تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

سوکرالوز گرید دارویی و غذایی

سوکرالوز گرید دارویی و غذایی جهان شیمی

سوکرالوز گرید دارویی و غذایی

سوکرالوز (Sucralose) یا تری کلرو گالاکتوسوکروز  یک شیرین کننده مصنوعی نسبتاً جدید است که به عنوان مکمل غذایی E955 نیز شناخته می شود. این شیرین کننده  به اختصار TGS نامیده می شود و نام تجاری آن  Splenda می باشد. فرایند تولید سوکرالوز بسیار پیچیده است و یکی از اجزای مهم این فرایند کلر زایی ساکاروز با سولفوریل کلرید است. این شیرین کننده به راحتی در آب و الکل و استرها حل می شود اما در حلال های چربی حل نمی شود. یکی از مهمترین خواص آن پایداری بالا در دمای بالا است. شرکت جهان شیمی وارد کننده انواع  افزودنی های صنایع غذایی و قند های رژیمی و پودر سوکرالوز جین هی یا جین هه و مارک کامبو چین می باشد برای خرید و استعلام قیمت سوکرالوز چینی گرید دارویی و غذایی با ما تماس حاصل فرمایید.

سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز تنها ماده شیرین‌ کننده‌ ای است که از شکر واقعی گرفته شده است و به عنوان بهترین شیرین کننده های جهان شناخته می شود. سوکرالوز در سال ۱۹۹۸ مورد تأیید قرار گرفته است. این نوع شیرین کننده مصنوعی حدود ۶۰۰ بار از شکر شیرین‌ تر است و طعمی مشابه شکر دارد و در انواع غذاها و نوشیدنی‌ ها به خوبی حل می‌ شود. ولی این ماده برخلاف شکر باعث پوسیدگی دندان‌ ها نمی‌ شود. Sucralose در صورتی که تنها شیرین کننده ماده غذایی باشد،کالری نخواهد داشت. به طور کلی در مواد پخته شده بیشتر کاربرد دارد و یکی از پرطرفدارترین شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی به شمار می‌ رود. فرمول سوکرولاز

مزایای استفاده از سوکرالوز چیست؟

از جمله سایر فواید سوکرالوز عبارتند از:

  • این ماده از لحاظ ایجاد توده‌ های سرطانی یا ایجاد مشکل در سیستم باروری و عصبی مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌ کند و مقدار مجاز آن برای انسان روزانه ۵ میلی‌ گرم تعیین شده است.
  • سازمان  بهداشت جهانی اعلام کرد درصورت رعایت دوزمصرفی Sucralose این شیرین کننده برای بدن بی ضرر است و استفاده از آن حتی برای زنان باردار مجاز است  زیرا به جفت، مغز و شیر زنان شیرده نفوذ نمی کند.
  • کاربرد سوکرالوز در صنایع غذایی مختلف به علت تحمل دمایی بالا در ایران برای تولید کیک و کلوچه و شیرینی و بستنی و پودرهای آماده نسکافه و نیز صنایع تولید گز و سوهان استفاده گسترده ای دارد و در مقایسه با شکر قیمت بسیار مناسب تری دارد.
  • برخلاف آسپارتام و آسه سولفام که دمای تا ۸۵ درجه سانتی گراد را تحمل می کند میتواند دمای تا ۲۸۵ درجه سانتیگراد را به مدت یک ساعت به راحتی تحمل کند.
  • Sucralose تنها شیرین کننده بدون کالری می باشد که طی چندین فرآیند از شکر ساخته می شود و حدود ۶۰۰ بار شیرین تر از شکر است. به دلیل جایگزینی ۳ مولکلول کلر در سوکرالوز، مثل شکر قابل شکستن و متابولیزه شدن نیست؛ به همین دلیل بدون تغییر و به سرعت از بدن عبور می کند و بدن آن را به عنوان یک ماده خنثی در نظر می گیرد.
  • این شیرین کننده مصنوعی مینای دندان را از بین نمی برد و در برابر باکتری های موجود در حفره دهان مقاوم است. بنابراین باعث پوسیدگی دندان نمی شود و تقریباً به طور کامل از بدن دفع می شود و باعث مسمومیت نخواهد شد.
  • Sucralose طعم یا بوی خاصی ندارد زیرا این ماده از قند معمولی ساخته شده است این ماده دارای شاخص گلیسمی پایین است و گلوکز خون را افزایش نمی دهد. با توجه به این ویژگی ها، قرص های سوکرالوز به طور فعال توسط بیماران دیابتی استفاده می شود. با این حال، آزمایشات متعدد اخیر بر روی حیوانات و داوطلبان انسانی نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی مانند Sucralose تأثیرمثبتی بر سطح گلوکز خون ندارد؛ بنابراین از مصرف بیش از حد از این جایگزین قند برای افراد دیابتی خودداری کنید.
  • عوارض سوکرالوز با توجه به شیرین کنندگی ۶۰۰ برابر در مقایسه با شکر  بسیار کمتر است و قیمت مناسب تر در صنایع غذایی و دارویی کاربرد گسترده پیدا کرده است و امروزه با شناخت بیشتر مصرف کنندگان بیشتر وارد می گردد و فروش سوکرالوز بیشتر صورت می گیرد.

شیرین کننده مصنوعی

عوارض سوکرالوز چیست؟

در بدن انسان، سوکرالوز عملاً جذب نمی شود و به سرعت از طریق ادرار دفع می شود. عوارض آن برای انسان هنوز مورد بحث است از یک سوء اظهاراتی در مورد بیماران دیابتی وجود دارد که توسط تحقیقات تأیید شده است اما از سوی دیگر گفته می شود که این مطالعات ماهیت کوتاه مدت داشته اند و مطالعات طولانی مدت بر روی انسان مورد نیاز است. علاوه بر این  شکایاتی از عوارض جانبی این ترکیب وجود دارد که شامل سوزش پوست (خارش، بثورات و تورم)، اختلال در دستگاه گوارش (تهوع و اسهال)، علائم تنفسی (آبریزش بینی، سرفه و تنگی نفس)، اضطراب، افسردگی، عصبانیت، تپش قلب، خارش چشم و غیره هستند. در حال حاضرحداکثر دوز مصرفی مجاز روزانه این شیرین کننده ۱۵ میلی گرم / کیلوگرم وزن بدن در روز تعیین شده است. E955 در دوزهای کوچک می تواند به عنوان طعم دهنده استفاده شود. از جمله سایر عوارض سوکرالوز عبارتند از:

حساسیت به سوکرالوز (E955)

طی تحقیقات مشخص شده است که برخی افراد از حساسیت به این افزودنی مصنوعی رنج می برند. اگر به این شیرین کننده حساسیت دارید هرگونه محصول حاوی سوکرالوز را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. مطمئن باشید درعرض چند روز علائم حساسیت از بین می رود. شما می توانید این آزمایش را برای روشن شدن کامل اینکه آیا به سوکرالوز حساسیت دارید یا خیر، تکرار کنید.

تاثیر سوکرالوز (E955) بر انسولین

Sucralose ممکن است سطح گلوکز خون و انسولین را افزایش دهد. این شیرین کننده ممکن است بر افرادی که از آن برای کاهش مصرف قند و تثبیت سطح گلوکز خون استفاده می کنند، تأثیر منفی بگذارد. فروکتوز موجود در اکثر انواع قندهای مصنوعی ممکن است به کبد آسیب برساند و باعث مقاومت به انسولین شود.

محققان در مطالعه اخیر دریافتند که شیرین کننده مصنوعی مانند سوکرالوز ، آسپارتام و آسه سولفام کا که معمولاً  در غذاها و نوشیدنی های رژیمی یافت می شود، GLUT4 را در این سلول ها افزایش می دهد و باعث تجمع چربی در بدن می شوند. این تغییرات با افزایش خطر چاق شدن همراه است.

سوکرالوز و دیابت

خطرات سوکرالوز هنگام پخت و پز چیست؟

تصور می شود که سوکرالوز تا ۴۵۰ درجه فارنهایت (۲۳۲ درجه سانتی گراد) پایدار است. این بدان معناست که تا زمانی که فر شما روی ۴۵۰ درجه فارنهایت یا بالاتر تنظیم نشود سوکرالوز ذوب نمی شود. اما برخی از متخصصان دریافتند که آشپزی با این شیرین کننده مصنوعی در دمای بالا می تواند ترکیبات سرطان زا تولید کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ مشاهده کرد که Sucralose در دمای ۲۴۶ درجه فارنهایت (۱۱۹ درجه سانتی گراد) ذوب می شود که بسیار کمتر از دمایی است که تخمین زده شده است. محققان دریافتند که این شیرین کننده هنگامی که در این دما گرم می شود هیدروژن کلرید و آب آزاد می کند. کلرید هیدروژن یک اسید بسیار سمی است که می تواند باعث تحریک ریه ها شود. در تماس با آب یا بخار آب، کلرید هیدروژن به اسید کلریدریک تبدیل می شود که می تواند باعث از بین رفتن بافت های بدن  و حالت تهوع شود. این مطالعه نشان داد که وقتی سوکرالوز در حضور گلیسرول گرم می شود، مواد سرطان زا تولید می شود. بنابراین هنگام استفاده از سوکرالوز به عنوان یک شیرین کننده  در مواد غذایی حاوی گلیسرول یا لیپیدها باید احتیاط کرد.

خرید و فروش سوکرالوز

پیش‌ بینی می‌ شود که بازار جهانی سوکرالوز تا سال ۲۰۲۷ به ۶.۱۱ میلیارد دلار برسد. افزایش آگاهی در مورد تأثیر نامطلوب مصرف بیش از حد قند اضافی بر متابولیسم و ​​سلامت کلی یک فرد یک عامل جدایی ناپذیر است که زمینه های مختلفی را برای گسترش بازار سوکرالوز باز می کند. چنین آگاهی در میان مصرف کنندگان منجر به افزایش اولویت برای شیرین کننده های مصنوعی مانند Sucralose شده است که کالری آن صفر است. یکی از رایج ترین محصولات مبتنی بر سوکرالوز Splenda است. این نوع شیرین کننده مصنوعی ۴۰۰ تا ۷۰۰ برابر شیرین تر از شکر است و برای مصرف بیماران دیابتی بی خطر تلقی می شود. سوکرالوز برخلاف بسیاری از شیرین کننده های محبوب دیگر، طعم تلخی ندارد. همچنین افزایش نرخ بروز دیابت و افزایش تمرکز صنعت غذا و نوشیدنی بر گسترش خط تولید خود و مناسب ساختن این محصولات برای بیماران دیابتی، از رشد این بخش حمایت می کند. مقایسه مطلوب این شیرین کننده مصنوعی با سایر شیرین کننده های کم کالری از نظر ثبات، طعم و مزه یکی از دلایل عمده موفقیت تجاری آن است. در این زمینه اروپا سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است. سهم بازار سوکرالوز در این منطقه به نرخ بالای چاقی، افزایش تعداد بیماران دیابتی و تقاضای زیاد برای قندهایی است که از رشد صنعت در این منطقه حمایت می کند. قرص های سوکرالوز

کاربرد سوکرالوز چیست؟

افزایش نگرانی ها در مورد اختلالات قلبی- عروقی در نتیجه افزایش مصرف مواد غذایی مبتنی بر قند، باعث ترویج استفاده از شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز می شود. علاوه بر این، شیوع بالای دیابت مصرف آن را تشویق می کند، زیرا تأثیری بر سطح انسولین و گلوکز خون در بدن انسان ندارد. خانم های باردار می توانند با خیال راحت این شیرین کننده را به صورت قرص و شربت، بدون هیچ گونه عوارض جانبی مصرف کنند. پیش ‌بینی می‌ شود که سوکرالوز به‌ عنوان یک ماده کاربردی در فرآیندهای با دمای بالا مانند کنسرو کردن، پخت، پاستوریزه کردن، و پردازش آسپتیک به دلیل پایداری حرارتی استثنایی‌ اش کاربرد پیدا کند. توانایی عملکرد این محصول در شرایط دمای بالا نسبت به سایر شیرین کننده های مصنوعی بیشتر است. پیش‌ بینی می ‌شود که این عامل برای تقاضای محصول در دوره پیش‌ بینی شده نوید خوبی باشد. علاوه بر این، مدت زمان ماندگاری محدود آسپارتام در شرایط دمای بالا برای ارتقای دامنه کاربرد جایگزین ‌های شیرین‌ کننده مصنوعی از جمله سوکرالوز پیش ‌بینی می ‌شود. در چند سال گذشته، سوکرالوز توسط تولید کنندگان عمده نوشابه های گازدار (CSD) مانند پپسی  و شرکت کوکاکولا استفاده شده است که نوشیدنی های بدون کالری مختلفی مانند پپسی رژیمی و کوکای رژیمی را روانه بازار کرده اند. افزایش تقاضا برای نوشابه های کم کالری در کشورهایی مانند چین و هند در نتیجه افزایش آگاهی سلامت در میان مصرف کنندگان به ویژه، انتظار می رود بزرگسالان تأثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. سوکرالوز نوعی شیرین کننده مصنوعی است که وارد متابولیسم نمی شود به این معنی که می تواند بدون هضم از بدن عبور کند. به این ترتیب، سوکرالوز هیچ کربوهیدرات یا کالری اضافه ای ندارد. یکی از محبوب ترین شیرین کننده هایی که بر پایه سوکرالوز ساخته می شود Splenda است. این برند به دلیل نداشتن طعم و مزه تلخ نسبت به سایر شیرین کننده های مصنوعی در بازار محبوب است. سوکرالوز هیچ عارضه جانبی شدیدی ندارد اما می تواند ترکیباتی را تولید کند که وقتی دمای بالا روی آن اعمال شود مضر است. بنابراین، سوکرالوز به‌ عنوان شیرین‌ کننده‌ ای است که کربوهیدرات کمی دارد تا غذا و نوشیدنی‌ هایی مانند ماست و بلغور جو دوسر را شیرین ‌تر کند. علاوه بر این، در حالی که سوکرالوز حاوی هیچ قندی نیست، Splenda دارای مقداری دکستروز و مالتودکسترین، دو نوع کربوهیدرات است که می تواند حدود سه کالری اضافی و یک گرم کربوهیدرات در هر وعده را فراهم کند. همچنین باید توجه داشت در حالی که سوکرالوز را می توان در دستور العمل ها به عنوان جایگزین شکر با استفاده از نسبت ۱:۱ استفاده کرد، سوکرالوز خالص می تواند چند صد برابر شیرین تر از شکر سفید باشد که به این معنی است که فقط مقدار کمی برای شیرین کردن نوشیدنی ها و مواد غذایی مورد نیاز است. سوکرالوز (E955) شیرین کننده رایجی است که در صنایع غذایی  بسیاری از کشورها از جمله روسیه، اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا مجاز است. در روسیه، لیست محصولاتی که حاوی سوکرالوز هستند  در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۳ به میزان قابل توجهی گسترش یافت و در حال حاضر مجاز است که در ترکیب محصولاتی مانند نوشابه های گازدار، آدامس، مارمالاد، ژله، مربا، میوه های خشک،  کنسرو میوه، محصولات لبنی، محصولات نیمه آماده، دسرهای یخ زده، سس ها و آب میوه ها استفاده شود. سوکرالوز گرید غذایی

سوکرالوز در رژیم کتوژنیک

رعایت رژیم کتو به معنای پرهیز از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا مانند مواد غذایی فرآوری شده، دسرها و نشاسته است. این امر بسیار مهم است زیرا برای رسیدن به حالت متابولیسمی که به عنوان کتوز شناخته می شود، بدن باید از یک دستگاه کربوهیدرات سوز به یک دستگاه چربی سوز کارآمدتر تبدیل شود. رژیم کتوژنیک همچنین مستلزم آن است که فرد مصرف قند خود را کاهش دهد، به این معنی که شیرین کردن برخی از مواد غذایی مانند سس ها، محصولات پخته شده و نوشیدنی ها بسیار دشوار است. خوشبختانه، تعدادی از شیرین کننده های مختلف وجود دارند که هنوز کربوهیدرات کمی دارند و افراد می توانند در رژیم کتو از آنها لذت ببرند. یکی از آنها سوکرالوز است. شما می توانید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید بدون اینکه کربوهیدرات اضافی مصرف کنید. برخی از مزایای سلامتی سوکرالوز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • این شیرین کننده مصنوعی برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند مفید است: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد می توانند از سوکرالوز استفاده کنند و BMI خود را کاهش دهند.
  • Sucraloseدر مقایسه با نمونه های معمولی می تواند برای سطح قند خون بهتر باشد. با کاهش یا مدیریت بهتر قند خون می تواند به بهبود سطح قند خون کمک کند که می تواند منجر به مشکلاتی مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی شود.
سفارش دادن