تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

هر آنچه باید در مورد فواید و مضرات مصرف پودر سوکرالوز بدانید!

شیمیایی
هر آنچه باید در مورد فواید و مضرات مصرف پودر سوکرالوز بدانید!

پودر سوکرالوز که اغلب با نام «Splenda» شناخته می شود یکی از رایج ترین شیرین کننده های غیر مغذی  در جهان است. برخی شواهد نشان می دهند که سوکرالوز آنچنان که قبلا تصور می شد با روده مهربان نیست و می تواند برای سلامتی مضر باشد. اگر می خواهید مصرف سوکرالوز را در برنامه معمول خود ادامه دهید، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

سوکرالوز دارای ویژگی هضم پذیری قند نیست. بنابراین، تقریبا به صورت هضم نشده از بدن  دفع می شود. تحقیقات نشان می دهد حدود ۸۵ درصد این شیرین کننده جذب بدن نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این قند مصنوعی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

پودر سوکرالوز چگونه تولید می شود؟

این شیرین کننده طی فرآیندی ساخته می شود که با قند معمولی (ساکارز) شروع می شود. با این حال، سوکرالوز یک قند معمولی نیست زیرا سه گروه هیدروکسیل انتخابی بر روی مولکول ساکارز با سه اتم کلر جایگزین می شوند. این ساختار از تجزیه آن توسط آنزیم های دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

کاربردها و موارد مصرف پودر سوکرالوز

شیرین کننده سوکرالوز را می توانید به همان شکلی که از شکر استفاده می کنید،  مورد استفاده قرار دهید. بنابراین می توانید صبح یک قاشق از آن را در قهوه یا چای خود بریزید یا آن را روی غلات صبحانه خود بپاشید تا مزه آن شیرین شود یا از آن برای پخت کیک، بیسکویت یا موارد دیگر استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید سوکرالوز قند نیست. این بدان معناست که برای برخی موارد به ویژه پخت و پز ممکن است ظاهر محصول یا طعم آن در مقایسه با استفاده از شکر کمی تغییر دهد. شکر طعم غذا و نوشیدنی را شیرین می کند و در غذاهای پخته به سبکی، لطافت و حجم آنها کمک می کند. همچنین می تواند به جذب و نگه داشتن رطوبت کمک کند.

اما از آنجا که پودر سوکرالوز و سایر شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام و آسه سولفام پتاسیم ترکیب شیمیایی مشابه شکر ندارند ، هنگام  استفاده در پخت و پز واکنش یکسانی از خود نشان نمی دهد.

این بدان معنا نیست که نمی توانید از آن استفاده کنید، فقط ممکن است لازم باشد مقدار آن را تنظیم کرده و برای تفاوت ها آماده شوید مانند پخت سبک تر با حجم کمتر و قوام کمی خشک و متراکم!  هنگام  مصرف پودر سوکرالوز به جای شکر، ممکن است متوجه شوید که زمان پخت بیشتر شود یا لازم باشد شیرینی ها را زودتر از فر خارج کنید.

مصرف پودر سوکرالوز در مواد غذایی

سوکرالوز یک شیرین کننده همه کاره است، بنابراین شما آن را در بسیاری از غذاها، از جمله نوشیدنی های رژیمی، آدامس، ژلاتین و دسرهای یخ زده می بینید.  شما آن را فقط در بسته های کوچک برای افزودن به قهوه پیدا نخواهید کرد، بلکه می توانید یک کیسه سوکرالوز را از خوارو بار فروشی بخرید تا در دستورالعمل غذایی در خانه استفاده کنید.

چرا مصرف پودر سوکرالوز فراگیر و گسترده است؟

مزه سوکرالوز شبیه قند است بدون طعم تلخ سایر شیرین کننده های مصنوعی، بنابراین بسیاری از مردم آن را برای طعم دهی به مواد غذایی خود انتخاب می کنند. علاوه بر این  گرما را تحمل می کند  در حالی که برخی دیگر از شیرین کننده ها این کار را نمی کنند. بنابراین استفاده از آن در غذاها آسان تر می شود.

افراد هنگام تلاش برای کاهش وزن به گزینه های بدون کالری روی می آورند. افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند نیز ممکن است وقتی مایل به خوردن چیزهای شیرین هستند به دلیل تاثیر بر قند خون  از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنند.

منافع مصرف پودر سوکرالوز برای سلامتی

سوکرالوز یک شیرین کننده بدون کالری و یک جایگزین قند مناسب برای افرادی است که به دنبال کاهش مصرف قند و کالری خود هستند. شما می توانید با افزودن آن به خوراکی ها شیرینی آنها را فوراً افزایش دهید.

علیرغم نگرانی های بهداشتی محققان مصرف پودر سوکرالوز را نسبتاً بی خطر می دانند. زیرا این ترکیب  توسط بدن جذب نمی شود لزوماً باعث افزایش قند خون نمی شود. علاوه بر این، سوکرالوز دارای طعم قابل ملاحظه ای است که آن را برای ترکیب در وعده های غذایی روزانه شما مناسب می کند. سایر مزایای سوکرالوز این است که فاقد کالری است و باعث پوسیدگی دندان نمی شود. این قند ماندگاری طولانی دارد و برای طیف گسترده ای از مواد غذایی مناسب است.

عوارض سوکرالوز

آیا می دانید رابطه سوکرالوز و دیابت چیست؟ اگر دیابت دارید سوکرالوز ممکن است بر سطح قند خون شما کمی تأثیر بگذارد. بنابراین  توصیه می شود در صورت انتخاب این شیرین کننده برای مصرف روزانه خود با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعات در مورد مزایای سلامتی و عوارض جانبی سوکرالوز نشان می دهد که این ماده می تواند با فشار خون بالا، مشکلات قلبی و حتی دیابت مرتبط باشد ولی این موارد هنوز ثابت نشده است.

در حالی که استفاده از آن توسط مقامات بی خطر تلقی می شود، چندین مطالعه مشکلات مربوط به سوکرالوز و تأثیر آن بر سلامتی ما را نشان داده است؛ مانند افزایش قند خون و سطح انسولین و تغییر باکتری های مفید روده. اثرات طولانی مدت استفاده از سوکرالوز نامشخص است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

با این حال، اگر بدن شما با آن سازگار است و هیچ گونه تأثیر منفی بر سلامت روده یا سطح انسولین خود مشاهده نکرده اید، می توانید در حد اعتدال  از آن استفاده کنید.

آیا مصرف پودر سوکرالوز باعث افزایش وزن می شود؟

سوکرالوز و سایر شیرین کننده های مصنوعی مشابه اغلب افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار عالی هستند. اما برخی تحقیقات وجود ندارد که نشان می دهد آنها بر افزایش یا کاهش وزن تأثیر دارند.

کاربردهای سوکرالوز در پخت و پز

سوکرالوز را می توان در اشکال مختلف پخت و پز استفاده کرد که شامل استفاده به عنوان روکش میوه یا نوشیدنی مورد علاقه شما است. در حالی که سوکرالوز یک گزینه ایده آل بدون کالری است، بهتر است پخت و پز را با سایر شیرین کننده ها انجام دهید زیرا وقتی در دمای خاصی گرم می شود ممکن است مضر باشد.

تحقیقات نشان داده است گرم کردن سوکرالوز سرطان زا می باشد به این ترتیب که کلروپروپانول ها را در غذا ایجاد می کند که احتمال بروز تومور را افزایش می دهد.

سوکرالوز در سراسر جهان برای تهیه مجموعه ای از غذاها و انواع دسر استفاده می شود. در حالی که سوکرالوز ممکن است برای ایجاد طعم و مزه خوب عمل کند باید حفظ سلامت عمومی خود را در نظر داشته باشید.

سوکرالوز می تواند یک گزینه سالم برای کسانی باشد که به دنبال گزینه های کم قند و کم کالری هستند، اما مانند هر غذایی  حفظ اعتدال در مصرف آن مهم است.

سوکرالوز در رژیم کتوژنیک

استفاده از سوکرالوز در رژیم کتوژنیک رایج است؛ زیرا این ماده تاثیری بر میزان قند خون و کالری ندارد و بدون اینکه جذب بدن شود از طریق مدفوع دفع می شود. حتی در صورتی که مقدار جزئی از سوکرالوز هم جذب بدن شود از طریق ادرار از بدن خارج می شود.

نکته: در هنگام خرید سوکرولوز توجه داشته باشید که حاوی سایر شیرین کننده ها مانند دکستروز و مالتودکسترین نباشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید