تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

همه چیز در رابطه با عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم

شیمیایی
همه چیز در رابطه با عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم

آسه سولفام پتاسیم پایه اکثر نوشیدنی های بدون قند و احتمالاً بیشترین شیرین کننده مصنوعی استفاده شده بعد از آسپارتام است. با این حال ، آسه سولفام پتاسیم برای اکثر مردم نام آشنایی نیست. از آنجا که هر یک از ما احتمالاً حتی به صورت ناخودآگاه آن را مصرف کرده ایم ، منطقی است که در مورد اثرات و عوارض احتمالی آگاه باشیم.

آسه سولفام پتاسیم یک شیرین کننده بدون کالری است که در غذاها و نوشیدنی ها یافت می شود. شیرین کننده ای که ۲۰۰ برابر شیرین تر از قند است و آن را به عنوان افزودنی E950 در برچسب های غذاهای اروپایی می بینید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آسه سولفام پتاسیم را در سال ۱۹۸۸ تأیید کرد و در سال ۲۰۰۳  نیز استفاده از آن را به عنوان یک شیرین کننده و تقویت کننده طعم عمومی در همه غذاها به جز گوشت مجاز دانست.

آسه سولفام پتاسیم چیست؟

آسه سولفام پتاسیم یک عنصر ضروری در نوشیدنی های بدون شکر یا صفر است. این ماده با ترکیب اسید استیک و پتاسیم تولید می شود و در نتیجه یک شیرین کننده کریستالی پایدار ایجاد می کند.

از آنجا که آسه سولفام کا در آزمایشگاه با سنتز شیمیایی تولید می شود ، یک شیرین کننده مصنوعی است.جالب است که بدن نمی تواند مانند سایر غذاها ، آسه سولفام پتاسیم را تجزیه کرده یا ذخیره کند. در عوض آن را جذب کرده و سپس بدون تغییر از طریق ادرار دفع می کند.

این شیرین کننده به ندرت به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا در ترکیب با شیرین کننده سوکرالوز یا آسپارتام استفاده می شود. آسه سولفام پتاسیم دارای طعم تلخی است و دلیل اصلی ترکیب آن با بقیه شیرین کننده هاهمین است

آسه سولفام پتاسیم پایداری بیشتری نسبت به آسپارتام در برابر حرارت دارد ، حتی در دمای بالا نیز شیرین باقی می ماند. به همین دلیل ، معمولاً به عنوان جایگزین قند در محصولات پخته استفاده می شود.

عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم برای سلامتی چیست؟

شیرین کننده های مصنوعی مانند آس سولفام k بحث برانگیز هستند ، زیرا محققان مکررا آنها را به عنوان مواد بسیار مضر توصیف می کنند. در حالی که برخی از مطالعات ادعا می کنند که شیرین کننده های مصنوعی بی ضرر هستند ، برخی دیگر نشان می دهند که پتاسیم آس سولفام حتی در کمترین دوز مضر است.

مردم در درجه اول از شیرین کننده ها استفاده می کنند زیرا امیدوارند از افزایش وزن جلوگیری کنند. با این حال ، مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو دریافت که مصرف نوشیدنی های رژیمی احتمال افزایش وزن را تا ۴۷ درصد افزایش می دهد.

دکتر شارون فاولر  که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت  به این نتیجه رسید که شیرین کننده های مصنوعی به جای مقابله با اپیدمی چاقی فعلی عامل ایجاد کننده آن هستند. او همچنین توضیح می دهد که چرا از زمان تائید استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ، چاقی بطور مداوم بدتر شده است. اما شیرین کننده های مصنوعی فقط خطر چاقی را افزایش نمی دهد.

دریک آزمایش مشخص شد که شرکت کنندگانی که دو یا چند نوشیدنی بدون قند در روز مصرف می کردند ، ۳۰ درصد بیشتر در معرض عوارض قلبی -عروقی هستند. علاوه بر این ، مطالعه خطر آترواسکلروز در جوامع (ARIC) نشان داد که سندرم متابولیک ۳۴ درصد بیشتر در بین مصرف کنندگان شیرین کننده ها شایع است. مطالعات اخیر نشان می دهد که یکی از عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم تغییر فلور روده و التهاب است.

همه چیز در رابطه با عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم

همه چیز در رابطه با عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم

مصرف چه مقدار آسه سولفام پتاسیم بی خطر است؟

FDA توصیه می کند هر فرد روزانه می تواند ۱۵ میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن خود از آسه سولفام پتاسیم استفاده کند. در این شرایط عوارض جانبی برای آسه سولفام ذکر نشده است.

در حالی که ممکن است در ابتدا چندان زیاد به نظر نرسد اما این شیرین کننده  بدون کالری میل شدید به شیرینی را در مغز  تحریک می کنند و باعث افزایش مصرف حاوی قند می شود.

عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم که نمی دانید!

مانند بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی ، آسولفام پتاسیم به افزایش خطر سرطان متهم شده است. با این وجود ،هیچ تحقیق وجود ندارد که نشان دهد این ترکیب می تواند باعث سرطان شود. با این حال ، در اوایل دهه ۱۹۸۰ ، تردیدهایی در مورد آزمایشات FDA برای تأیید آسه سولفام پتاسیم و آسپارتام ایجاد شد.

در این زمینه ، مرکز تحقیقات سرطان سزاره مالتونی بنیاد رامازینی اروپا در سال ۲۰۰۵ یک مطالعه طولانی مدت بر روی آسپارتام انجام داد و آنها به این نتیجه رسیدند که آسپارتام یک سرطان زای چند پتانسیلی است.

اگرچه هیچ مطالعه قابل مقایسه ای در مورد عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم وجود ندارد ، اما این بدان معنا نیست که این شیرین کننده نمی تواند به همان اندازه سرطان زا باشد.

همه چیز در رابطه با عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم

همه چیز در رابطه با عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم

آیا عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم باعث دیابت می شود؟

اگرچه این شیرین کننده مصنوعی فاقد کالری و بدون قند است اما می دانیم که بر ترشح انسولین تأثیر می گذارد. بر اساس مطالعات انجام شده ، علاوه بر خطر چاقی و سندرم متابولیک ، مصرف آسه سولفام پتاسیم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نیز افزایش می دهد.

علاوه بر این آسه سولفام پتاسیم میزان گلوکز جذب شده توسط سلول های روده را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می دهد. بنابراین این شیرین کننده مصنوعی بهترین انتخاب برای افراد دیابتی نیست.

آیا آسه سولفام پتاسیم برای بارداری مضر است؟

اگرچه طیف وسیعی از مطالعات انجام شده بر روی آسه سولفام  پتاسیم برای دوران بارداری نیستند، اما می توان به برخی یافته ها دست یافت. به عنوان مثال این ترکیب از جفت عبور می کند. اگر جنین در معرض آسه سولفام پتاسیم قرار گرفته باشد در بزرگسالی ترجیح خاصی برای شیرینی و آسه سولفام پتاسیم نشان می دهد.

به همین دلیل محققان توصیه می کنند مصرف آسه سولفام پتاسیم را در دوران بارداری به حداقل برسانید. علاوه بر این ، محققان شیرین کننده های مصنوعی را با افزایش احتمال زایمان زودرس مرتبط می دانند.

عوارض جانبی آسه سولفام پتاسیم ممکن است برای سلامتی مضر باشد؟

شیرین کننده های مصنوعی نمی توانند به وعده های خود در مورد بی ضرر بودن عمل کنند. آسه سولفام پتاسیم مانند شرکای شیرین خود در نوشیدنی های صفر ، نمی تواند به کاهش وزن کمک کند.

نظرات علمی فعلی نشان می دهد که این ترکیب در صورت مصرف بیش از حد باعث افزایش وزن می شود. از آنجا که شیرین کننده های مصنوعی اشتیاق به شیرینی را افزایش می دهند ، این مسئله تعجب آور نیست.

در نهایت بهتر است بدانید آسه سولفام پتاسیم برای افراد مبتلا به مقاومت انسولینی یا دیابت مناسب نیست و همچنین یک انتخاب عالی  دوران بارداری نخواهد بود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید