تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

چرا استخرهای شنا به کلر نیاز دارند و استفاده از کلر چه ضرورتی دارد؟

شیمیایی
چرا استخرهای شنا به کلر نیاز دارند و استفاده از کلر چه ضرورتی دارد؟

استفاده از کلر برای ضدعفونی آب استخرهای شنا در حال حاضر به یک کار روتین تبدیل شده است. ما می دانیم که کلر استخر را تمیز نگه می دارد، اما موارد منفی نیز در این رابطه وجود دارد. به عنوان مثال استفاده بیش از حد کلر می تواند بوی نامطبوع شیمیایی ایجاد کند، پوست شما را تحریک کند و باعث قرمزی چشم شود. ولی واقعیت این است با اینکه کلر یک ماده شیمیایی است در صورت استفاده صحیح کاملاً بی خطر است. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری درباره اینکه چرا استخرهای شنا به کلر نیاز دارند ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

چگونه با استفاده از کلر استخر را تمیز نگه داریم؟

استخرهای شنا برای تمیز نگه داشتن و ایمن بودن آب به کلر نیاز دارند. کلر با جلوگیری از رشد جلبک ها به تمیز نگه داشتن آب و جلوگیری از سبز شدن آب استخر کمک می کند. این ترکیب با حمله و خنثی سازی باکتری ها و میکروارگانیسم های مضر، آب استخر شما را ایمن نگه می دارد و مانع ابتلا به عفونت و بیماری می شود.

جادوی کلر در یک واکنش شیمیایی ساده است. هنگامی که محلول کلر در آب استخر شما قرار گرفت به دو مولکول حیاتی، اسید هیپوکلروس و یون هیپوکلریت تجزیه می شود. هر دو ماده شیمیایی با حمله و تجزیه لیپیدها در دیواره سلولی میکروارگانیسم ها، باعث از بین رفتن آنها می شوند. در حالی که هر دو ماده شیمیایی بسیار قوی هستند اما اسید هیپوکلروس بسیار سریع تر عمل می کند. این ترکیب می تواند یک ارگانیسم را فقط در چند ثانیه اکسید کند. یون هیپوکلریت ۳۰ دقیقه طول می کشد تا همین کار را انجام دهد. هر دو ماده شیمیایی برای حفظ بهداشت استخر و تصفیه آب حیاتی هستند.

چرا استخرهای شنا به کلر نیاز دارند؟

حفظ شیمی مناسب آب استخر تنها راه تمیز نگه داشتن استخر است. مهمترین عامل در ایمنی آب استخر میزان pH آن است. بدن انسان سطح pH 7.4 را تحمل می کند. بنابراین pH آب استخر شما باید بین ۷.۲ تا ۷.۸ باقی بماند. استفاده از کلر در این سطح  پوست، چشم یا غشاهای مخاطی را تحریک نمی کند. این میزان همچنین PH ایده آل برای کلر است. اگر PH بیش از حد بالا باشد، اسید هیپوکلروس کافی وجود نخواهد داشت. از آنجا که اسید هیپوکلروس یک ماده اکسید کننده سریع اثر است، تمیز کردن استخر با  PH بالا مدت زمان بیشتری طول می کشد.

بعد از pH، دومین عامل مهم در ایمنی آب استخر، میزان کلر آزاد است. استخرهای شنا برای تمیز ماندن به کلر در سطح مناسب نیاز دارند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) سطح کلر آزاد ۱-۳ ppm برای استخر شنا و ۲-۴ ppm برای وان آبگرم  توصیه می کنند. شما باید حداقل ۲-۳ بار در هفته آب استخر خود را آزمایش کنید تا میزان pH و کلر را بررسی کنید و در صورت لزوم تنظیم کنید.

مزایای استفاده از کلر استخر چیست؟

استخرها به کلر احتیاج دارند زیرا کلر تنها روش موثر برای تمیز نگه داشتن آب استخر است. حتی استخرهای آب شور به کلر احتیاج دارند (آنها فقط کلر را خودشان تولید می کنند). در حالی که روش های دیگری برای تمیز کردن آب استخر وجود دارد، مانند تصفیه UV یا ازن اما این روش ها جایگزین کلر نمی شوند.

سایر روش های درمانی می توانند آب را قبل از ورود به استخر تمیز کنند، اما وقتی آب در استخر قرار گرفت هیچ کاری برای حفظ بهداشت آب انجام نمی دهند. شناگران  به طور مداوم آلاینده های جدیدی را وارد استخر می کنند و فقط  کلر می تواند این آلاینده ها را خنثی کرده و از بین ببرد.

در صورت عدم استفاده از کلر باکتری های مضر می توانند باعث ایجاد عفونت و بیماری شناگران شوند. میکروارگانیسم های موجود در آب استخر می توانند باعث عفونت های دستگاه گوارش، پوست، گوش، تنفس، چشم، نورولوژیک و زخم شوند.

میزان کلر استخر باید چقدر باشد؟

پس از اینکه متوجه شدید چرا استخرهای شنا به کلر نیاز دارند بهتر است با میزان کلر استخر آشنا شوید. اینکه چه مقدار و چند بار نیاز به افزودن کلر  دارید به نحوه استفاده از استخر و همچنین عوامل محیطی بستگی دارد. میزان مصرف کلر در استخر به نوع کلر مصرفی یعنی قرص کلر و پودر کلر نیز بستگی دارد. توجه داشته باشید که مقداری از کلر در اثر واکنش با میکروارگانیسم ها و اکسید شدن آنها مصرف می شود. اما کلر همچنین می تواند در صورت واکنش با سایر آلودگی هایی که توسط شناگران غیر بهداشتی به استخر وارد می شود، مصرف شود. آلودگی هایی مانند ضد آفتاب، لوسیون بدن و محصولات مو بر میزان کلر استخر تاثیرگذار هستند. آلاینده های انسانی مانند عرق، چربی بدن و ادرار نیز نیاز به کلر را افزایش می دهند.

شناگران می توانند با دوش گرفتن قبل از ورود به استخر به کاهش میزان کلر استخر کمک کنند. کودکان برای استفاده از سرویس بهداشتی باید مرتباً از استخر شنا خارج شوند و برای جلوگیری از آلودگی پوشک بچه باید خارج از استخر عوض شود.

حتی بدون شناگران نیز کلر باید به طور مرتب به استخرها اضافه شود، زیرا خورشید کلر آزاد را نیز تجزیه می کند. یک روش ساده برای کاهش اثرات خورشید بر میزان کلر آزاد، استفاده از روکش استخر خورشیدی است که اشعه ماورا بنفش را مسدود می کند. همچنین می توانید از کلر به همراه اسید سیانوریک اضافه شده، تثبیت کننده ای که اثرات خورشید را کاهش می دهد استفاده کنید.

بدون روکش اشعه ماورا بنفش می تواند یون هیپوکلریت را تجزیه کرده و باعث تبخیر کلر شود. با اسید سیانوریک، یون هیپوکلریت تثبیت می شود و به همین سرعت تجزیه نمی شود. با این حال، تثبیت کننده می تواند سرعت اکسیداسیون میکروارگانیسم توسط هیپوکلریت را کاهش دهد.

انواع کلر استخر

کلر استخر اشکال مختلفی دارد که عبارتند از:

کلر مایع

کلر مایع که اصولا به عنوان سفید کننده نیز شناخته می شود، یک محلول با غلظت بسیار بالا است. کلر مایع اصولا با استفاده فیدر یا مستقیم به آب اضافه می شود.

قرص کلر

قرص کلر به آرامی در آب حل می شود و اثر ضدعفونی کنندگی ثابتی دارد و یکی از گزینه های مناسب برای حفظ سطح کلر استخرهای شنا است.

گرانول کلر

یکی دیگر از اشکال کلرهای استخر، گرانول کلر است که به سرعت در آب حل شده و به منظور درمان شوک یا افزایش سطح کلر از آن استفاده می شود.

گاز کلر

از گاز کلر معمولا برای استخرهای تجاری بزرگ و تاسیسات تصفیه آب استفاده می شود.

خطرات استفاده از کلر چیست؟

کلر به شکل خالص بسیار سمی است و بخارات آن می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. با این حال، کلری که در سطح مناسب در استخر حل می شود هیچ تهدیدی برای شما ندارد. در حقیقت کلر به همان دلیل که به آب استخر اضافه می شود برای تجزیه میکروارگانیسم های مضر به آب آشامیدنی نیز اضافه می شود. دستورالعمل های EPA سطح کلر را تا ۴ ppm در آب لوله کشی مجاز می دانند، اما در یک استخر سطح کلر آزاد باید ۱-۳ ppm باشد. به عبارت دیگر کلر استخر کمتر از آب آشامیدنی است.

در واقع خطر اصلی کلر برای شخصی است که کلر را کنترل و آن را به استخر اضافه می کند، است. کلر را می توان به صورت پودر، قرص یا به صورت مایع به استخر اضافه کرد. برای استفاده ایمن از کلر، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. از استنشاق بخارات خودداری کنید و کلر و سایر مواد شیمیایی استخر را همیشه از دسترس کودکان دور نگه دارید. هرگز انواع مختلف کلر را مخلوط نکنید و بیش از آنچه در یک فصل استفاده می کنید را خریداری نکنید زیرا کلر با گذشت زمان اثر خود را از دست می دهد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید