تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

مثلث‌آتش چیست و از آن چه می دانید؟

مقالات (عمومی)
مثلث‌آتش چیست و از آن چه می دانید؟

مثلث‌آتش پسر عموی ساده شده چهار وجهی آتش و مدلی برای نشان دادن اجزای آتش است. سه ضلع مثلث آتش سه عنصر اصلی آتش را نشان می دهد که شامل گرما، سوخت و اکسیداسیون است.

 

برای وقوع آتش سوزی باید این سه عنصر را به نسبت مناسب ترکیب کرد. اگر هر یک از سه عنصر حذف شود، آتش خاموش می شود. در ادامه در رابطه با این مثلث توضیحات کامل تری ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

اجزای مثلث آتش را نام ببرید

اولین عنصر در مثلث‌آتش گرما است که شاید ضروری ترین عنصر آتش باشد. آتش نمی تواند شعله ور شود مگر اینکه مقدار معینی گرما داشته باشد و بدون گرما رشد نمی کند.

 

یکی از اولین کارهایی که آتش نشان ها برای خاموش کردن آتش انجام می دهند استفاده از یک ماده خنک کننده – معمولاً آب است. یکی دیگر از عوامل خنک کننده، ضد حریق شیمیایی است مانند مواردی که در کپسول های آتش نشانی استفاده می شود.

 

روش دیگر انتشار گرما از منبع آتش است، مانند اخگرهای چوبی روی ساختمان در حال سوختن. آتش نشانان همچنین برق یک ساختمان در حال سوختن را قطع می کنند تا منبع گرما را حذف کنند.

 

عنصر دوم در مثلث‌آتش سوخت است. آتش برای سوزاندن به منبع سوخت نیاز دارد. منبع سوخت می تواند هر چیزی باشد که قابل اشتعال است، مانند چوب، کاغذ، پارچه یا مواد شیمیایی. پس از حذف عنصر سوخت مثلث آتش، آتش خاموش می شود.

 

اگر آتشی بدون هیچ تلاشی برای اطفای آن اجازه سوختن داشته باشد، همانطور که در مورد سوختگی کنترل شده توسط سازمان جنگلبانی انجام می شود، زمانی که تمام سوخت مصرف شود، خود به خود خاموش می شود.

 

عنصر نهایی مثلث‌آتش، اکسیژن است که جزء ضروری آتش نیز می باشد. آتش برای شروع و ادامه به اکسیژن نیاز دارد. به همین دلیل است که یک توصیه برای خاموش کردن آتش های کوچک این است که آن را با یک پتو، شن یا خاک غیر قابل اشتعال خفه کنید.

 

کاهش غلظت اکسیژن فرآیند احتراق را به تاخیر می اندازد. در آتش ‌سوزی‌ های بزرگ که در آن آتش‌ نشان‌ها به کار گرفته می ‌شوند، کاهش میزان اکسیژن معمولاً یک گزینه نیست زیرا هیچ راه مؤثری برای ایجاد آن در یک منطقه گسترده وجود ندارد.

چهار وجهی آتش چیست

جایگزینی برای مدل مثلث‌آتش، چهار وجهی آتش است. چهار وجهی آتش عنصر دیگری را به آتش اضافه می کند که واکنش شیمیایی است. آتش‌سوزی ‌های فلزاتی مانند تیتانیوم، لیتیوم و منیزیم یک واکنش شیمیایی دارند که نیازمند رویکرد متفاوتی برای آتش ‌نشانان است.

 

این آتش سوزی کلاس D نامیده می شود و استفاده از آب باعث تشدید احتراق می شود. به دلیل واکنش زنجیره ای ناشی از فلزات در آتش سوزی های کلاس  D، آتش نشانان باید از رویکرد متفاوتی استفاده کنند که شامل استفاده از عوامل بی اثر مانند ماسه برای خفه کردن آن است. یادگیری در مورد مثلث‌آتش راه خوبی برای درک عناصر آتش است و جزء ضروری آموزش آتش نشانی است.

مثلث‌آتش چیست و از آن چه می دانید؟

مثلث‌آتش چیست و از آن چه می دانید؟

راه های خاموش کردن آتش

برای متوقف کردن آتش، یکی از سه عنصر مثلث‌آتش باید حذف شود. پس اگر سوخت آتش تمام شود، خاموش می شود. اگر بتوانید آتش را خنک کنید، گرما را از دست داده و خاموش می شود. و اگر اکسیژن خارج شود خفه می شود. بنابراین، تلاش برای مبارزه با آتش و همچنین جلوگیری از آتش سوزی بر اساس این اصول است.

 

به عنوان مثال، پتوهای آتش نشانی، آتش را خاموش می کنند، اکسیژن را از بین می برند و در نتیجه آن را خاموش می کنند. به طور مشابه، کپسول های آتش نشانی برای از بین بردن یکی از سه عنصر ساخته شده اند.

 

روش‌های پیشگیری از آتش ‌سوزی نیز در رابطه با واکنش شیمیایی که هنگام وقوع آتش ‌سوزی رخ می‌ دهد، بسیار حائز اهمیت هستند. انجام مراحل ایمنی مانند نگهداری مایعات قابل اشتعال و اطمینان از اینکه انبوهی از کاغذ یا پارچه در نزدیکی هیچ منبع حرارتی احتمالی قرار نگرفته اند بسیار مهم است. با استفاده از این دانش اساسی ایمنی آتش سوزی، می توان شیوع آتش سوزی و خسارت ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

سه عامل اصلی بروز اتش سوزی را بیان کنید

گرما

یک منبع گرما برای ایجاد اشتعال لازم است و مواد مختلف «نقاط اشتعال» متفاوتی دارند که به کمترین دمایی که در آن مشتعل می شوند، اشاره دارد. متأسفانه واکنش ‌های احتراق نیز هنگام سوختن گرما تولید می ‌کنند و دمای سوخت را بیشتر می ‌کنند. برای برخی از انواع آتش، گرما را می توان با استفاده از آب خنک کرد.

سوخت

اگر موادی برای سوزاندن وجود نداشته باشد آتش نمی تواند شروع شود. خانه ها و دفتر مشاغل پر از مواد قابل اشتعال مانند کاغذ، روغن، چوب و پارچه است. هر یک از اینها می تواند به عنوان سوخت برای آتش سوزی عمل کند. برخی از مواد راحت تر از بقیه می سوزند. سوخت‌ها احتمالاً سخت‌ ترین ضلع مثلث آتش برای حذف هستند، بنابراین عاقلانه است که آنها را به طور مناسب ذخیره کنید تا از تبدیل شدن آنها به خطر آتش سوزی جلوگیری شود.

اکسیژن

برای حفظ واکنش احتراق به اکسیژن (یا یک عامل اکسید کننده) نیاز است زیرا با سوخت در حال سوختن واکنش می دهد تا گرما و  CO2 آزاد شود. اتمسفر زمین از ۲۱ درصد اکسیژن تشکیل شده است بنابراین در صورت وجود دو جزء دیگر، مقدار زیادی برای ایجاد آتش وجود دارد.

پتوهای آتش نشانی و کپسول های آتش نشانی خاص ضلع اکسیژن مثلث را حذف می کنند و باعث خفگی می شوند و در نتیجه واکنش احتراق را متوقف می کنند.

حقایق مثلث آتش

  • هوای معمولی حاوی ۲۱ درصد اکسیژن است.
  • سوخت همچنین ممکن است حاوی اکسیژن باشد
  • منابع گرما عبارتند از: خورشید، سطوح داغ، جرقه، اصطکاک و انرژی الکتریکی.
  • منابع سوخت می تواند جامد، مایع یا گاز باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید