تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

تفاوت آسپارتام و آسه سولفام کا چیست؟ منافع و مضرات آنها

شیمیایی
تفاوت آسپارتام و آسه سولفام کا چیست؟ منافع و مضرات آنها

آسپارتام و آسه سولفام کا شیرین کننده های مصنوعی و جایگزین قند هستند که سالهاست به عنوان موضوعی بسیار داغ در بین جوامع سلامت مورد بحث و بررسی قرار می گیرند . این قندها ظاهرا معجزاتی هستند که به شما اجازه می دهند از شیرینی ها لذت ببرید بدون اینکه کالری اضافی مصرف کنید.

 

آسپارتام یک شیرین کننده کم کالری است که به صورت مصنوعی تولید می شود و در سراسر جهان در بیش از ۵۰۰۰ محصول مختلف (مانند نوشابه ، ماست ، آب نبات ، آدامس ، و غیره) استفاده می شود.

 

آسه سولفام K یک شیرین کننده فاقد کالری است و در سراسر جهان در بیش از هزار محصول مختلف از جمله غذاها و نوشیدنی ها مانند آدامس ، محصولات لبنی ، محصولات پخته شده و غیره استفاده می شود.

 

در حال حاضر انواع مختلفی از شیرین کننده های شیمیایی وجود دارد و تولید آنها در حال افزایش است. دو مورد از آنها آسپارتام و آسه سولفام کا است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم که هر یک از قندها چه فواید و مضراتی دارند و چه تاثیری بر بدن ما می گذارند.

همه چیز درباره آسپارتام

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است و به عنوان جایگزین معمولی قند استفاده می شود. این قند مصنوعی در سال ۱۹۶۵ کشف شد و به یکی از مواد غذایی مورد مطالعه تبدیل شده است. آسپارتام کالری بسیار کمی دارد و تقریباً ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. در حال حاضر در بیش از ۵۰۰۰ محصول وجود دارد و بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند.

 

آسپارتام از نظر شیمیایی متیل استر اسید آسپارتیک/فنیل آلانین است. این مواد شیمیایی به دلیل تأثیراتی که بر بدن نشان داده اند مورد توجه بسیاری از بحث های سیاسی و پزشکی قرار گرفته است و در حال حاضر در طیف گسترده ای از محصولات وجود دارند.

 

ایمن ترین روش مصرف آسپارتام این است که سعی کنید مقدار کمی از آن را مصرف کنید. شما می توانید این کار را با حذف غذاها و نوشیدنی های بدون قند یا شیرین شده مصنوعی از رژیم غذایی خود انجام دهید. افزایش مصرف آب نیز می تواند در صورت مصرف آسپارتام عوارض احتمالی آن را از بین ببرد. در حال حاضر FDA ایمنی آسپارتام را برای مصارف انسانی تائید کرده است.

تفاوت آسپارتام و آسه سولفام کا چیست؟ منافع و مضرات آنها

تفاوت آسپارتام و آسه سولفام کا چیست؟ منافع و مضرات آنها

 

همه چیز درباره آسه سولفام کا

آسه سولفام پتاسیم که معمولا با نام آسه سولفام کا یا Ace K شناخته می شود  یک شیرین کننده مصنوعی بدون کالری است. این قند به طور تصادفی در سال ۱۹۶۷ توسط کارل کلاوس کشف شد، وقتی مجبور شد روی انگشتان خود مواد بمالد و آنها را لیس بزند تا اینکه یک تکه کاغذ بردارد. این شیرین کننده با نام های تجاریSunett و Sweet One نیز شناخته می شود.

 

آسه سولفام پتاسیم، نمک پتاسیم است که حاوی متیلن کلرید است. این شیرین کننده ۲۰۰ برابر شیرین تر از ساکارز و شبیه آسپارتام است. هنگامی که در غلظت های بالا استفاده می شود دارای طعم بسیار تلخی است که می توان با افزودن فروات سدیم با آن مقابله کرد.

 

این قند مصنوعی در ترکیب بستنی ، غلات صبحانه ، چاشنی ها ، سوپ ها ، کنسانتره های نوشیدنی ، نوشیدنی های گازدار ، مرباجات ، آدامس و نوشیدنی های الکلی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بزرگترین خطر مرتبط با Ace K و سایر شیرین کننده های جایگزین مشابه سرطان زایی آنها است هرچند این مسئله توسط FDA تائید نشده است و مصرف آن در محصولات مصرفی انسان ایمن است.

تفاوت آسپارتام و آسه سولفام کا چیست؟ منافع و مضرات آنها

تفاوت آسپارتام و آسه سولفام کا چیست؟ منافع و مضرات آنها

 

تفاوت بین آسپارتام و آسه سولفام کا

بزرگترین تفاوت آسپارتام و آسه سولفام کا به عنوان  دو شیرین کننده مصنوعی میزان بررسی آنها از جامعه علمی و پزشکی است. در مورد آسپارتام بسیار صحبت می شود و به یکی از آزمایش شده ترین افزودنی های غذایی در تمام دوران تبدیل شده است. از طرف دیگر آزمایشات بسیار کمی در مورد اثرات آسه سولفام کا انجام شده است. آسپارتام و آسه سولفام کا هر دو توسط FDA تصویب شده اند.

 

آسپارتام و آسه سولفام کا هر دو تقریباً ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر هستند. یک تفاوت در مورد طعم و مزه آنها این است که آسه سولفام پتاسیم طعم بسیار تلخی دارد که در رابطه با آسپارتام این مسئله وجود ندارد.

 

مزایای استفاده از آسپارتام و آسه سولفام کا

در طول هضم و جذب همه نمک های مصرفی به اجزای تشکیل دهنده تجزیه می شوند. آسپارتام به عنوان دی پپتید به آمینواسیدها متابولیزه می شود و آسه سولفام کا از طریق کلیه ها دفع می شود.

 

این قندها برای بیماران دیابتی مفید هستند و برای دندان ها  ضرری ندارند. با این حال نگرانی های زیادی مطرح شده و عوارض جانبی نیز گزارش شده است. بهترین توصیه این است که مصرف آنها را محدود کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید