تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

مصارف پزشکی پرمنگنات پتاسیم

شیمیایی
مصارف پزشکی پرمنگنات پتاسیم

پرمنگنات پتاسیم یک ترکیب شیمیایی رایج است که سنگ معدن اکسید منگنز را با هیدروکسید پتاسیم ترکیب می کند. این ماده برای اولین بار در سال ۱۸۵۷ به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده تولید شد. از آن زمان، این ماده به طور گسترده ای برای درمان انواع مشکلات پوستی از جمله عفونت های قارچی مورد استفاده قرار گرفته است. در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، برای خرید پرمنگنات پتاسیم به پزشک خود نیاز دارید. این مقاله را بخوانید تا با کاربردهای پزشکی این ماده بیشتر آشنا شوید.

کاربرد پزشکی پرمنگنات پتاسیم چیست؟

هنگامی که این ماده به پوست شما برخورد میکند، میکروب ها را با برخورداری از ترکیبات موجود در پوست شما با آزاد کردن اکسیژن از بین می برد. پتاسیم پرمنگنات همچنین به عنوان قابض عمل می کند  و نوعی ماده خشک کننده است.

در پزشکی و مخصوصا برای مراقبت از پوست از این ماده به طور گسترده استفاده میشود. ۳ کاربرد مهم این ماده عبارتند از:

  • برطرف کردن اگزمای آلوده: اگر همراه با تاول پوستی اگزما دارید، پرمنگنات پتاسیم می تواند به خشک شدن آنها کمک کند.
  • مدیریت زخم های باز و تاول زده است: پرمنگنات پتاسیم به عنوان یک پانسمان مرطوب برای زخم هایی که روی سطح پوست شما ایجاد می شود بسیار موثر خواهد بود.
  • ترمیم سندروم پای ورزشکار: این ماده همچنین می تواند به درمان عفونت های باکتریایی و قارچی پوستی مانند پای ورزشکار و عوامل تحریک کننده آن کمک کند.

نحوه استفاده از پرمنگنات پتاسیم چگونه است؟

قبل از استفاده از پرمنگنات پتاسیم روی پوست، رقیق کردن آن با آب مهم است. بیشترین کاربردهای پزشکی هنگام استفاده از محلول پرمنگنات پتاسیم ۰.۱٪ است. برای دستیابی به رقت مناسب با استفاده از محلول پرمنگنات پتاسیم ۰.۱٪ ، ۱ قسمت پرمنگنات پتاسیم را با ۱۰ قسمت آب گرم ترکیب کنید. پرمنگنات پتاسیم محلول نشده دارای رنگ بنفش قابل توجه است، اما محلول رقیق شده باید صورتی باشد.

آیا احتمالی سوختگی با این ترکیب وجود دارد؟

پرمنگنات پتاسیم باید رقیق شود زیرا بدون رقق سازی، محلول ممکن است باعث سوختگی شود. حتی با رقیق سازی ممکن است باعث تحریک پوست شود و با استفاده مکرر ممکن است باعث سوختگی شود.

قرص ۴۰ میلی گرم پتاسیم پرمنگنات

این ماده همچنین به صورت قرص ۴۰۰ میلی گرم وجود دارد. برای استفاده از این قرص ها باید ان داشته باشید. ثبل از اینکه قرص را داخل وان بی اندازید باید ۱ عدد از آن را در ۴ لیتر آب گرم حل کنید.

میزان استفاده از پرمنگنات پتاسیم برای مصارف پزشکی و درمانی چقدر است؟

  • اگزمای آلوده: قرص را به اندازه ۱ قسمت در ۱۰،۰۰۰ رقیق استفاده کنید. آن را به یک حوضچه یا وان حمام اضافه کرده و قسمت آسیب دیده بدن را در معرض آن قرار دهید.
  • زخم های سطحی: میزان رقیق شده ۱ قسمت از ۱۰،۰۰۰ را روی یک باند یا گاز بمالید و آن را روی زخم خود قرار دهید. باند را دو تا سه بار در روز عوض کنید.
  • سندرروم پای ورزشکار: برای عفونت های شدید، پای خود را در محلول رقیق شده پرمنگنات پتاسیم به اندازه چندین دقیقه قرار دهید. البته بسته به میزان آلودگی شما، پزشک ممکن است یک راه حل قوی تر را تجویز کند.
  • امپتیگو: محلول رقیق شده را به آرامی روی پوست آسیب دیده بمالید تا پوست التیام یابد و تمیز شود.

بسته به شرایط، پزشک ممکن است به شما دستور دهد محلول کم رقت تر پتاسیم پرمنگنات به اندازه ۱ در ۷۰۰۰ واحد تهیه کنید. به این ترتیب که برای رسیدن به این میزان رقت، ۱ قسمت پرمنگنات پتاسیم را با ۷ قسمت آب داغ مخلوط کنید. این محلول به صورت یک مایع صورتی تیره خواهد بود.

عوارض پرمنگنات پتاسیم چیست؟

این ماده به طور کلی بی خطر است. اما ممکن است لکه های قهوه ای روی پوست و ناخن های شما بگذارد. که باید بعد از یک یا دو روز از بین برود. همچنین ممکن است لکه ای در وان شما باقی بماند که پاک کردن آن ها سخت خواهد بود به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند از این روش در یک حوضچه یا ظرف کوچکتر استفاده کنند. عوارض جانبی پرمنگنات پتاسیم شامل تحریک پوست، قرمزی یا سوختگی پوست است.

آیا پرمنگنات پتاسیم ایمن است؟

  • پرمنگنات پتاسیم یک ترکیب قدرتمند است که باید قبل از اعمال آن روی پوست حتما رقیق شود. اگر رقیق نشده باشد، می تواند به پوست شما و همچنین غشاهای مخاطی بینی، چشم ها، گلو، مقعد و دستگاه تناسلی آسیب برساند.
  • از استفاده از آن در نزدیکی چشمان خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ مقداری از آن را (حتی به صورت رقیق شده) نبلعید.
  • برای امنیت بیشتر هنگام رقیق سازی آن، حتماً دستکش بپوشید. اگر از قرص های پرمنگنات پتاسیم یا کریستال استفاده می کنید، قبل از استفاده از محلول، اطمینان حاصل کنید که آنها به طور کامل در آب حل شده اند. استفاده از آب داغ (نجوشیده) به حل آنها کمک می کند.
  • اگر این ترکیب پوست شما را تحریک می کند یا باعث قرمزی می شود، بلافاصله استفاده از آن را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

نکات پایانی درباره کاربرد پزشکی پرمنگنات سدیم

مقدار رقیق شده پرمنگنات پتاسیم به اندازه ۱ در ۱۰۰۰۰  می تواند یک درمان ارزان و مؤثر برای اگزما، سوزش پا و سایر بیماری های پوستی باشد. رقتهای تجویز شده را با دقت دنبال کنید و در صورت بروز هرگونه تحریک ، با پزشک خود مشورت کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید