تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

تغییر شیمیایی چیست و چه تفاوتی با تغییر فیزیکی دارد؟

مقالات (عمومی)
تغییر شیمیایی چیست و چه تفاوتی با تغییر فیزیکی دارد؟

تغییر شیمیایی اصطلاحی برای بیان تبدیل مواد به مواد دیگر، مواد جدید با خواص متفاوت و تشکیل یک یا چند ماده جدید است. واکنش اکسیداسیون یک مثال از تغییر شیمیایی است که باعث انجام یک واکنش شیمیایی می شود. این تغییرات به طور کلی غیر قابل برگشت هستند. سه نوع تغییر شیمیایی وجود دارد که عبارتند از تغییرات آلی، معدنی و بیوشیمیایی. در ادامه مقاله درباره تغییرات شیمیایی اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد لطفا ما را همراهی کنید.

تغییرات شیمیایی ممکن است آتش بازی یا انفجار را به ذهن شما بیاورد. با این حال، برخی از نمونه‌ های تغییرات شیمیایی ظریف هستند و نیاز به دقت دارند. نمونه هایی از تغییرات شیمیایی در آشپزی، طبیعت و خانه شما وجود دارد که ممکن است روزانه اتفاق بی افتد و شما متوجه این تغییرات نشوید.

نمونه هایی از تغییرات شیمیایی

همه واکنش های انجام شده در جهان شیمیایی نیستند. با این حال، اگر یک واکنش باعث ایجاد یک ماده جدید شود، شما با یک تغییر شیمیایی سروکار دارید. به عنوان مثال، آتش بازی هایی را که در آسمان گاهی مشاهده می کنید، نتیجه یک تغییر شیمیایی است. فتوسنتز در گیاهان نیز نمونه ای از یک واکنش شیمیایی در طبیعت است. به این صورت که نور خورشید به غذای گیاه تبدیل می شود. به طور معمول واکنش های شیمیایی چند ویژگی دارند که عبارتند از:

  • رنگ تغییر می کند
  • انرژی آزاد می شود و یا انرژی جذب می شود
  • تغییرات بو ایجاد می شود
  • در واکنش گاز تولید می شود

 

نمونه هایی از تغییرات شیمیایی در آشپزی

وقتی آرد و شکر را با هم مخلوط می کنید تا یک کیک را درست کنید، ممکن است متوجه نشوید که با یک واکنش شیمیایی سرو کار دارید. پخت و تهیه کیک یک نمونه کلاسیک از تغییرات شیمیایی است که در آن ماده جدیدی از مخلوط کردن آرد، شکر، وانیل، کاکائو و حرارت ایجاد می شود. در ادامه چند مورد تغییر شیمیایی دیگر در منزل و آشپزخانه شما، برای اطلاعات بیشتر شما ارائه شده است.

آماده سازی خمیر نان

مخمری که باعث حجیم شدن خمیر نان می شود یک تغییر شیمیایی را ایجاد می کند. به این صورت که مخمر نشاسته های خمیر نان را به قند تجزیه می کند و آن قندها به دی اکسید کربن و اتانول متابولیزه می شوند. دی اکسید کربن باعث بالا آمدن نان می شود.

کارامل سازی

کارامل سازی یک نمونه عالی از یک تغییر شیمیایی است. در کاراملی کردن ، شکر بر اثر حرارت مولکول های شکر شکسته می شود تا عطر و طعم خاصی ایجاد شود.

میلارد براونینگ (Maillard Browning)

مایلارد براونینگ اصطلاح عجیبی است که بر اثر پخت مواد غذایی یک پوسته قهوه ای لذیذ را روی نان و گوشت کبابی ایجاد می شود. قهوه ای شدن میلارد که به نام شیمیدان لوئی کامیل میلار نامگذاری شده است، مجموعه ای از واکنش های شیمیایی است که با اسیدهای آمینه و قند شروع می شود.

نمونه های طبیعی از تغییرات شیمیایی

آشپزخانه تنها جایی نیست که می توانید تغییرات شیمیایی را ببینید. از روشی که بدن شما غذا را هضم می کند تا سوختن کبریت هنگام ضربه زدن، واکنش های شیمیایی را می توان در همه جا یافت کرد. چند نمونه از تغییرات شیمیایی در طبیعت عبارتند از:

برگ در حال تغییر رنگ

رنگ های زیبای درختان در پاییز تصادفی اتفاق نمی افتد. آنها به لطف تغییرات شیمیایی در برگ ها ایجاد می شوند. به طور معمول، برگ ها به دلیل کلروفیل مورد استفاده برای فتوسنتز سبز هستند. با این حال، قبل از خواب زمستانی درختان، کلروفیل در برگ ها تجزیه می شود. همانطور که کلروفیل تجزیه می شود، کاروتن و آنتوسیانین باعث ایجاد رنگ های قرمز و زرد زیبا در فصل پاییز می شوند.

غذای ترش

یکی از ویژگی های کلیدی که یک تغییر شیمیایی را نشان می دهد، ایجاد بو است. به همین دلیل است که افراد ممکن است غذاها را بو کنند تا ببینند که آیا مواد غذایی سالم است یا خیر. به عنوان مثال، شیر به دلیل تخمیر و فاسد شدن، بوی بدی را ایجاد می کند. این بو به این دلیل است که لاکتوز توسط باکتری های پاستوریزه شده به اسید لاکتیک تبدیل می شود.

احتراق

تغییرات شیمیایی هنگامی صورت می گیرد که یک ماده شیمیایی به ماده دیگری تبدیل شود. وقتی چوب می سوزد، تبدیل به خاکستر می شود. احتراق یکی از نشان های اصلی تغییر شیمیایی است.

مخلوط کردن جوش شیرین و سرکه

اگر اسیدی مانند سرکه را با یک باز مانند جوش شیرین مخلوط کنید، یک تغییر شیمیایی بوجود می آید. در این واکنش گاز ایجاد می شود و یک راه عالی برای ایجاد یک آتشفشان خانگی است.

زنگ زدگی آهن

شما دوست ندارید، اجسام آهنی شما دچار زنگ زدگی شوند. با این حال، مهم نیست که در کجا زندگی می کنید، این تغییرات اجتناب ناپذیر است. زنگ زدگی آهن یک تغییر شیمیایی است که هنگام قرار گرفتن آهن در معرض رطوبت اتفاق می افتد.

تغییر شیمیایی در مقابل تغییر فیزیکی

تفاوت بین تغییرات شیمیایی و فیزیکی ممکن است برای شما سردرگم کننده باشد. تغییر شیمیایی زمانی اتفاق می افتد، که یک ماده به ماده جدیدی تبدیل شود. در حالی که تغییر فیزیکی زمانی اتفاق می افتد که یک ماده تغییر شکل می دهد، اما خصوصیات اصلی آن ثابت می ماند. به عنوان مثال، هنگامی که آب منجمد می شود، شکل آن تغییر می کند اما خصوصیات آن همچنان ثابت است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید