تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

معرفی انواع روش های تصفیه پساب

مقالات (عمومی)
معرفی انواع روش های تصفیه پساب

تصفیه پساب به دلیل کمبود آب به منظور بازگرداندن آب مصرف شده برای استفاده مجدد انجام می شود. از آنجا که بحران کم آبی یکی از بحران های بسیار جدی در جهان است نیاز به ارائه راهکارهای جدید به منظور تصفیه و پاکسازی آب فاضلابی به منظور استفاده مجدد است. در ادامه با جهان شیمی همراه باشید تا با انواع روش های تصفیه پساب آشنا شوید.

جدول محتوای این صفحه پنهان

انواع روش های تصفیه پساب

همان طور که در بخش مقدمه هم گفتیم به دلیل کمبود آب در جهان، مسئله تصفیه پساب امری بسیار مهم و حیاتی است. فاضلاب ها یکی از مهم ترین منابع تامین آب هستند که به دلیل متفاوت بودن نوع آلاینده ها نحوه تصفیه آب نیز متفاوت خواهد بود. دو دسته آلاینده در فاضلاب ها وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • آلاینده های غیرآلی: انواع نمک های معدنی، مواد قلیایی، نمک، آمونیاک و …
  • آلاینده های آلی: انواع چربی ها، قندها، روغن ها، پروتئین ها، هیدروکربن ها و ….

در انواع سیستم های تصفیه آب از فرآیندهای مختلف شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی مثل شناورسازی، تبادل یون، منعقد کردن و … استفاده می شود. که در اینجا به معرفی رایج ترین روش های تصفیه پساب خواهیم پرداخت.

ازن و ازن ژنراتور

یکی از پرکاربردترین روش ها برای تصفیه پساب استفاده از گاز ازن برای ضدعفونی کردن آب و تصفیه فاضلاب استفاده می شود. به کمک ازن به راحتی می توان انواع باکتری ها، کیست های انگلی، ویروس ها و … را از آب زدود. ازن به نسبت پودر کلر، کلروآمین و … قدرت گندزدایی بیشتری دارد.

فناوری پلاسما

یکی از فناوری های جدید برای تصفیه پساب فناوری پلاسما است. این روش از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و بدون نیاز به استفاده از مواد شیمیایی تصفیه آب انجام می شود.

در این روش، جرقه هایی در اثر برخورد با ذرات محلول و مولکول های آب ایجاد می شود که باعث بالا رفتن میزان انرژی و دمای موضعی محیط می شود. این فرایند باعث می شود که کاویتاسیون پلاسمایی رخ دهد که منجر به تشکیل حباب های بسیار کوچک می شود. زمانی که حباب ها واپاشی می شوند، باعث افزایش دمای موضعی و از بین رفتن باکتری ها و میکروارگانیسم ها می شود.

جاذب های طبیعی

جدسازی آلاینده های آلی در فرایند تصفیه پساب، امری بسیار مهم است؛ که توسط جاذب های طبیعی، بسیار قوی و همچنین غیر سمی به اسم آیروژل الیاف کربن انجام می شود. این جذب کننده طبیعی قابل بازیافت نیز می باشد و انواع آلاینده ها با وزن بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ برابر وزن خود را جذب می کنند.

روش های غشایی

یکی دیگر از روش های تصفیه پساب این است که از انواع غشاهای پلیمری مثل اسمز معکوس، اولترافیلتراسیون، میکروفیلتراسیون و نانوفیلتراسیون استفاده می شود. این روش مزایایی مثل کاهش مصرف انرژی، استفاده آسان و انتقال جرم با بازده بالا را دارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید