تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

معرفی بهترین شیرین کننده های جهان

مقالات (عمومی)
معرفی بهترین شیرین کننده های جهان

شیرین کننده های طبیعی، مصنوعی، تصفیه شده و الکلی بسیاری وجود دارد که جایگزین شکر معمولی هستند. بعضی از انواع شیرین کننده های جهان، شیرین کننده های بدون کالری هستند که مناسب افرادی که اضافه وزن دارند یا دیابتی هستند می باشد. انواع دیگری از شیرین کننده ها وجود دارد که کالری و شاخص گلایسمی کمتری در مقایسه با شکر دارند اما طعمشان کاملا مشابه شکر است. از بعضی از شیرین کننده ها نیز به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود.

در این سری از مقالات جهان شیمی همراه باشید تا به معرفی بهترین شیرین کننده های جهان بپردازیم؛ با ما همراه باشید. 

بهترین شیرین کننده های طبیعی و الکلی جهان

از جمله بهترین شیرین کننده های طبیعی جهان عبارتند از:

 استویا

شیرین کننده استویا یکی از معروف ترین و بهترین شیرین کننده های جهان است. به دلیل اینکه این شیرین کننده طبیعی و بدون کالری است باعث افزایش وزن و چاقی نمی شود. 

این نوع شیرین کننده از گیاهی به نام استویا گرفته می شود که بر اساس آزمایشات انجام شده ثابت شده است که نه تنها این شیرین کننده مضر نیست بلکه فوایدی از جمله کنترل سطح قند خون و انسولین را نیز به همراه دارد که در درمان و پیشگیری از بیماری دیابت می تواند بیار موثر باشد. همچنین این شیرین کننده برای بهبود سلامت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان هم می تواند موثر باشد. 

شیرین کننده استویا در اشکال مختلف اعم از مایع، گرانول و برگ موجود است که مصرف این شیرین کننده به شکل برگ از سوی سازمان غذا و دارو تایید نشده است. اما مصرف این شیرین کننده به شکل پودری یا شکر استویا در صنایع غذایی کاربردی زیادی دارد و شما با خیال راحت می توانید به عنوان جایگزین شکر و قند آن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

زایلیتول

زایلیتول نوعی شیرین کننده الکلی یا همان قند چوب است. این نوع شیرین کننده طعمی شبیه به شکر دارد و از چوب درخت توس و ذرت به دست می آید. این نوع شیرین کننده بدون فروکتوز است و هر گرم آن ۴.۲ کالری دارد که تقریبا ۴۰ درصد کمتر از شکر کالری دارد؛ بنابراین باعث افزایش سطح انسولین خون شما نمی شود. 

زایلیتول که یکی از بهترین شیرین کننده های جهان است، جذب کلسیم بالایی دارد که می تواند برای افزایش تراکم استخوان مفید باشد. در نتیجه مصرف زایلیتول به جای شکر و قند ریسک ابتلا به پوکی استخوان ها را کاهش می دهد. همچنین مصرف این نوع شیرین کننده ها ضرری برای دندان ها ندارد و باعث ارتقای سلامت دندان ها می شود. 

مصرف زایلیتول عوارض چندانی ندارد اما در صورت مصرف بی رویه آن ممکن است دچار مشکلات گوارشی مثل نفخ و اسهال شوید. 

اریترول

اریترول نوعی دیگری از شیرین کننده های الکلی است که طعم آن کاملا مشابه شکر است اما به نسبت قند زایلیتول کالری کمتری دارد. 

به دلیل اینکه بدن انسان آنزیمی برای شکستن قند اریترول ندارد؛ بنابراین بلافاصله پس از مصرف بدون اینکه تاثیری بر روی قند خون بگذارد از طریق ادرار از بدن دفع می شود. با این تفاسیر شما می توانید با خیال راحت از این نوع شیرین کننده مصرف کنید بدون اینکه نگران افزایش سطح قند خون، انسولین، کلسترول و تری گلیسیرید خون خود باشید. 

شربت یاکون

یکی دیگر از بهترین شیرین کننده های جهان، شربت یاکون است که است که از شیره گیاه یاکون تهیه می شود. طعم شربت یاکون شیرین است و رنگ آن نیز تیره می باشد. 

از گیاه یاکون به عنوان مکمل لاغری استفاده می شود؛ زیرا این شیرین کننده علاوه بر اینکه بسیار کم کالری است، با تاثیری که بر هورمون گرسنگی می گذارد؛ باعث کاهش اشتهای شما و در نهایت لاغری می شود. 

از طرفی یاکون یک ماده مناسب برای باکتری های مفید روده است که منجر به کاهش ریسک ابتلا به دیابت و چاقی و بهبود عملکرد مغز و سیستم ایمنی می شود. 

طبق مطالعات انجام شده مصرف این شیرین کننده بی خطر است اما در صورت زیاده روی در مصرف آن ممکن است دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال شوید. 

شکر سفید

یکی دیگر از انواع شیرین کننده ها در جهان که مصرف آن بسیار رایج است شکر سفید است که جزء شیرین کننده های تصفیه شده است و از چغندر یا شربت نیشکر تهیه می شود.

 عسل

عسل یکی از بهترین شیرین کننده های طبیعی در جهان است که سرشار از انواع آنتی اکسیدان های مفید، مواد معدنی و ویتامین است. 

شکر نارگیل

شکر نارگیل که از شیره درخت نارگیل تهیه می شود سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، آهن، پتاسیم، روی و کلسیم است. این نوع شیرین کننده حاوی فیبر اینولین است که در صورت مصرف آن سرعت جذب گلوکز کاهش پیدا می کند. 

کالری شکر نارگیل برابر ا شکر معمولی است و به نسبت سایر شیرین کننده ها فروکتوز بالایی دارد؛ به همین دلیل نمی توان آن را در دسته بهترین شیرین کننده ها در جهان جای دارد و مصرف آن را باید تا حد ممکن محدود کنید. 

شیره

شیره خرما، چغندر، نیشکر و … طعم شیرین و بافت غلیظی دارند که از جوشاندن قند این نوع مواد غذایی به دست می آیند. 

این نوع شیره ها جزء بهترین شیرین کننده های طبیعی در جهان هستند که حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. 

مصرف این نوع شیرین کننده در ارتقای سلامت بدن و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مناسب هستند. 

شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی به صورت شیمیایی در آزمایشگاه ها تولید می شوند که اکثر آنها بدون کالری بوده و تاثیری بر میزان قند خون ندارد. از جمله شیرین کننده های مصنوعی می توان به سوکرالوز، آسپارتام، ساخارین، آسه سولفام پتاسیم و … اشاره کرد.

از آنجا که سوکرالوز و آسپارتام جزء محبوب ترین شیرین کننده های مصنوعی هستند و کاربرد زیادی در صنایع غذایی دارند، در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد. 

سوکرالوز 

سوکرالوز (اسپلندا) یکی از بهترین شیرین کننده های جهان است که برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار مناسب است. 

سوکرالوز گرید غذایی

به دلیل اینکه سوکرالوز با حداقل جذب از بدن دفع می شود از آن در تهیه بسیاری از مواد خوراکی استفاده می شود. از جمله محصولات حاوی سوکرالوز می توان به بستنی، آدامس، شکلات، آبنبات و … اشاره کرد. 

یکی از ویژگی های منحصر به فرد سوکرالوز این است که در برابر حرارت پایدار است و از آن در صنایع غذایی مختلف برای پخت انواع شیرینی ها و کیک ها استفاده می شود. 

آسپارتام

آسپارتام که با نام های تجاری Equal و NutraSweet نیز شناخته می شود. طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا نوعی شیرین کننده مصنوعی غیر مغذی است که ۲۰۰ برابر شیرین تر از قند است. 

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف این نوع شیرین کننده بی خطر است، اما برخی تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف آسپارتام می تواند باعث سرطان شود. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید