تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

کهربا چیست و چگونه تشکیل می شود؟

مقالات (عمومی)
کهربا چیست و چگونه تشکیل می شود؟

کهربا را می توان به عنوان رزین های فسیل شده تنه درختان منقرض شده تعریف کرد. درختان معمولاً نوعی رزین آزاد می کنند تا تنه خود را در برابر حملات انگل ها و حشرات حساس کنند. این رزین ها همچنین هر آسیب داخلی دیگری را التیام می بخشند و درخت را سالم و ایمن نگه می دارند. با گذشت زمان، رزین به عنوان یک فسیل آلی تکامل می یابد که ما اکنون آن را کهربا می نامیم. یکی از قدیمی ترین اشکال آن کهربای بالتیک است و قدمت آن به بیش از ۴۰ میلیون سال می رسد.

 

اگرچه محبوب ترین انواع کهربا به رنگ زرد روشن هستند اما انواع دیگری با رنگ قهوه ای تیره را نیز خواهید یافت. برخی از آنها حتی رنگ های سبز تیره، آبی تیره و سفید دارند. کهربا ممکن است هم شفاف و هم مات با حباب های هوای ریز درون آن باشد.

 

احتمالاً ارزشمندترین شکل کهربا آن است که هنوز آثاری از حیات ارگانیک دارد که در یک نقطه در تنه درخت به دام افتاده است. به دلیل شناور بودن می تواند به راحتی در آب شناور شود. احتمالاً به همین دلیل است که در سواحل دریاها، به ویژه در شمال اروپا، کهربا را خواهید یافت. این فسیل بیشتر در سواحل دریا پس از طوفان عظیم یافت می شود.

 

برخی از رایج ترین انواع کهربا عبارتند از کهربای بالتیک، کهربای مکزیکی، کهربای کارائیب، کهربای سبز، کهربای کوپال، کهربای برمه ای، کهربای آبی و کهربای سیاه. اگرچه زرد یا قهوه ای رایج ترین رنگ های کهربایی هستند، این عنصر دارای بیش از ۲۰۰ سایه مشخص است.

 

کهربا چگونه تشکیل می شود؟

همانطور که قبلا ذکر شد، کهربا از رزین تنه درختان ساخته می شود. رزین یک عنصر نیمه جامد است که به عنوان یک مکانیسم دفاعی توسط سیستم ایمنی درخت ترشح می شود. هر بار که گیاه یا درخت زخمی (مثل شاخه های شکسته) می شود رزین ضخیم و چسبناکی ایجاد می کند که به طور موثر آسیب مذکور را مسدود می کند و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

 

رزین همچنین ممکن است زمانی که درخت مورد حمله حشرات کوچک یا قارچ قرار می گیرد، ترشح شود. با گذشت زمان، این رزین ضخیم آسیب را درمان کرده و مهر و موم می کند و درخت را سالم نگه می دارد.

 

همانطور که رزین روی تنه درخت چکه می کند، ممکن است حشرات یا تکه های کوچکی از گیاهان را به دام بیندازد. در نهایت برای ایجاد کهربا جامد می شود. شایان ذکر است که هر رزینی ممکن است به کهربا تبدیل نشود. این به این دلیل است که معمولاً کهربا در اثر آب و هوای نامساعد از بین می رود.

 

برای تبدیل شدن به فسل، رزین باید از نظر شیمیایی پایدار باشد تا در سال‌های آینده تجزیه نشود. همچنین باید در برابر خورشید، باد، طوفان، باران، آب و هوای نامناسب و حشراتی مانند باکتری ها یا انگل ها غیر قابل نفوذ باشد.

 

رزین علاوه بر اینکه در برابر آب و هوای نامساعد مقاوم است باید تحت شرایط مناسب فسیل شود. کهربا در مرحله رشد خود به راحتی توسط آب دریا شسته می شود و پس از آن ممکن است در اعماق لایه های مختلف رسوبات غوطه ور شود. این کهربای غوطه ور در نهایت فسیل می شود.

 

در منطقه بالتیک اروپا، چندین یخچال طبیعی درختان رزین دار را از بین بردند. هنگام دفن، رزین این درختان به صورت کهربا فسیل شد. خاک رس مرطوب و رسوبات ماسه به طور موثری رزین را حفظ می کنند زیرا حاوی سطوح بالایی از اکسیژن نیستند.

 

فشار مداوم و دمای بالا باعث می شود رزین مانند نگین های نارنجی به نظر برسد. کهربای جوان یا کوپال به دلیل پلیمریزاسیون مولکول ها تشکیل می شود. با گذشت زمان، گرما و فشارهای بالا ترپن ها را بیرون می راند و در نتیجه تبدیل کهربا را کامل می کند.

 

معمولاً تنها دو نوع رزین ممکن است در طول زمان فسیل شوند. اولین آنها ترپنوئیدها هستند که توسط ژیمنوسپرم های مختلف (از درختان مخروطی) و آنژیوسپروم ها ایجاد می شوند. این رزین ها دارای ساختارهای حلقه مانندی هستند که توسط واحدهای ایزوپرن ایجاد می شوند. شکل محبوب بعدی رزین، رزین فنولیک است که از آنژیوسپرم ها ساخته می شود. درختی غیر معمول به نام مدولوزان به دلیل تولید سومین نوع رزین منحصر به فرد شناخته شده است. این یکی، اما، نادرتر است.

کهربا چیست و چگونه تشکیل می شود؟

کهربا چیست و چگونه تشکیل می شود؟

کهربا چند ساله است؟

قدمت کهربایی که امروزه یافت می شود به بیش از ۳۰ تا ۹۰ میلیون سال می رسد. گفته می شود، هیچ کس نمی تواند کل زمان صرف شده برای تبدیل رزین به کهربا را مشخص کند. قدیمی ترین شکل کهربا از کربونیفر بالایی تقریبا ۳۰۰ میلیون سال پیش ردیابی شده است.

 

محبوب ترین گونه ها از درختان کاج و مخروطیان به دست می آید. با این حال، اکثر گونه های کهربا از گونه هایی هستند که اکنون منقرض شده اند، زیرا رزین چندین میلیون سال پیش ساخته شده است.

کهربا کجا پیدا شده است؟

کهربا از آلاسکا تا ماداگاسکار را در بر می گیرد و در چندین مکان در سراسر جهان یافت می شود. با این حال، بزرگترین ذخایر در منطقه بالتیک اروپا و میانمار (که قبلا به نام برمه شناخته می شد) وجود دارد. هر منطقه به عنوان نماینده ای از دوره های مختلف زمین شناسی زمین ما عمل می کند. جوانترین شکل کهربا شاید کهربای دومینیکن است که سابقه ای در حدود ۱۶ تا ۲۵ میلیون دارد.

 

قدمت کهربای بالتیک به بیش از ۴۰ میلیون سال می رسد و مانند کهربای دومینیکن دارای طیفی از مگس ها، مورچه ها، حشرات و مارمولک های کوچک است. کهربای برمه ای یا میانماری را می توان به ۱۰۰ میلیون سال ردیابی کرد و احتمالاً قدیمی ترین کهربای شناخته شده برای بشر است.

کهربا از چه چیزی ساخته شده است؟

این فسیل طبیعی از رزین های تنه درختان ساخته می شود. همانطور که رزین به تدریج از تنه چکه می کند، حشرات ریز مانند مورچه ها، مگس ها، مارمولک ها و طیف وسیعی از مهره داران و بی مهرگان را به دام می اندازد. با گذشت زمان، رزین فسیل شده و در نتیجه کهربا ایجاد می شود.

 

آیا کهربا یک ماده معدنی است؟

کهربا یک ماده معدنی نیست به این دلیل که مواد معدنی آن عناصر طبیعی و همگن با ترکیب شیمیایی دقیق هستند. ساختار آنها معمولا کریستالی است و منشا آنها کاملا غیر آلی است. کهربا این پارامتر را برآورده نمی کند زیرا ماهیت آلی دارد و ساختار آن بسیار آمورف است. از آنجایی که هیچ آرایش اتمی داخلی مناسبی در آن وجود ندارد، نمی توان آن را یک کانی نامید.

 

کهربا را می توان به عنوان یک سنگ قیمتی تعریف کرد. وزن مخصوص کهربا بسیار کم است و آن را به یکی از سبک ترین سنگ های موجود تبدیل می کند. همچنین به همین دلیل است که در آب شور با چگالی بیشتر شناور می شود.

 

در نهایت بهتر است بدانید در حالی که کهربا هنوز از رزین درختان تولید می شود، ممکن است چندین میلیون سال طول بکشد تا رزین به کهربا تبدیل شود. از آنجایی که ذخایر این فسیل زیبا تحت تأثیر استخراج معدن قرار می گیرد و درختان (که ممکن است دارای رزین باشند) به جای اینکه فسیل شوند از بین می روند، در دسترس بودن کهربای خام و ارگانیک همچنان رو به کاهش است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید