ای شد که قبلاً برای محصولات حاوی ساخارین مورد نیاز بود.

تفاوت آسپارتام و ساخارین چیست؟ فواید و عوارض آنها برای سلامتی

تفاوت آسپارتام و ساخارین چیست؟ فواید و عوارض آنها برای سلامتی

 

ایمنی ساخارین

 

در اوایل دهه ۱۹۷۰  تصور می شد که ساخارین سرطان زا است و با سرطان مثانه ارتباط دارد. این ارتباط بر اساس مطالعات انجام شده بر روی موش صحرایی ایجاد شده است. موسسه ملی سرطان اشاره می کند که آزمایشات انسانی چنین ارتباطی پیدا نکرده است و مکانیسم ایجاد سرطان مثانه در موش صحرایی در انسان وجود ندارد.

 

از آنجا که ساخارین یک شیرین کننده با صفر کالری است به طور مستقیم سطح قند خون را افزایش نمی دهد. مدتهاست که شیرین کننده های مصنوعی به عنوان جایگزین های قند و بدون اثرات منفی بر سلامتی مورد استفاده قرار می گیرند. شیرین کننده های مصنوعی صدها برابر شیرین تر از قند معمولی هستند و با مصرف مقدار کمی از آنها می توان مصرف کاری حاصل از مواد غذایی شیرین را کاهش داد.

 

آسپارتام چیست؟

 

آسپارتام ، یکی از رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی و ترکیبی از دو آمینو اسید – فنیل آلانین و آسپارتیک اسید است. آسپارتام ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است و مانند ساخارین هیچ کالری ندارد. موسسه ملی سرطان خاطر نشان می کند که شایعات مربوط به اثرات منفی بالقوه آسپارتام بر سلامت ، از جمله سرطان ، سالهاست که در حال انتشار است ولی هیچ یک هنوز تائید نشده است.

 

در حال حاضر  پس از بررسی تعداد زیادی از مطالعات در مورد ایمنی آسپارتام ، FDA و سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا توافق کردند که آسپارتام هیچ خطری برای انسان ندارد.

تفاوت آسپارتام و ساخارین چیست؟ فواید و عوارض آنها برای سلامتی

تفاوت آسپارتام و ساخارین چیست؟ فواید و عوارض آنها برای سلامتی

 

ایمنی آسپارتام

با بررسی عمده شواهد مربوط به ایمنی آسپارتام در سال ۲۰۱۳ توسط سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا انجام شد و به این نتیجه رسید که با مصرف روزانه ۴۰ میلی گرم آسپارتام به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هیچ نگرانی در رابطه با آسپارتام وجود ندارد.

 

در نهایت اگرچه مطالعات علمی ارتباط بین  شیرین کننده ها و سرطان را در مطالعات حیوانی پیدا کرده است. ولی FDA گزارش می دهد که مطالعات بر روی هر دو شیرین کننده آسپارتام و ساخارین در مصرف کننده های انسانی چنین مسئله ای را تائید نکرده است.

 

بطور کلی FDA مصرف شیرین کننده های مصنوعی را در حد متوسط توصیه می کند و همچنین اشاره می کند که اصطلاحات “بدون قند” با “بدون کالری” یکسان نیست.  بنابراین باید هنگام خرید خوراکی ها و نوشیدنی ها برچسب آنها را به دقت بررسی کنید تا میزان مصرف شیرین کننده های مصنوعی را در رژیم غذایی روزانه خودتان کنترل کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید