تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

علوم تجربی چیست و به چه شاخه هایی تقسیم می شود؟

مقالات (عمومی)
علوم تجربی چیست و به چه شاخه هایی تقسیم می شود؟

علوم تجربی شاخه ای از علم است که به دنبال درک پدیده های طبیعی است. در این علم فرآیندهایی که ما در طبیعت می بینیم، مورد بحث و تفحص قرار می گیرد. در این شاخه از علم، ما به بررسی و تحقیق در مورد پدیده های طبیعی با استفاده از مشاهده، تجربه و انجام آزمایش های مختلف می پردازیم.

 

علوم تجربی با علوم نظری (مانند ریاضیات یا فلسفه) که هدفشان ارائه نظریه هایی است که بتواند این پدیده های تجربی را توضیح دهد، متمایز است. علوم تجربی در مقاطع تحصیلی هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم تدریس می شود. این علم دارای شاخه های متفاوتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها با ما همراه باشید.

 

شاخه های علوم تجربی

کسب دانش و درک اتفاقات را علم می نامند. در لغت به معنای دانش و درک است. علم در اصل پاسخ به تمام سوالات موجود در ذهن انسان است. یکی از شاخه های زیبای علم، علوم تجربی است که خود به شاخه های دیگری تقسیم می شود. علوم تجربی یک موضوع بسیار گسترده است که از پنج شاخه اصلی تشکیل شده است. شاخه های علوم تجربی عبارتند از:

  • زیست شناسی
  • ستاره شناسی
  • علم شیمی
  • علوم زمین
  • فیزیک

علوم تجربی را می توان به طور کلی به دو شاخه اصلی تقسیم کرد. این دو شاخه، علوم زیستی و علوم فیزیکی هستند. علوم زیستی با نام زیست شناسی نیز شناخته می شود که به مطالعه موجودات زنده می پردازد. علم فیزیک دارای چهار زیرمجموعه است که عبارتند از:

  • ستاره شناسی (مطالعه فضا)
  • شیمی (مطالعه مواد)
  • علوم زمین (مطالعه سیاره ما)
  • فیزیک (مطالعه ماده و انرژی)

 

زیست شناسی چیست؟

کلمه «زیست شناسی» از کلمات یونانی «bios» (به معنای زندگی ) و «لوگوس» (به معنای مطالعه ) گرفته شده است. بنابراین زیست شناسی مطالعه موجودات زنده و آنچه انجام می دهند، است. زیست شناسی یک موضوع بسیار متنوع با زمینه های مختلف مطالعاتی است. این زمینه ها عبارتند از مورفولوژی (مطالعه ساختارهای حیات)، گیاه شناسی (مطالعه گیاهان)، جانورشناسی (مطالعه حیوانات)، ژنتیک (مطالعه ژن ها)، میکروبیولوژی (مطالعه میکروارگانیسم ها) ، کشاورزی بسیاری موارد دیگر در این شاخه از علوم تجربی جای گرفته است.

نجوم چیست؟

نجوم مطالعه اجرام سماوی و به طور کلی فضا است. این علوم اساساً مطالعه همه چیز فراتر از جو زمین است. کلمه اخترشناسی از دو کلمه یونانی «آسترون» (به معنی ستاره ) و «اوموس» (به معنای ترتیب دادن ) تشکیل شده است. ستاره شناسان اجرام آسمانی را که از زمین قابل مشاهده هستند، مانند ماه، خورشید، ستارگان و برخی سیارات و همچنین کهکشان های دوردست را مورد مطالعه قرار می دهند. برخی از این اجرام آسمانی تنها با استفاده از تلسکوپ های قدرتمند قابل رصد هستند. نجوم همچنین شامل مطالعه پدیده هایی مانند سیاهچاله ها و نظریه هایی در مورد ماده تاریک و انرژی تاریک است.

شیمی  چیست؟

شیمی مطالعه مواد یا ماده است یعنی تمام موادی که جهان فیزیکی را می ‌سازند. هدف علم شیمی درک ترکیب، ساختار و خواص موادی است که به عنوان عناصر و ترکیبات تعریف می شوند و تغییراتی که در هنگام واکنش با سایر مواد متحمل می شوند را نیز شامل می شوند. علم شیمی همچنین شامل مطالعه چگونگی آزاد شدن یا جذب انرژی در طی واکنش های مختلف است.

چندین شاخه مختلف از علم شیمی وجود دارد که برخی از آنها با فیزیک و زیست شناسی همپوشانی دارند. پنج شاخه اصلی از علم شیمی عبارتند از:

  • شیمی ارگانیک
  • شیمی معدنی
  • شیمی فیزیک
  • شیمی تجزیه
  • بیوشیمی

 

علم زمین شناسی چیست؟

علم زمین شناسی (AKA geoscience ) مطالعه سیاره زمین و همه چیزهایی است که در سطح و داخل زمین می گذرد. این علم شامل مطالعه زمین ، اقیانوس‌ها و جو آن و همچنین منشاء و تکامل این سیاره است. چهار شاخه اصلی علوم زمین وجود دارد. این شاخه ها شامل زمین شناسی، هواشناسی، نجوم و اقیانوس شناسی هستند.

زمین شناسی مطالعه منشا، تاریخ و ساختار ژئوسفر، یعنی زمین جامد است. این علم شامل مطالعه انواع سنگ های مختلف، حرکت پوسته زمین، آتشفشان ها و زمین لرزه ها و موارد دیگر است. هواشناسی مطالعه آب و هوا و هوای زمین است نجوم مطالعه فضا و اقیانوس شناسی مطالعه اقیانوس ها و جزر و مد، ترکیب و اکوسیستم آنها است.

فیزیک چیست؟

تصور می شود فیزیک یکی از قدیمی ترین رشته های دانشگاهی روی زمین است. این علم شامل مطالعه ماده، انرژی، نیرو، جرم و بار است. کلمه «فیزیک» از کلمه یونانی باستان «physis» به معنای طبیعت گرفته شده است. در نهایت، علم فیزیک به دنبال معنا بخشیدن به جهان و قوانین حاکم بر آن است.

فیزیک را می توان به طور کلی به دو شاخه اصلی تقسیم کرد. شاخه های علم فیزیک شامل، فیزیک کلاسیک (شامل تئوری هایی است که قبل از دهه ۱۹۰۰ وجود دارد) و فیزیک مدرن ( فیزیک پس از ۱۹۰۰ که از مکانیک کوانتومی و نظریه نسبیت استفاده می کند).

تحصیل در علوم تجربی

علوم تجربی یک موضوع متنوع و جذاب است و بسیاری از مردم آن را به طور عمیق در دانشگاه مورد مطالعه قرار می دهند. ماهیت چند رشته‌ ای علوم تجربی برای افرادی که علاقه گسترده ‌ای به دنیای اطراف خود دارند، بسیار جذاب است. مدرک دانشگاهی در علوم تجربی می تواند دانشجویان را برای طیف گسترده ای از مشاغل از جمله زمین شناسی، بوم شناسی، حفاظت، تدریس، تحقیقات دانشگاهی، کشاورزی و غیره آماده کند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید