تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

نفت‌خام چیست و از نحوه تشکیل آن چه می دانید؟

مقالات (عمومی)
نفت‌خام چیست و از نحوه تشکیل آن چه می دانید؟

نفت‌خام یک منبع سوخت مایع است که در زیر زمین قرار دارد و از طریق حفاری استخراج می شود و برای حمل و نقل، گرمایش و تولید برق، فرآورده های نفتی مختلف و پلاستیک استفاده می شود.

 

نفت‌خام را سوخت فسیلی می نامند زیرا از فسیل های باستانی تشکیل شده است. نفتی که ما امروزه استفاده می کنیم از گیاهان و جانورانی است که حتی قبل از وجود دایناسورها می زیسته اند. نفت یک سوخت فسیلی است که از هیدروکربن ‌هایی که میلیون‌ها سال پیش توسط حیوانات و گیاهان به جا مانده است، تشکیل شده است.

 

در طی میلیون ‌ها سال، بقایای این گیاهان و جانوران خرد شده و بین لایه‌ هایی از سنگ‌ها و شن‌ها گرم می ‌شوند تا اینکه به استخرهای زیرزمینی نفت خام تبدیل شدند. ما این نفت را «نفت خام» می نامیم زیرا هنوز برای استفاده تصفیه نشده است.

کاربرد نفت‌خام

نفت خام هم سوخت و هم پایه محصولات است. نفت می تواند سوخت جت ها، اتومبیل ها، بخاری ها و ژنراتورها را تامین کند. از نفت خام می توان برای تولید فرآورده های نفتی مانند قیر، آسفالت، موم پارافین و روغن های روان کننده استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای ایجاد محصولاتی استفاده کرد که معمولاً با نفت مرتبط نیستند.

 

عطر، کود و کامپیوتر همگی با این نفت ساخته می شوند. این ترکیب پایه پلاستیک است بنابراین هر چیزی که پلاستیک داشته باشد با این نفت  ساخته می شود. نفت یک منبع تجدید ناپذیر است. میلیون ها سال طول می کشد تا نفت جدید زمانی که ذخایر کنونی جهان تمام شود، تولید شود.

 

در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده ۴.۱ میلیارد بشکه نفت خام تولید کرد. هر بشکه تقریباً ۴۵ گالن فرآورده های نفتی تولید می کند. بنزین متداول ترین فرآورده نفتی تولید شده است و از هر بشکه نفت خام حدود ۱۹.۴ گالن گاز تولید می شود.

اثرات استفاده از نفت‌خام چیست؟

جامعه مدرن برای کارکرد به نفت وابسته است. بدون آن هیچ فعالیت اقتصادی وجود ندارد. تقاضا برای نفت و وابستگی به آن تاثیرات زیادی در سراسر جهان دارد. تأثیرات آن از آلودگی ایجاد شده تا پولی که از آن حاصل می شود متفاوت است.

تأثیرات اقتصادی گسترده نفت‌خام

نفت خام تقریباً در همه صنایع استفاده می شود. افزایش هزینه ها بر هزینه محصولات و خدمات تأثیر می گذارد، بنابراین هزینه زندگی بالا می رود. حدود ۲۶ درصد از کل انرژی مصرف شده در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ در بخش حمل و نقل استفاده شده است، بنابراین قیمت های بالاتر نفت خام بر هر صنعتی که شامل حمل و نقل است تأثیر می گذارد.

 

افزایش قیمت نفت باعث افزایش قیمت سایر سوخت‌ها مانند بنزین، نفت گرمایش خانگی و گاز طبیعی می‌شود. قیمت نفت همچنین نقش عمده ای در قیمت های پرداخت شده برای فرآیندهای صنعتی و زندگی مسکونی دارد. قیمت های بالاتر نفت به طور موثر هزینه هر چیزی را که خریداری می کنید افزایش می دهد و این باعث ایجاد تورم می شود.

نفت خام

نفت خام

نگرانی های اقلیمی در رابطه با نفت

سوختن نفت دی اکسید کربنی را آزاد می کند که در جو زمین باقی می ماند. این مولکول‌ ها مانند یک پتو بر روی زمین عمل می‌کنند و گرمای خورشیدی را که از سطح زمین منعکس می ‌شود، جذب می‌کنند که به عنوان “اثر گلخانه ای” شناخته می شود.

 

از زمان انقلاب صنعتی در اواخر دهه ۱۸۰۰، سوزاندن بیش از حد نفت تأثیر آشکاری بر آب و هوا داشته است. مقدار دی اکسید کربن موجود در اتمسفر حدود ۴۸ درصد بالاتر از سطح موجود قبل از سال ۱۸۵۰ افزایش یافته است.

 

این گرمایش جهانی باعث الگوهای آب و هوایی شدید می شود و احتمال وقوع رویدادهای شدید آب و هوایی و هم شدت این رویدادها را افزایش می دهد. این شامل امواج گرما، خشکسالی و آتش سوزی های ویرانگر است. محیط گرم تر همچنین سطح اقیانوس ها را افزایش می دهد و مناطق بیشتری را در معرض فرسایش قرار می دهد. هوای گرمتر سرعت بادهای طوفانی را افزایش می دهد و آب بیشتری را تبخیر می کند که می تواند هوای طوفانی را تحریک کند.

انواع نفت‌خام

انواع مختلفی از نفت خام وجود دارد. موسسه نفت آمریکا (API) یک استاندارد اندازه گیری بر اساس چگالی به نام گرانش API ایجاد کرده است که انواع نفت خام را به دو دسته بندی وزنی تقسیم می کند.

 

برخی از شرکت ها نیز نفت خام را به عنوان واسطه ای برای نفت طبقه بندی می کنند که بین سطوح سنگین و سبک قرار می گیرد. برای مثال، ExxonMobil دارای یک کلاس متوسط ​​از نفت خام است.

 

دو طبقه بندی برای محتوای گوگرد مورد استفاده در صنعت نیز وجود دارد. نفت خام بر اساس درصد گوگرد موجود در آن شیرین یا ترش است. نفت خام شیرین معمولا کمتر از ۱ درصد گوگرد دارد، در حالی که نفت خام ترش دارای گوگرد بیش از ۱ درصد است. چهار برچسب مورد استفاده برای طبقه بندی نفت خام را خواهید دید:

  • سبک
  • سنگین
  • شیرین
  • ترش

 

سپس این طبقه بندی ها ترکیب شده و برای برچسب گذاری وزن و محتوای گوگرد نفت خام استفاده می شود. به عنوان مثال، ممکن است نفت خام شیرین سبک یا نفت خام متوسط ​​شیرین را مشاهده کنید که برای تعریف یک نوع نفت استفاده می شود.

قیمت نفت‌خام چگونه است؟

قیمت نفت خام قیمت لحظه ای بشکه های مختلف نفت را ارزیابی می کند که رایج ترین آنها وست تگزاس اینترمدیت، برنت مخلوط یا بورس کالای دبی است. قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و قیمت آتی بورس کالای نیویورک نیز در برخی موارد ذکر شده است.

وست تگزاس اینترمدیت

این معیار نفت خام در قاره آمریکا است. نفت خام WTI به دلیل وزن سبک و محتوای گوگرد کم، کیفیت نفت خام سبک و شیرین نامیده می شود. این خواص آن را برای ساخت بنزین عالی می کند.

برنت مخلوط

برنت مخلوط در شمال غربی اروپا پالایش می شود و معیار اصلی نفت خام در اروپا و آفریقا است. این ترکیبی از نفت خام بیش از ده ها میدان نفتی مختلف در دریای شمال است. نسبت به WTI کمتر “سبک” و “شیرین” است اما هنوز برای ساخت بنزین عالی است.

دبی/عمان

قیمت نفت تولید شده در خاورمیانه بر اساس قرارداد آتی نفت خام عمان فهرست شده در بورس کالای دبی (DME) است. بیشتر نفت فهرست شده در DME به سراسر آسیا صادر می شود. نفت خام عمان به عنوان نفت خام ترش متوسط ​​در فهرست قرار می گیرد.

سایر اطلاعات قیمت گذاری

WTI  با تخفیفی نزدیک به ۳.۰۰ تا ۴.۰۰ دلار در هر بشکه به برنت فروخته می شود. تفاوت آن افزایش عرضه WTI از تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده است. قیمت سایر انواع نفت خام در این دو قاره اغلب به صورت دیفرانسیل با برنت، یعنی برنت منهای ۰.۵۰ دلار قیمت گذاری می شود.

 

قیمت سبد اوپک میانگین قیمت نفت الجزایر، آنگولا، کنگو، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، عربستان سعودی، امارات، اکوادور، قطر و ونزوئلا است. قیمت این سبد برای رصد شرایط  بازار جهانی نفت است.

 

قیمت آتی بورس کالای نیویورک برای نفت خام تقریباً در همه رسانه های خبری اصلی ایالات متحده گزارش می شود. این قیمت برابر با ۱۰۰۰ بشکه نفت در زمان توافق شده در آینده است. نفت معمولا WTI است. قیمت آتی از قیمت لحظه ای بسیار پیروی می کند زیرا معامله گران نفت نمی توانند از اختلالات ناگهانی در عرضه نفت مطلع شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید