تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

فرآورده های حاصل از محصول پسته

مقالات (عمومی)
فرآورده های حاصل از محصول پسته

فرآورده های حاصل از محصول پسته :

فرآورده های حاصل از محصول پسته عبارتند از : کره پسته – حلوای پسته – روغن پسته

کره پسته

محصولی خمیری شکل است که از مغز برشته و آسیاب شده همراه با شکر یا شیرین کننده های طبیعی مثل عسل و شهد خرما بدست می آید و قابل استفاده توسط تمام اقشار جامعه میباشد.
کره پسته می تواند به عنوان کرم بین دوبیسکویت و ویفر، مغز کیک و کلوچه، تزئین بستنی و… بکار رود.
خصوصیات ارگانولپتیکی کره پسته به فرمولاسیون و روش تولید آن بستگی دارد. این محصول براحتی می تواند در دمای اتاق نگهداری شود و نیازی به فریزر ندارد.

حلوای پسته

حلوای پسته فرآورده ای جامد با ظاهری یکنواخت است که از مخلوط کردن شربت قند و مغز پسته آسیاب شده و سایر افزودنیهای مجاز و با ترکیبات مشخص بدست می آید.
محصول پسته ، ماده ای انرژی زا بوده و به راحتی کالری مورد نیاز بدن را تامین می کند. ماده غذایی دیگری که ترکیب مشابهی با حلوای پسته دارد، حلولی ارده است که از دانه کنجد تهیه میگردد و تولید آن در ایران و سایر کشورها مثل ترکیه ، یونان ، یوگسلاوی و برخی کشورهای عربی صورت می گیرد .
سفیده تخم مرغ جهت تردی بافت حلوا در فرمول به کار میرود. همچنین اسید سیتریک باعث می شود مقداری از شکر مصرفی به گلوکز و فروکتوز تبدیل شود و علاوه بر کاهش شیرینی محصول، از کریستاله شدن بیش از حد بافت محصول جلوگیری به عمل آید.
از آب چوبک (گیاهی از خانواده کاریوفیلاسه که بیشتر در اروپا و گاهی در ایران دیده می شود) نیز استفاده می شود که علت آن، خاصیت امولسیون کنندگی ، سفید کنندگی و پوک کنندگی است.
این محصول به عنوان یکی از صنایع تبدیلی پسته می تواند گامی در جهت افزایش مصرف سرانه پسته باشد .

یک حلوای مطلوب باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
بافت آن نرم باشد، الیاف نخ مانند آن بسیار نازک باشد، طعم تندی نداشته باشد، در موقع برش خرد نشود، در اثر ماندن روغن آن جدا نشود.

روغن پسته

روغنی است که از طریق فشار مکانیکی از مغز این محصول تولید می شود.
به طور کلی مغز آجیل دارای اسیدهای چرب پالمتیک، استئاریک، اولئیک، لینولئیک و لینولنیک می باشد و معمولا موقعیت دوم آنها با اسیدهای چرب غیراشباع استریفیه شده است. این ویژگی در مورد روغن پسته نیز مشاهده شده است.
روغن این محصول از اسیدهای چرب ضروری تشکیل شده است که اسید چرب اصلی تشکیل دهنده آن اسید اولئیک (۱: ,C) است و در پستههای ایرانی ۷۵/۳۷ ٪ را به خود اختصاص میدهد.

کنترل کیفیت

محصول پسته صادراتی مشمول استاندارد اجباری کالاهای صادراتی بوده و لذا سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مسئول بازرسی، تعیین درجه استاندارد و صدور گواهینامه استاندارد برای صدور می باشد.
ضمن آنکه سازمان فوق در مورد این محصول ، آزمایش آفلاتوکسین را انجام خواهد داد. در جریان صادرات پسته به خارج از کشور و در هنگام خروج از مرزهای گمرکی و یا در حین ورود به کشورهای واردکننده، ترخیص از گمرک در آن کشورها، منوط به ارائه مدارک و اسنادی میباشد که عبارتند از گواهی استاندارد، گواهی بهداشت و برگ نتیجه آزمایش آفلاتوکسین.
تهیه گواهی استاندارد بیشتر به منظور کنترل کیفی کالاهای صادراتی، بسته بندی آنها، جلوگیری از ورود کالای زیر استاندارد نامرغوب به بازارهای خارجی و لطمه زدن به بازارهای صادراتی ایران است.
ضمن آنکه برای ورود محصول پسته ایران به عنوان یک ماده خوراکی به اکثر کشورها ارائه گواهی بهداشت از کشور مبدا ضروری است.
گواهینامه برگ نتیجه آزمایش آفلاتوکسین به منظور حصول اطمینان از عدم آلودگی بیش از حد مجاز پسته به سم آفلاتوکسین توسط کشور وارد کننده در خواست می گردد.

توجه :

کنترل کیفیت ماده اولیه از هنگام قرار گرفتن در خط تولید تا فرآوری کامل آن می باشد. کنترل کیفیت محصول نهایی نیز همانند پسته خام از نظر خندان بودن، نارس، پر مغز بودن، چروکیدگی مغز، پوکی، آفت زدگی و بدشکلی بررسی خواهد شد.
علاوه بر این، عواملی همچون وضعیت ظاهری، یکنواختی، لکه دار بودن و… نیز ارزیابی خواهند شد. به منظور کنترل مواد اولیه در حین تولید و محصول نهایی، آزمایشات مختلفی باید انجام شود.
این آزمایشات به دو صورت انجام می گیرد، آزمایشاتی که در آنها مواد و محصول از نظر ظاهری کنترل میگردند و آزمایشاتی که مواد و محصول از نظر ویژگیهای میکروبی و فیزیکوشیمیایی ، بررسی می گردند.
معیار این آزمونها برای مغز پسته، استاندارد ملی ایران به شماره ۱۵ و ۲۱۸۰ و برای خلال مغز پسته، استاندارد ملی ایران به شماره ۳۶۳۹ می باشد .
(۱) مواد خارجی شامل خاک، شن، سنگریزه و هر گونه شی فلزی و شیشه ای، وجود حشرات، کنه، آفت زدگی، کپک و قارچ، آلودگی مانند فضولات، پر و موی جوندگان و پرندگان که با چشم غیر مسلح قابل دیدن باشد.
۲) آزمون اندازه گیری باقیمانده سموم برای محمولههای صادراتی، در صورت درخواست کشور خریدار، اندازه گیری میشود و بر اساس حدود کشور خریدار ارزیابی میشود.
٣) طبق استاندارد شماره ۱۵، مواد خارجی بیشینه ۱٪ مشروط بر آنکه مواد خارجی غیر از پوست محصول پسته بیشتر از ۰/۳٪ وزنی پسته نباشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید