تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

علت استفاده و فواید مصرف سوکرالوز برای سلامتی چیست؟

شیمیایی
علت استفاده و فواید مصرف سوکرالوز برای سلامتی چیست؟

سوکرالوز طی فرآیند شیمیایی از ساکارز ساخته می شود، این فرآیند ساختار ساکارز را تغییر می دهد و از نظر فنی دیگر قند نیست. از طرفی چون در آزمایشگاه به وجود آمده است شیرین کننده مصنوعی نامیده می شود.

سوکرالوز متعلق به گروه شیرین کننده های مصنوعی بدون کالری (NAS یا NNS) مانند آسپارتام ، آسه سولفام کا و ساخارین است که با هالوژناسیون انتخابی ساکارز سنتز می شود. این قند ۶۰۰ برابر شیرین تر از ساکارز است و اداره غذا و داروی آمریکا استفاده از آن را برای انسان در سال ۱۹۹۸ تأیید کرد.

تولیدکنندگان مواد غذایی سوکرالوز را در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می دهند تا طعم شیرین را بدون افزودن محتوای زیاد قند ایجاد کند. این محصولات شامل آدامس ، کنسرو میوه ، شربت ، محصولات لبنی و چاشنی ها هستند. از آنجا که سوکرالوز در دمای بالا پایدار است ، می توانید از آن در غذاهای پخته استفاده کنید.

شیرین کننده سوکرالوز از چه چیزی ساخته شده است؟

سوکرالوز از قند معمولی تهیه می شود که با کلر به صورت شیمیایی واکنش داده است. در مولکول سوکرالوز  سه گروه هیدروژن و اکسیژن با سه اتم کلر جایگزین می شوند. این تغییر در ساختار مولکولی ، ساکارز را به ماده دیگری تبدیل کرده و خواص منحصر به فردی  به آن می بخشد.  این فرآیند به یک شیرین کننده مصنوعی پایدار منجر می شود که طعم آن شبیه قند است اما کالری کمتری دارد و باعث افزایش قند خون نمی شود.

فواید مصرف سوکرالوز برای سلامتی

مهمترین تفاوت بین قند و سوکرالوز این است که سوکرالوز بسیار شیرین تر است و کالری کمتری دارد و آن را به جایگزین سالم تری تبدیل می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده سوکرالوز ممکن است سه فایده مهم برای بدن داشته باشد که عبارتند:

بهبود گوارش و سلامت روده

برخلاف قند معمولی ، آنزیم های دستگاه گوارش به دلیل ساختار منحصر به فرد آن نمی توانند سوکرالوز را تجزیه کنند. معمولاً  پس از مصرف غذا ، دستگاه گوارش قندها را تجزیه کرده و از آنها برای تولید انرژی استفاده می کند.

اما بدن در واقع  فقط ۱۵ درصد سوکرالوز را جذب می کند و ۸۵ درصد دیگر را باکتری های روده نمی توانند جذب کنند و برای انرژی استفاده کنند ، بنابراین این شیرین کننده معمولاً کالری اضافی ایجاد نمی کند.

علت استفاده و فواید مصرف سوکرالوز برای سلامتی چیست؟
علت استفاده و فواید مصرف سوکرالوز برای سلامتی چیست؟

جلوگیری از افزایش قند خون

همانطور که قبلاً بیان کردیم ، بدن سوکرالوز را به طور کامل جذب نمی کند و نمی تواند آن را به عنوان قند یا کربوهیدرات تشخیص دهد. وقتی قند وارد بدن می شود لوزالمعده انسولین تولید می کند تا قند خون را کنترل کند.

اگر سطح قند خون بیش از حد بالا برود  بدن ممکن است مقاومت انسولینی ایجاد کند. بنابراین نمی تواند انسولین کافی برای کنترل قند خون تولید کند. در نتیجه  به جای جذب  قندها شروع به ذخیره آنها  در سلول های چربی می کند. این روند می تواند خطر افزایش وزن یا  چاقی  و سایر عوامل خطر برای  سندرم متابولیک را افزایش دهد. بنابراین یکی از فواید مصرف سوکرالوز مقابله با سندرم متابولیک است.

این مسئله برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار مهم است  زیرا سطح قند خون آنها بسیار بالا است. اما طبق تحقیقات انجام شده سوکرالوز سطح قند خون را افزایش نمی دهد زیرا بدن آن را جذب نمی کند. تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که سوکرالوز ممکن  است جایگزین موثری برای افراد مبتلا به دیابت باشد و به کنترل بهتر قند خون کمک کند.

با این حال ، افرادی که ممکن است در معرض ابتلا به دیابت باشند باید به مصرف غذا و نوشیدنی خود ، از جمله منابع حاوی شیرین کننده های مصنوعی توجه داشته باشند. بهتر است قبل از استفاده از سوکرالوز به عنوان قند جایگزین  با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

بهداشت دندان

از دیگر فواید مصرف سوکرالوز این است که برخلاف شکر نمی تواند در پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی نقش داشته باشد. اکثر مردم می دانند که قند برای دندان ها مضر است زیرا باکتری های دهان قند را تجزیه می کنند و با تولید اسید باعث تخریب دندان می شوند.

شیرین کننده های مصنوعی این مضرات را ندارند چون نمی توانند توسط باکتری های موجود در دهان متابولیزه شوند بنابراین باعث پوسیدگی دندان نمی شوند. به همین دلیل این قند مصنوعی یک ماده رایج در محصولات بهداشت دهان و دندان مانند خمیردندان است.

مزایای مصرف سوکرالوز چیست؟

انتخاب مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های کم کالری مانند سوکرالوز می تواند به طور موثر قند و کالری دریافتی شما را کنترل کند  که دو جزء ضروری برای حفظ رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم است. با این حال ، قبل از استفاده از سوکرالوز به عنوان شیرین کننده مهم است که با پزشک مشورت کنید زیرا می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

از آنجا که سوکرالوز از شکر ساخته شده است ، طعم آن شبیه شکر است. ولی شما فقط به مقادیر کمی از آن به نسبت شکر نیاز دارید زیرا این شیرین کننده ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر است. علاوه بر این هیچ  کالری ندارد بنابراین پس از بلع هضم نمی شود و برای بیماران دیابتی مفید است.

استفاده از سوکرالوز نیز بسیار آسان است. به راحتی در آب حل می شود و در برابر حرارت مقاوم است. همچنین هنگام پخت جایگزین مناسبی برای شکر است زیرا طعم آنها هیچ تفاوتی ندارد.

علت استفاده و فواید مصرف سوکرالوز برای سلامتی چیست؟
علت استفاده و فواید مصرف سوکرالوز برای سلامتی چیست؟

دوز قابل قبول روزانه سوکرالوز چقدر است؟

در سال ۲۰۰۰ ، اتحادیه اروپا سوکرالوز را در کمیته علمی غذا (SCF) ارزیابی کرد و مشخص شد که استفاده از آن به جای قند قطعا بی خطر است. ADI  یا  دوز قابل قبول روزانه سوکرالوز ۱۵ است. این بدان معناست که شما می توانید ۱۵ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز از این شیرین کننده استفاده کنید. بنابراین اگر وزن شما ۶۰ کیلوگرم است ، می توانید ۹۰۰ میلی گرم سوکرالوز در روز مصرف کنید.

آیا مصرف سوکرالوز بی خطر است؟

این درست است که تحقیقات نگرانی هایی را در این رابطه ایجاد کرده است. با این حال  دانشمندان هیچ اثر منفی مستقیمی روی سلامت  افرادی که از سوکرالوز استفاده می کنند ، پیدا نکرده اند. این امر هم برای افراد سالم و هم برای مبتلایان به دیابت صادق است.

در حالی که سوکرالوز ممکن است در دوزهای بالاتر مشکل ایجاد کند  ولی اکثر مردم تقریباً این مقدار را مصرف نمی کنند. اگر از سوکرالوز گاه به گاه و در حد اعتدال لذت می برید ، به احتمال زیاد تأثیر منفی بر سلامتی شما نخواهد داشت.

سخن پایانی

سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی است که از قند معمولی تهیه می شود. این شیرین کننده یک ماده رایج در بسیاری از منابع و محصولات غذایی از جمله آدامس ، میوه های کنسرو شده ، شربت ها ، محصولات لبنی و چاشنی ها است. بدن آن را به عنوان قند یا کربوهیدرات نمی شناسد ، بنابراین مانند قند  وارد جریان خون نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که سوکرالوز ممکن است بر سلامت دهان و دندان و قند خون تأثیر منفی نگذارد. این شیرین کننده مصنوعی ممکن است جایگزین سالمی برای مبتلایان به دیابت یا سایر مشکلات سلامتی باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید