تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

از مزایا و خطرات مصرف آسه سولفام پتاسیم چه می دانید؟

شیمیایی
از مزایا و خطرات مصرف آسه سولفام پتاسیم چه می دانید؟

آسه سولفام پتاسیم یا Ace-K یک شیرین کننده بدون کالری است که در غذاها و نوشیدنی ها یافت می شود. این شیرین کننده که ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر است را به عنوان افزودنی E950 در برچسب های غذاهایی مشاهده خواهید کرد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این شیرین کننده مصنوعی را در سال ۱۹۸۸ تأیید کرد و اکنون یک عنصر ضروری در نوشیدنی های بدون شکر یا صفر است. این ماده از ترکیب استواستیک اسید و پتاسیم تولید می شود و یک شیرین کننده کریستالی پایدار است.

آسه سولفام پتاسیم اگرچه حاوی حداقل مقداری الکترولیت پتاسیم است اما این مسئله برای ارائه مزایای سلامتی آن کافی نیست. از آنجا که آسه سولفام در آزمایشگاه از طریق سنتز شیمیایی تولید می شود، یک شیرین کننده مصنوعی است. جالب اینجاست که بدن نمی تواند مانند سایر غذاها آسه سولفام K را تجزیه کرده یا ذخیره کند در عوض آن را جذب کرده و سپس بدون تغییر از طریق ادرار دفع می کند.

ویژگی های آسه سولفام پتاسیم

از آنجا که آسه سولفام کا در برابر حرارت پایداری بیشتری نسبت به آسپارتام دارد حتی در دمای بالا نیز شیرین باقی می ماند. به همین دلیل، معمولاً به عنوان جایگزین قند در محصولات پخته استفاده می شود.

طعم این ترکیب تاحدودی تلخ است به همین دلیل معمولا در ترکیب با سایر شیرین کننده ها استفاده می شود.  به عنوان مثال، در ترکیب با سوکرالوز یا آسپارتام مورد استفاده قرار می گیرد. آسه سولفام کا با نام های تجاری  Sunett و  Sweet One نیز به فروش می رسد.

مصرف آسه سولفام پتاسیم در مواد غذایی

  • لیموناد
  • شیک های پروتئینی
  • ماست
  • بستنی
  • دسرهای یخ زده
  • محصولات پخته شده
  • سس ها
  • آدامس
  • خمیر دندان
  • آب نبات

اگرچه از نظر FDA  این شیرین کننده به عنوان ایمن طبقه بندی شده است ، بسیاری از مردم فکر می کنند که آسولفام K می تواند عوارض جانبی خطرناکی برای آنها داشته باشد.

از مزایا و خطرات مصرف آسه سولفام پتاسیم چه می دانید؟

از مزایا و خطرات مصرف آسه سولفام پتاسیم چه می دانید؟

مزایای مصرف آسه سولفام پتاسیم

به کاهش کالری کمک می کند

از آنجا که آس سولفام K متابولیزه نمی شود با مصرف آن هیچ کالری دریافت نمی کند. با جایگزین کردن آسه سولفام K به جای قند در غذاها و نوشیدنی ها ، می توان کالری را به میزان قابل توجهی کاهش داد یا در برخی محصولات آنها را عملا حذف کرد.

در دمای بالا پایدار می ماند

طعم شیرین آس سولفام K در حین پخت بدون تغییر باقی می ماند. حتی در دمای فر بیش از ۲۰۰ درجه سانتی گراد ، آس سولفام K هیچ نشانه ای برای تجزیه یا از دست دادن طعم شیرین خود نشان نمی دهد. نوشیدنی های حاوی آس سولفام K را می توان در شرایط عادی پاستوریزاسیون بدون از دست دادن شیرینی پاستوریزه کرد.

ماندگاری عالی

این شیرین کننده دارای درجه بالایی از ثبات در طیف وسیعی از شرایط ذخیره سازی pH و دما است و ماندگاری بالایی دارد.

طعم شیرین و تمیز

دارای طعم شیرین تمیز و سریع قابل درک است که ماندگاری ندارد. به طور کلی هیچ گونه طعم و مزه ای اضافی در غذاها و نوشابه ها ایجاد نمی کند و هنگامی که با سایر شیرین کننده های غیر مغذی ترکیب شود می تواند یک اثر هم افزایی ایجاد کند.

مفید در رژیم های دیابتی

مطالعات نشان داده است که آسولفام K هیچ تاثیری بر گلوکز ، کلسترول یا تری گلیسیرید سرم ندارد. افراد مبتلا به دیابت می توانند محصولات حاوی آسولفام K را در رژیم غذایی متعادل خود قرار دهند. آسه سولفام K باعث پوسیدگی دندان ها هم نمی شود.

آیا مصرف آسه سولفام پتاسیم بی خطر است؟

بیش از ۹۰ مطالعه ایمنی آسه سولفام K را نشان داده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیز پس از ارزیابی مطالعات متعدد ایمنی این شیرین کننده را تائید کرده است. FDA ایالات متحده توصیه می کند افراد می توانند روزانه تا ۱۵ میلی گرم آسه سولفام پتاسیم را به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن استفاده کنند بدون اینکه عوارض جانبی خاصی را تجربه کنند.

کمیته تخصصی مشترک افزودنی های غذایی (JECFA) ، نهاد مشورتی علمی سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد ، تحقیقات موجود در مورد سولفام K را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که این قند مصنوعی بی خطر است. این شیرین کننده از سال ۱۹۸۳ در اروپا و از سال ۱۹۸۸ در ایالات متحده ، بدون هیچ گونه اثرات سوء شناخته شده بر سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایا و خطرات مصرف آسه سولفام پتاسیم چه می دانید؟

از مزایا و خطرات مصرف آسه سولفام پتاسیم چه می دانید؟

فواید سلامتی مصرف آسه سولفام پتاسیم

آمریکایی ها دائما در جستجوی محصولات خوش طعم و کم کالری هستند تا به عنوان بخشی از یک شیوه زندگی سالم از آنها استفاده کنند. نظرسنجی های اخیر همچنان نشان می دهد که مصرف کنندگان آگاه از کالری ، غذاها و نوشیدنی های کم کالری را ترجیح می دهند.

توسعه و تأیید انواع شیرین کننده های کم کالری بی خطر ، جایگزین های چربی و سایر مواد کم کالری به برآوردن این تقاضا کمک می کند. در دسترس بودن چندین ماده کم کالری به تولید کنندگان مواد غذایی اجازه می دهد تا مناسب ترین ماده یا ترکیبی از مواد را برای یک محصول معین انتخاب کنند.

وقتی آس سولفام K با سایر شیرین کننده های کم کالری مانند آسپارتام ترکیب می شود طعم یکدیگر را تقویت می کنند به طوری که  طعم حاصل شیرین تر از هریک از آنها به صورت مجزا است.

آزمایشات مختلف عملکرد خوب این شیرین کننده را در آب میوه ها ، آماده سازی میوه ها و محصولات لبنی نشان داده است. همچنین آسه سولفام پتاسیم یک شیرین کننده عالی برای استفاده در غذاهای پخته است و برای استفاده در خمیر دندان ، دهانشویه ها و داروها نیز مناسب است.

درنهایت طعم خوب ، ثبات و حلالیت آسه سولفام پتاسیم آن را برای کاربرد در محصولات متعدد مناسب می کند. در دسترس بودن انواع شیرین کننده های کم کالری ، بازار مواد غذایی  را برای ارائه محصولاتی با طعم بهتر ، افزایش ماندگاری ، کاهش هزینه های تولید و در نهایت انتخاب بهتر برای مصرف کننده ، گسترش می دهد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید