تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فلز و نافلز چیست و از خواص آنها چه می دانید؟

مقالات (عمومی)
فلز و نافلز چیست و از خواص آنها چه می دانید؟

عناصر جدول تناوبی را می توان بطور کلی به دو دسته فلزات و نافلزات تقسیم کرد. فلز و نافلز دارای خواص متفاوتی هستند و می ‌توانند کاربرد های متنوعی در صنایع مختلف و زندگی انسان داشته باشند. تمام چیزهای که ما در اطراف خود می بینیم از فلز یا نافلز تشکیل شده اند. در ادامه این مقاله خصوصیات و ویژگی های فلز و نافلز را برای شما ارائه می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خواص فیزیکی فلزات

رسانایی الکتریکی:

تقریبا تمام فلزات رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته هستند. اگرچه از نظر قدرت رسانایی متفاوت هستند. برای مثال نقره بهترین رسانای الکتریسیته است. مس و آلومینیوم نیز همچنین رسانای خوبی برای الکتریسیته هستند. با این حال، به دلیل گران قیمت بودن نقره، در ساخت مواد رسانا زیاد استفاده نمی شود، در عوض از مس و آلومینیوم استفاده می شود. فلزات در حالت جامد، هادی الکتریسته هستند که یکی از تفاوت های اصلی فلز و نافلز است

رسانایی فلز در واقع به دلیل الکترون های موجود در لایه ظرفیتی اتم های فلز است که می توانند به راحتی آزاد کنند. از سوی دیگر، جیوه رسانای ضعیف الکتریسیته است. علاوه بر این، سرب در بین فلزات تقریبا نارسانا است.

رسانایی حرارتی:

فلزات رسانای خوبی برای گرما هستند که به راحتی قابل اثبات است. برای انجام این کار، یک قطعه فلز را انتخاب کنید. یک سر ورق فلزی را برای چند دقیقه گرم کنید، سپس سر دیگر ورق را لمس کنید. می توان مشاهده کرد که انتهای دیگر ورق که توسط مشعل گرم نشده بود، نیز بسیار داغ است. این مسئله ثابت می کند که فلزات به طور کلی رسانای خوبی برای گرما هستند. درست مانند رسانایی الکتریکی، فلزات نیز از نظر رسانایی حرارتی متفاوت هستند. نقره و مس رسانای حرارتی خوبی هستند، در حالی که سرب و جیوه رسانای حرارتی ضعیفی هستند.

انعطاف پذیری:

انعطاف پذیری یکی دیگر از خصوصیات فلزات است. برای مثال آلومینیوم فلزی است که می توان آن را به ورقه های بسیار ظریف و نازک تبدیل کرد.

شکل پذیری:

شکل پذیری خاصیتی است که به وسیله آن یک فلز به سیم های نازک تبدیل می شود. وقتی بتوان فلزی را به شکل سیم در آورد، می گوییم فلز انعطاف پذیر است. مس و آلومینیوم از بهترین فلزات انعطاف پذیر هستند.

سختی:

فلزات معمولا سخت هستند و به سختی می شکنند. اما سدیم و منیزیم آنقدر نرم هستند که به راحتی با چاقو بریده می شوند. سختی یک فلز به استحکام پیوندهای موجود در بین اتم های آن بستگی دارد. به چنین پیوندهایی، پیوندهای فلزی می گویند. از آنجایی که استحکام پیوندها از فلزی به فلز دیگر متفاوت است، سختی آنها نیز بر این اساس متفاوت است.

درخشش:

فلزات معمولا درخشش یا درخشندگی خاصی دارند. فلزاتی مانند نقره، طلا و پلاتین به دلیل درخشندگی خود به خوبی شناخته شده اند. این خاصیت موجب شده است که در ساخت جواهرات و زیور آلات کارایی داشته باشند. درخشندگی فقط زمانی وجود دارد که فلزات تازه باشند و هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرند، درخشندگی خود را از دست می دهند و سطح آنها کدر می شود. برخی از فلزات همچنین در تماس با بخار آب درخشندگی خود را از دست می دهند.

صدادار بودن:

فلزات عموما صدادار هستند، به این معنی که هنگام ضربه زدن به آنها، صدای زنگ مانند تولید می کنند.

خواص شیمیایی فلزات

اگرچه خواص فیزیکی به ما کمک می کند، تا فلزات را از غیر فلزات طبقه بندی و متمایز کنیم. اما برای طبقه بندی آنها به روش های بهتری نیاز داریم و این کار را با استفاده از خواص شیمیایی آنها می توانیم انجام می دهیم. این ویژگی ها تقریبا در همه عناصر صادق است و به نظر نمی رسد استثناهای زیادی وجود داشته باشند. اجازه دهید تعدادی از این خواص را بررسی کنیم.

واکنش با اکسیژن:

اکثر فلزات به روش زیر با اکسیژن ترکیب می شوند:

اکسید فلز → اکسیژن + فلزات

 

واکنش با آب:

واکنش فلزات با آب نیز با موقعیت آنها در سری واکنش پذیری مرتبط است. در نتیجه واکنش یک فلز با آب، هیدروکسید فلز تشکیل می شود که همراه با آزاد شدن گاز هیدروژن است.

واکنش با اسیدها:

عموماً فلزات با اسیدها به روش زیر واکنش می دهند و هیدروژن تولید می کنند.

 

هیدروژن + نمک → فلزات + اسید

 

با این حال، همه فلزات نمی توانند برای تشکیل نمک با اسید واکنش بدهند. زیرا فلزاتی که در سری واکنش پذیری کمتر از هیدروژن هستند، نمی توانند جایگزین آن شوند. مثلا فلزاتی مانند مس، جیوه و نقره نمی توانند جایگزین هیدروژن شوند، زیرا در سری واکنش پذیری بسیار پایین تر از هیدروژن قرار می گیرند.

خواص فیزیکی غیر فلزات

اکنون اجازه بدهید نگاهی به برخی از خواص فیزیکی غیر فلزات بیاندازیم. خواص فیزیکی به تنهایی برای متمایز کردن غیر فلزات مناسب نیست زیرا تقریبا در هر ویژگی فیزیکی برای غیر فلزات استثنا وجود دارد. در ادامه خواص شیمیایی را با جزئیات بیشتری مطالعه خواهیم کرد که بهترین راه برای تمایز بین فلزات و غیرفلزات است.

حالت فیزیکی:

غیر فلزات معمولا در هر سه حالت ماده وجود دارند. با این حال، بیشتر آنها به صورت گاز هستند. غیر فلزات مانند نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن، آرگون، نئون، هلیوم، کریپتون، کلر و فلوئور هوای اطراف ما را تشکیل می دهند.

سختی:

از بین تمام غیر فلزات، تنها انتظار می رود جامدات این عناصر سخت باشند. گوگرد و فسفر بسیار نرم هستند، اما الماس بسیار سخت است. الماس همچنین سخت ترین ماده ای است که در حال حاضر در جهان شناخته شده است.

درخشش:

غیر فلزات معمولا هیچ درخششی ندارند. با این حال، استثنائاتی نیز وجود دارد. از غیر فلزات، الماس و ید طبیعت درخشانی دارند.

رسانایی الکتریکی و حرارتی:

به طور کلی غیر فلزات رسانای بسیار ضعیفی برای گرما و الکتریسیته هستند. گرافیت در بین غیرفلزات یک استثناست. گرافیت در واقع، رسانای بسیار خوبی برای الکتریسیته است.

چکش خواری:

غیر فلزات کاملا شکننده هستند برای نمونه گوگرد یک عنصر شکننده است و اگر چکش بخورد تکه تکه می شود.

شکل پذیری:

غیر فلزات را نمی توان به سیم های نازک تبدیل کرد.

صدادار بودن:

غیر فلزات صدادار نیستند. آنها وقتی به سطح خود برخورد می کنند، صدای زنگ مانند را تولید نمی کنند.

خواص شیمیایی غیر فلزات

واکنش با اکسیژن:

غیر فلزات در حضور اکسیژن، هنگامی که گرم می شوند، واکنش داده و اکسیدهای غیرفلزی تشکیل می دهند. این اکسیدها عموما ماهیتی اسیدی دارند.

واکنش با اسیدها:

غیر فلزات به دلیل الکترونگاتیو بودن، با اسیدهای رقیق واکنش نمی دهند. زیرا نمی توانند به راحتی هیدروژن را جابجا کنند. با این حال، آنها با اسیدهای غلیظ هنگام گرم شدن واکنش نشان می دهند.

 

اکسید غیرفلزی + نمک → اسید + غیر فلزات

واکنش با هیدروژن :

غیرفلزها هنگام واکنش با هیدروژن هیدریدهای مربوطه خود را تشکیل می دهند. این هیدریدها غیر الکترولیتی هستند و به صورت گاز در دمای اتاق وجود دارند.

متال هیدرید → هیدروژن + غیر فلزات

 

با توجه به موارد ذکر شده اکنون می توانید به راحتی فلز و نافلز را از هم تشخیص می دهید. این عناصر کاربرد گسترده ای در زندگی روزمره ما دارند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید