تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

هر آنچه باید در مورد سوکرالوز و دیابت بدانید!

مقالات (عمومی)
هر آنچه باید در مورد سوکرالوز و دیابت بدانید!

سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی و در واقع مشتق از ساکارز است که در آن سه گروه هیدروکسیل با کلر جایگزین شده اند. این جایگزینی باعث می شود سوکرالوز حدود ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر باشد. سوکرالوز کاملا محلول در آب است و می تواند تا دمای ۱۱۹ درجه سانتی گراد و محدوده pH وسیعی را تحمل کند. بنابراین می توان آن را به راحتی در غذا، داروها و مکمل های غذایی استفاده کرد. علاوه بر این، هیچ طعم ناخوشایندی بر جای نمی گذارد.

در آغاز قرن بیستم، به نظر می رسید سوکرالوز یک راه حل ایده آل برای بیماران دیابتی است و امکان خوردن محصولات با طعم شیرین و بدون شکر را برای بیماران دیابتی فراهم می کند. ولی با گذشت زمان مشخص شد این شیرین کننده بر کنترل دیابت تأثیر منفی دارد و باعث نوسانات شدید قند خون می شود. محققان دریافتند هنگامی که افراد سوکرالوز مصرف می کنند سطح قند خون و انسولین آنها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. شواهد جدید نیز نشان می دهد که سوکرالوز بر قند خون و انسولین تأثیر می گذارد. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در این رابطه با سوکرالوز و دیابت و همچنین اثرات سوکرالواز بر قند خون ارائه می گردد.

اثرات سوکرالوز بر قند خون؛ آیا سطح قند خون را افزایش می دهد؟

سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی است که طعم آن کاملاً شبیه شکر است و امروزه کاربرد سوکرالوز در صنایع غذایی بسیار گسترده شده است. این قند برای کاهش وزن، پیشگیری از دیابت و مزایای عمومی سلامتی به طور گسترده ای تولید و به بازار عرضه می شود. اما وقتی صحبت از سوکرالوز و دیابت می شود باید مطمئن شویم که آیا بی خطر است! و درباره اثرات سوکرالوز بر قند خون مطمئن شویم.

یک مطالعه در رابطه با سوکرالوز و دیابت نشان داد که دستگاه گوارش و لوزالمعده می توانند غذاها و نوشیدنی های شیرین را با گیرنده هایی که تقریباً مشابه دهان هستند، تشخیص دهند و باعث افزایش ترشح هورمون هایی از جمله انسولین می شوند. مطالعه دیگری نشان داد که جذب گلوکز زمانی افزایش می یابد که گیرنده های معده توسط شیرین کننده های مصنوعی فعال شوند.

تحقیقات در رابطه با سوکرالوز و دیابت

مطالعات نشان می دهد که سوکرالوز در انسان متابولیزه نمی شود و بیشتر آن از طریق مدفوع و بقیه از طریق ادرار دفع می شود. با اینکه میزان جذب بین افراد متفاوت است، جذب متوسط آن در انسان تقریباً % ۱۵ است. برخی از مطالعات نشان می دهد که امکان تجمع سوکرالوز در بدن در طول زمان وجود ندارد  اما اخیراً خلاف آن ثابت شده است.

سوکرالوز از نظر مسمومیت و عوارض جانبی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و در بیشتر موارد بی خطر به نظر می رسد. حتی در مطالعاتی که دوزهای بیش از حد آن به انسان های سالم داده شده است، هیچ عارضه جانبی ثبت نشده است.

بیشتر مردم ممکن است از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنند زیرا فکر می کنند به آنها در جلوگیری از مصرف قند واقعی و از افزایش وزن کمک می کند اما این  مواد شیمیایی در واقع ممکن است تأثیر معکوس داشته باشند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که شیرین کننده های بدون کالری ممکن است متابولیسم را تغییر داده و سطح قند خون را حداقل در موش ها و برخی افراد افزایش دهند. به گفته محققان، تأثیرات منفی شیرین کننده های مصنوعی بر متابولیسم که در این مطالعه مشاهده شده است، به نحوه تعامل شیرین کننده ها با باکتری های روده مربوط می شود.

تاثیر سایر شیرین کننده ها بر قند خون و دیابت

محققان می گویند مصرف شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین ، سوکرالوز و آسپارتام منجر به افزایش خطر عدم تحمل گلوکز و بیماری دیابت می شود. شیرین کننده های مصنوعی ممکن است باعث افزایش سطح قند خون در برخی افراد شوند و مشکلاتی نظیر دیابت و چاقی را به وجود آورند اگرچه دلایل دقیق تغییرات قند خون نامشخص است، اما محققان گمان می کنند که شیرین کننده های مصنوعی می توانند میکروبیوم روده ما را مختل کنند.

در یک سری آزمایشات، محققان دریافتند که وجود چندین نوع شیرین کننده بدون کالری در غذا و نوشیدنی ها- ساخارین ، سوکرالوز و آسپارتام- باعث افزایش خطر عدم تحمل گلوکز در موش ها می شود شرایطی که می تواند منجر به دیابت شود.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس دریافتند که یک شیرین کننده مصنوعی می تواند نحوه کنترل قند را در بدن تغییر دهد. آنها سوکرالوز را در داوطلبانی که چاق هستند و دیابت ندارند و به طور مرتب از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نمی کنند، تجزیه و تحلیل کردند. نتایج  نشان داد که مصرف شیرین کننده می تواند بر نحوه واکنش بدن نسبت به گلوکز تأثیر بگذارد.

داده های جدید محققان نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی با ایجاد اختلال در واکنش طبیعی بدن به گلوکز و انسولین تلاش برای کاهش وزن را پیچیده تر کرده و شما را بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار می دهند به ویژه اگر در حال حاضر اضافه وزن دارید.

پزشکان به طور گسترده ای این شیرین کننده ها را به عنوان راهی برای کنترل کالری دریافتی و کاهش مصرف قند توصیه می کنند. ممکن است شگفت زده شوید وقتی بفهمید سوکرالوز در واقع قند خون را بالا می برد!

آیا مصرف سوکرالوز باعث دیابت می شود؟

مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Diabetes Care استفاده از سوکرالوز را به عنوان جایگزین قند در افرادی که نگران سطح قند خون هستند زیر سوال برده است. در این مطالعه  به ۱۷ شرکت کننده که دچار چاقی شدید بودند سوکرالوز داده شد و مشخص شد سطح قند خون شرکت کنندگان هنگام نوشیدن سوکرالوز بیشتر از کسانی بود که فقط آب می نوشیدند. سطح انسولین نیز در این افراد  حدود ۲۰ درصد افزایش یافت. بنابراین سوکرالوز با افزایش قند خون و پاسخ انسولین در ارتباط هستند.

لازم به ذکر است بیشتر مطالعاتی که روی شیرین کننده های مصنوعی صورت می گیرد شامل افراد سالم و لاغر هستند. اما واقعیت این است که از افرادی که از این شیرین کننده ها استفاده می کنند، سالم نیستند و آنها شیرین کننده ها را در کنار غذاهای دیگر، اغلب غذاهای حاوی قند  مصرف می کنند.

یک ایده جدید حول این واقعیت می چرخد ​​که ما در واقع گیرنده های طعم شیرین را در روده خود داریم. تحقیقات نشان می دهد که شیرین کننده ها می توانند این گیرنده ها را تحریک کرده و باعث ترشح برخی از هورمون های مرتبط با گلوکز شوند اما هنوز مشخص نیست که این امر باعث تغییر قند خون در انسان شود. بنابراین به تحقیقات بیشتری در این رابطه نیاز است و شما می توانید با تجویز پزشک و مصرف متعادل از منافع سوکرالوز برای بهبود سلامتی بهره مند شوید.

عوارض سوکرالوز چیست؟

از جمله عوارض سوکرالوز عبارتند از:

  • طبق مطالعات انجام شده مصرف روزانه نوشابه های رژیمی حاوی سوکرالوز خطر ابتلا به دیات نوع دو و سندرم متابولیک را حدود ۴۰ درصد افزایش می دهد.
  • بدن قادر به هضم سوکرالوز نیست و این ماده در حین عبور از دستگاه گوارش ممکن است، باعث از بین رفتن پروبیوتیک ها شود و دیواره روده آسیب وارد کند؛ که این مشکلات می تواند زمینه ساز بیماری سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کرون شود.
  • پخت پز در دمای بالاتر از ۱۱۹ درجه سانتی همراه با سوکرالوز می تواند باعث تولید تکریبات خطرناکی شود که سرطان زا و تومور زا می باشند.

فواید سوکرالوز چیست؟

  • یکی از مهم ترین فواید سوکرالوز صفر کالری بودن است و در مواد غذایی مختلف از آن استفاده می شود.
  • سوکرالوز شیرین تر از شکر است و بسیاری از افراد به راحتی می توانند این ماده را با شکر جایگزین کنند.
  • نام سوکرالوز در کتوژنیک و سایر رژیم های لاغری به گوش می خورد؛ چرا که این شیرین کننده مصنوعی می توانند در مسیر لاغری کمک شایانی به شما بکند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید