تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

کاربرد سوکرالوز در صنایع غذایی چیست؟

مقالات (عمومی)
کاربرد سوکرالوز در صنایع غذایی چیست؟

سوکرالوز نوعی پودر کریستالی تقریبا سفید رنگ است که به راحتی در آب و سایر حلال ها حل می شود. این ترکیب نوعی شیرین کننده قوی و بدون کالری است که هیچ تاثیری بر ظاهر مواد خوراکی نمی گذارد. تقریبا در بیش از ۸۰ کشور از سوکرالوز در صنایع غذایی مختلف به عنوان شکر استفاده می شود. 

امروزه کاربرد سوکرالوز در مواد غذایی و نوشیدنی و سایر شیرین کننده های مصنوعی به خصوص در میان افرادی که نیاز است که مراقب کالری دریافتی و قند خون باشند بسیار گسترده شده است. 

سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز نوعی شیرین کننده مصنوعی سفید رنگ است که به شکل کریستالی است و ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر می باشد. از سوکرالوز در ترکیب بیش از ۴۰۰۰ غذا استفاده شده است و یک شیرین کننده محبوب در صنایع غذایی و البته برای ورزشکاران است زیرا بدون کالری است. 

بدن انسان ۸۵.۵ درصد از این شیرین کننده مصنوعی را از طریق ادرار دفع می کند و ۱۱ درصد باقی مانده را نیز ظرف ۵ روز دفع می کند و تنها ۳ درصد از سوکرالوز از طریق کلیه ها پردازش می شود. 

کشور چین یکی از سردمداران تولید سوکرالوز در جهان است و حدود ۲۵۵ کارخانه در این کشور وجود دارد و ایالات متحده آمریکا نیز با ۲۸ کارخانه در رتبه دوم جهانی قرار دارد و کشور انگلستان با این که مخترع سوکرالوز است با ۱۱ کارخانه سومین کشور تامین کننده سوکرالوز در جهان است. Splenda یکی از معروف ترین برندهای سوکرالوز در صنایع غذایی است. 

شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز

خواص سوکرالوز چیست؟

  • سوکرالوز پایداری حرارتی بالایی دارد.
  • حلالیت بالایی در آب و حلال های آلی مانند اتانول و متانول دارد. 
  • شیرینی سوکرالوز حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ برابر بیشتر از شکر است.
  • این شیرین کننده مصنوعی برخلاف شکر باعث پوسیدگی دندان نمی شود.
  • سوکرالوز در برابر تغییر نور، حرارت محیط و ph پایداری بالایی دارد. 
  • پودر سوکرالوز بیش از ۴ سال ماندگاری دارد.

فواید سوکرالوز در صنایع غذایی چیست؟

از جمله فواید سوکرالوز در صنایع غذایی عبارتند از:

بهبود طعم مواد غذایی

از این شیرین کننده مصنوعی به عنوان جایگزین شکر به منظور افزایش طعم مواد غذایی و نوشیدنی های کم کالری استفاده می شود. 

سوکرالوز در مواد غذایی و نوشیدنی ها شیرینی خود را حفظ می کند و تجزیه نمی شود، کالری آن صفر است. این خاصیت این شیرین کننده مصنوعی باعث شده است که از سوکرالوز در صنایع غذایی و محصولات کم کالری استفاده شود. 

ایمن برای همه

مصرف سوکرالوز برای همه افراد در هر سنی کاملا ایمن است. به طوری که مصرف سوکرالوز برای افراد دیابتی، زنان باردار و شیرده هم مجاز است و هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند. به همین دلیل سازمان FDA استفاده از سوکرالوز را برای تولید تمامی محصولات کاملا بی خطر و ایمن اعلام کرده است.

باعث پوسیدگی دندان نمی شود

مصرف سوکرالوز هیچ تاثیر منفی بر سلامت دندان ها دارد و برخلاف شیرین کننده های دیگر مانند شکر باعث پوسیدگی دندان نمی شود. 

مناسب برای افراد دیابتی

به دلیل اینکه درصد زیادی از سوکرالوز از بدن دفع می شود، بنابراین هیچ گونه تاثیری بر قند خون، جذب گلوکز در بدن و همچنین ترشح انسولین نخواهد داشت. بنابراین افراد مبتلا دیابت با خیال راحت می توانند از این شیرین کننده مصنوعی استفاده کنند. 

پایداری حرارتی

یکی دیگر از فواید سوکرالوز در صنایع غذایی این است که پایداری حرارتی بالایی دارند. به همین دلیل از این شیرین کننده مصنوعی می توان در پخت و فرآوری مواد غذایی، پاستوریزه کردن و … استفاده کرد. به همین دلیل سوکرالوز یکی از ترکیبات اصلی اکثر مواد غذایی فراوری شده مانند کنسروها، مرباها، شربت ها و … قرار دارد. 

ماندگاری طولانی

استفاده از سوکرالوز در صنایع غذایی باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی می شود. 

چگونه از سوکرالوز استفاده کنیم؟

شما می توانید از سوکرالوز به جای شکر استفاده کنید برای مثال برای شیرین کردن چای یا قهوه خود می توانید از سوکرالوز استفاده کنید یا از آن در هنگام پخت کیک، مربا، بیسکویت و … به عنوان جایگزین شکر استفاده کنید. 

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که سوکرالوز قند نیست؛ یعنی زمانی که از این محصول در پخت و پز استفاده می کنید ممکن است نتیجه نهایی کمی متفاوت از زمانی باشد که از شکر استفاده می کنید. شکر باعث شیرین تر شدن بیشتر نوشیدنی ها و مواد غذایی می شود و همچنین در هنگام پخته شدن سبک تر و لطیف تر است. 

آیا سوکرالوز سالم تر از شکر است؟

همان طور که گفتیم سوکرالوز به نسبت شکر کالری بسیار کمتری دارد، اما شیرینی آن ۶۰۰ برابر است. این شیرین کننده مصنوعی به دلیل کالری کم می تواند برای کسانی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند مناسب باشد.

همچنین همان طور که گفتیم این شیرین کننده مصنوعی برخلاف شکر باعث پوسیدگی دندان ها نمی شود. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید