تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

سوکرالوز در بدنسازی چه نقشی دارد؟

مقالات (عمومی)
سوکرالوز در بدنسازی چه نقشی دارد؟

سوکرالوز در بدنسازی در ترکیبات مکمل ها استفاده می شود. سوکرالوز نوعی شیرین کننده مصنوعی است که یک جایگزین مناسب برای قند و شکر است و با کاهش کالری دریافتی از بیماری هایی مثل دیابت و افزایش وزن جلوگیری می کند. 

به دلیل اینکه این شیرین کننده مصنوعی بدون کالری است؛ باعث شیرین شدن نوشیدنی ها و غذاها می شود بدون اینکه باعث افزایش میزان کالری و کربوهیدرات در بدن شود. سوکرالوز انواع مختلفی دارد و به سه شکل خام، پودری و گرانولی به فروش می رسد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا بیشتر درباره نقش سوکرالوز در بدنسازی صحبت کنیم. 

سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز تنها شیرین کننده مصنوعی صفر کالری است که میزان شیرینی آن ۶۰۰ برابر بیشتر از شکر است. سوکرالوز محلول در آب است و در مجاورت با گرما و طبخ شدن مقاومت بالایی دارد و امکان استفاده از آن در غذاهای گرم هم وجود دارد؛ البته امروزه درباره این موضوع تردیدهایی وجود دارد. 

سوکرالوز و صنایع غذایی

از سوکرالوز در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده و شیرین کننده استفاده می شود. همچنین از سوکرالوز به عنوان شیرین کننده های رومیزی هم استفاده می شود، برای مثال برای شیرین کردن چای، قهوه و …. از آن استفاده می شود. این شیرین کننده مصنوعی در سال ۱۹۹۸ توسط سازمان FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) تایید شده است. 

در ساخت بستنی، آبمیوه ها، ماست، قرص های دارویی، قهوه و نوشابه های گازدار از این نوع شیرین کننده مصنوعی استفاده می شود. همچنین از سوکرالوز در بدنسازی برای تهیه نوشیدنی های انرژی زا مانند مکمل های تغذیه ورزشی استفاده می شود تا تلخی ویتامین ها را از بین ببرد و خوردن آن را آسان تر کند. 

به دلیل اینکه مصرف قند برای دیابتی ها مضر است، از سوکرالوز به عنوان شیرین کننده در تهیه آبنبات های سنتی استفاده می شود. البته به غیر از سوکرالوز امکان استفاده از سوربیتول، آسپارتام و سایر الکل های قندی نیز در تولید این محصول وجود دارد. 

سوکرالوز

شیرین کننده های مصنوعی  تایید شده در بدنسازی

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) 6 نمونه از شیرین کننده های مصنوعی موجود در بازار را تایید کرده است که عبارتند از  آسپارتام، آسه سولفام پتاسیم، سوکرالوز، ساخارین، آدوانتام و نئوتام را تایید کرده است. 

آیا سوکرالوز باعث کاهش یا افزایش وزن می شود؟

اصولا شیرین کننده های بدون کالری به عنوان موادی موثر در کاهش وزن شناخته می شوند. مطالعات هیچ ارتباطی بین مصرف شیرین کننده های مصنوعی و افزایش یا کاهش وزن پیدا نکرده اند، اما در برخی افراد افزایش اندکی در شاخص توده بدنی (bmi ) آنها مشاهده شده است. طبق بررسی های انجام شده مشخص شده شیرین کننده های مصنوعی به طور متوسط می توانند حدود ۱.۷ پوند کاهش وزن را به دنبال داشته باشد. 

آیا سوکرالوز ایمن است؟

یکی از موضوعات بحث برانگیز این است که برخی از افراد ادعا دارند سوکرالوز کاملا بی خطر و ایمن است اما برخی دیگر ادعا دارند که این شیرین کننده مصنوعی بر روی سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد. همچنین ممکن است باعث بالا رفتن سطح قند خون و انسولین در برخی از افراد شود و یا اینکه به محیط باکتریایی روده آسیب وارد کند. 

همچنین بی خطر بودن این شیرین کننده مصنوعی در دماهای بالا هم به طور کامل تایید نشده است و توصیه می شود که از آن در پخت و پز از استفاده نکنید زیرا ممکن است ترکیبات مضری را آزاد کند. با این تفاسیر نمی توان گفت که سوکرالوز کاملا ایمن و بی خطر است یا خیر اما مراجع بهداشت معتبر مانند سازمان غذا و داروی آمریکا سوکرالوز را ایمن و بی خطر اعلام کرده است. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید