تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم برای حفظ سلامتی چیست؟

شیمیایی
فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم برای حفظ سلامتی چیست؟

آسه سولفام پتاسیم  معمولاً به عنوان شیرین کننده مصنوعی یا تقویت کننده طعم استفاده می شود. این ماده در محصولات غذایی کم کالری استفاده می شود زیرا جایگزین شکر و سایر شیرین کننده های طبیعی است که معمولاً مقدار زیادی کالری به رژیم غذایی اضافه می کنند.

نام تجاری آسه سولفام پتاسیم شامل “Sunett” و “Sweet One” است و دارای کد افزودنی E950 در اتحادیه اروپا است. این شیرین کننده  در ظاهر یک پودر کریستالی سفید با فرمول شیمیایی  C4H4KNO4S  است و از نظر فنی نمک پتاسیم است.

فواید مصرف گسترده آسه سولفام پتاسیم

آسه سولفام پتاسیم  ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر معمولی است. طعم شیرین این شیرین کننده دقیقا مانند آسپارتام ، ۷۵٪  سوکرالوز و ۵۰ % ساخارین شیرین است. همین ویژگی باعث می شود که از این شیرین کننده بیشتر از سایر شیرین کننده های مصنوعی در محصولات مختلف استفاده شود.

هنگامی که مقدار زیادی آسه سولفام کا استفاده شود مقداری طعم تلخ  بوجود می آید هنگامی که همراه با سدیم فرولات استفاده  شود ، تلخی آسه سولفام کا را می توان کنترل و پنهان کرد. آسه سولفام کا معمولاً با سایر شیرین کننده های مصنوعی و شکر مخلوط می شود تا ترکیبات شیرین تر و طعم بهتری تولید کند.

تفاوت عمده بین آسه سولفام پتاسیم و سایر شیرین کننده های مصنوعی این است که در صورت استفاده در حرارت زیاد پایدار می ماند. شیرین کننده هایی مانند آسپارتام ثبات کمتری دارند و برای پخت و پز مناسب نیستند.

این بدان معناست که می توان از آن در محصولات با ماندگاری طولانی تر استفاده کرد زیرا در طول ذخیره سازی احتمال بی ثباتی آن کمتر است. آسه سولفام کا همچنین به عنوان افزودنی در داروهایی که باید جویده یا به صورت مایع مصرف شوند، مورد استفاده قرار می گیرد زیرا طعم دلپذیری به مواد تشکیل دهنده دارو می بخشد.

روش ساخت آسه سولفام پتاسیم

کارل کلاوس و هارالد جنسن در سال ۱۹۶۷ ترکیبی را پیدا کردند که بسیار شبیه به آسه سولفام کا بود. کشف کلاوس تصادفی بود او در هنگام کار انگشتان دست خود را تمیز نکرده بود و زمانی که انگشتان خود را لیس زد تا یک تکه کاغذ را بردارد متوجه طعم شیرین قوی شد.

پس از آزمایش بیشتر  این ترکیب شیمیایی به عنوان بهترین طعم انتخاب شد. سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۷۸ ، ترکیب آسه سولفام کا را نامگذاری کرد.

فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم برای سلامتی چیست؟

فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم برای سلامتی چیست؟

ایمنی و فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم

مانند دیگر شیرین کننده های مصنوعی ، عوارض جانبی طولانی مدت مصرف آسه سولفام کا در انسان نگران کننده است ، اگرچه این ترکیب برای مصرف کوتاه مدت تأیید شده است. ایمن بودن استفاده از آسه سولفام پتاسیم در رژیم غذایی هنوز کاملا تایید نشده است، اما سازمان غذا و دارو ایالات متحده و آژانس های مشابه در اتحادیه اروپا آن را تأیید کرده اند.

بررسی اثر مصرف آسه سولفام پتاسیم بر روی حیوانات

استفاده از حیوانات برای آزمایش مواد معمول است زیرا بسیاری از حیوانات به رژیم غذایی و تغییرات محیطی حساس هستند. اگرچه آزمایش بر روی حیوانات مفید است ، اما به دلیل تفاوت های زیاد در فیزیولوژی انسان و حیوان، داده های قابل استفاده بسیار کمی برای تعمیم به انسان وجود دارد.

بر اساس آزمایشات ، جوندگان هنگام استفاده از آسه سولفام کا در غذاها دچار تومور نمی شوند. در آزمایشی به جوندگان دوزهای بسیار زیاد ، معادل بیش از ۱۰۰۰ قوطی نوشابه های گازدار مصنوعی شیرین شده هر روز به مدت ۴۰ هفته داده شد و در پایان این آزمایش  هیچ گونه خطر ابتلا به سرطان یا نئوپلاسم در جوندگان مشاهده نشد

مزایا و فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم برای سلامتی

تحقیقات در مورد اینکه آیا آسه سولفام پتاسیم به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی می تواند مشکل جدی ایجاد کند، بی نتیجه است. با استفاده از این شیرین کننده می توان به موارد زیر دست یافت:

کالری کمتر در رژیم غذایی

بدن انسان این قند را متابولیزه نمی کند. آسه سولفام کا در خارج از بدن پردازش می شود و کالری در آن نقطه حذف می شود. بنابراین ، اگر از این ماده به جای قندها در غذاها استفاده شود ، می توان کالری غذاها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

حفاظت شیمیایی

شیرین کننده های مصنوعی ممکن است در محصولاتی که به دلیل ناپایداری در دمای بالا ذخیره می شوند، مفید نباشند. از آنجا که آسه آسولفام پتاسیم می تواند دمای بسیار بالا را تحمل کند ، می توان از آن در پخت و پز استفاده کرد وهمچنین این شیرین کننده می تواند به ایمنی محصولات در فرآیندهایی مانند پاستوریزاسیون و کاهش رطوبت از طریق حرارت کمک می کند.

ماندگاری محصول

آسه سولفام کا تخمیر نمی شود زیرا باکتری ها و سایر میکروب ها نمی توانند آن را مصرف کنند. این مسئله باعث کاهش تولید آلاینده ها می شود بدون اینکه محصولات شیرینی خود را از دست بدهند. پایداری این شیرین کننده همچنین آن را برای محصولاتی که دارای pH متفاوت هستند.

فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم برای سلامتی چیست؟

فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم برای سلامتی چیست؟

طعم عالی

از آنجا که آسه سولفام کا کمی تلخ است بدون اینکه طعم اضافی حس شود، شیرین است. طعم این شیرین کننده ماندگار نیست و در واقع می تواند طعم طبیعی را ارائه دهد  که لذت بخش است. آسه سولفام کا در صورت استفاده با سایر شیرین کننده های مصنوعی می تواند شیرین تر باشد.

دوستدار دندان

از آنجایی که باکتری ها نمی توانند آسه سولفام کا را به ویژه در دهان استفاده کنند، آسه سولفام  کا باعث پوسیدگی دندان نمی شود. بنابراین یک جایگزین مفید در آب نبات ، دسرها و غیره است. همچنین این شیرین کننده در برخی از خمیردندان ها ، مواد نخ دندان و دهانشویه ها نیز وجود دارد زیرا طعم شیرینی به آنها می بخشد بدون اینکه باعث پوسیدگی دندان شود.

بیماران دیابتی

از فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم برای سلامتی این است که به جای استفاده از قندهای طبیعی ، به کنترل سطح قند خون در هر دو نوع دیابت کمک می کند. مطالعات نشان داده است که آسه سولفام پتاسیم بر افزایش قند خون تأثیر نمی گذارد و در افزایش کلسترول یا تری گلیسیرید نقشی ندارد.

نحوه مصرف آسه سولفام پتاسیم در محصولات مصرفی

از آنجا که آسه سولفام کا برای مصرف بی خطر تلقی می شود ، می توان آن را در محصولات مختلف با حداقل نگرانی از عوارض جانبی یا آسیب احتمالی برای انسان مورد استفاده قرار داد. استفاده از این شیرین کننده در سراسر جهان با کاهش قیمت این ماده بسیار رواج یافته است.

لیست محصولات حاوی آسه سولفام پتاسیم

نوشیدنی های گازدار ، نوشیدنی های غیر گازدار ، آب میوه ها ، نوشیدنی های الکلی ، شیرین کننده های رومیزی محصولات لبنی ، بستنی ، دسرها ، ژلاتین ذخیره میوه و سبزیجات ، مربا ، ژله و مارمالاد ، اقلام پخته شده شیرینی پزی ،  آدامس ، خمیر دندان و دهانشویه ، محصولات شیرغلات صبحانه ، میوه ها و سبزیجات فرآوری شده ، سس سالاد و سس چاشنی و اسنک ها ، سوپ ها ، ویتامین ها و حتی محصولاتی که برای مصرف ساخته نشده اند ممکن است حاوی آسه سولفام کا باشند.

سخن پایانی

از فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم این است که مصرف کنندگان می توانند از آن برای آشپزی نیز استفاده کنند. مزایای ایمنی و سلامتی مصرف شیرین کننده های مصنوعی همواره بحث برانگیز است. با توجه به افزایش شیوع چاقی و دیابت نوع ۲ همراه با افزایش مصرف شیرین کننده های مصنوعی  مهم است که فواید ویا مضرات آنها برای سلامتی روشن شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید