تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

دستگاه کلر زن چیست و چه کاربردی دارد؟

شیمیایی مقالات (عمومی)
دستگاه کلر زن چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه کلر زن، کلریناتور یا پکیج تزریق کلر دستگاهی برای از بین بردن میکروب ها و آلودگی های آب است. از دستگاه کلر زن در استخرها، آزمایشگاه ها، تصفیه خانه ها، استخرهای پرورش آبزیان و … استفاده می شود. 

کلر زن چیست؟

کلر زن دستگاهی است که با استفاده از آن کلر به آب اضافه می شود و به کمک آن میکروب زدایی و گندزدایی آب انجام می شود. کلر زنی آب یک روش موثر جهت گندزدایی و از بین بردن عوامل بیماری زا در آب است. 

کلر زنی آب به دلیل سهولت استفاده و همچنین پایین بودن هزینه آن در مقایسه با سایر روش های گندزدایی آب رایج تر است. 

برای طراحی و ساخت دستگاه تولید کلر به فاکتورهای مختلفی مثل دبی آب، ph آب، دمای آب، میزان کدورت آب، میزان آلودگی میکروبی و … توجه می شود. در ادامه با جهان شیمی همراه باشید تا با انواع دستگاه کلر زن آب و مزایای و کاربرد آن آشنا شوید. 

انواع دستگاه کلرزن

انواع دستگاه کلر زنی آب به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • دستگاه کلر زن مایع 
  • دستگاه کلر زن گازی 

دستگاه کلر زن مایع 

کلر زن مایع، پس از ترکیب ماده کلر با آب آن را به با غلظت معین به آب تزریق می کند. به دلیل مصرف آب در این دستگاه نیاز است دوزهای متفاوتی از کلر به آب یا پساب اضافه شود. برای مثال غلظت کلر مورد نیاز برای کلر زنی آب استخر و دستگاه کلرزنی آب آشامیدنی در این روش، با یکدیگر متفاوت هستند. 

دستگاه کلر زن گازی

 از دستگاه کلر زن گازی به منظور تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود. دستگاه های کلرزنی گازی اجزای مختلفی دارند که از جمله مهم ترین آنها عبارتند از دستگاه وکیوم رگلاتور،  روتامتر و انژکتور. 

چرا باید از کلر برای ضدعفونی کردن آب استفاده کنیم؟

به دلیل مزایای زیادی که کلر دارد؛ استفاده از انواع کلر زنی اعم گازی و مایع برای تصفیه آب و پساب استفاده می شود. انواع کلر به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی بالا و قیمتی ارزان آن را به یک ماده ضدعفونی کننده اقتصادی کارآمد و پرطرفدار تبدیل کرده است. 

کاربرد پکیج کلر زنی چیست؟

  • تصفیه آب چاه
  • دستگاه کلرزنی آب آشامیدنی 
  • ضدعفونی و میکروب زدایی آب استخر
  • گند زدایی و از بین بردن بوی نامطبوع در مخازن ذخیره آب
  • گندزدایی و جلوگیری از رشد جلبک ها در برج خنک کننده
  • گندزدایی پساب های تصفیه شده در تصفیه خانه فاضلاب صنعتی و بهداشتی
  • گندزدایی آب در خطوط تولید و شستشوی صنایع غذایی
  • جلوگیری از تجمع لجن در تصفیه خانه های فاضلاب
  • پیش کلر زنی آب به منظور جلوگیری از رشد میکروب ها در سیستم های تصفیه خانه آب آشامیدنی

مزایای کلر زنی آب چیست؟

از جمله مزایای کلر زنی آب عبارتند از:

  • حمل و جا به جایی آسان آن؛
  •  راه اندازی سریع و آسان آن؛
  • نصب دستگاه کلر زنی سریع انجام می شود؛
  • مصرف انرژی بسیار پایین؛

مراحل کلر زنی آب

پیش از شروع فرآیند تصفیه آب

به دلیل اینکه هدف از کلر زنی آب، جلوگیری از رشد انواع میکروارگانیسم ها در آب است، نیاز است که قبل از ورود آب به خطوط انتقال یا تصفیه خانه ها، کلر زنی و گندزدایی انجام شود. البته در حین کلر زنی و ترکیب کلر با آلودگی های احتمالی آب، یک ماده جدید به نام هالومتان تولید می شود. 

مرحله پایانی فرآیند تصفیه آب

همان طور که گفته شده پیش از شروع تصفیه آب، کلر زنی آب انجام می شود. اما نیاز است که مقداری کلر در آب باقی بماند تا از رشد باکتری ها و میکروب ها در لوله های انتقال آب جلوگیری کند. 

انواع دستگاه کلر زن استخر

استخرهای شنا محل مناسبی برای رشد باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها هستند که نیاز است که این مکان به صورت مداوم تمیز و پاکسازی شود. تصفیه کننده آب استخر این کار را انجام می دهد اما این کار به تنهایی کفایت نمی کند و نیاز به استفاده از کلر استخر به منظور پاکسازی اساسی است. 

البته به دلیل اینکه استفاده از مقدار زیاد کلر می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد و عوارضی مثل تحریک پوست، مشکلات تنفسی و … را به همراه دارد باید در مقدار استفاده از آن دقت کنید. به همین منظور برای تزریق کلر از دستگاه کلر زن استخر استفاده می شود که با توجه به ابعاد استخر و میزان آلودگی از غلظت استاندارد کلر برای کلر زنی استفاده می کند. در ادامه بیشتر درباره انواع دستگاه کلر زنی استخر صحبت خواهیم کرد. 

کلر زن شناور استخر

اگر به دنبال یک کلر زن ارزان قیمت هستید، کلر زن شناور استخر بهترین گزینه برای شما است. کلر زن شناور استخر گنجایش ۲.۵ الی ۷.۵ سانتی متر مربع قرص کلر است که به نسبت ابعاد استخر می توان کلر زنی استخر را انجام داد. 

در صورت استفاده از این نوع دستگاه کلر زن استخر باید به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام شنا کردن در استخر باید کلر زن شناور را از استخر خارج کنید. بزرگ ترین عیب این نوع کلر زن عدم کنترل دز تزریقی کلر به آب استخر است. 

کلر زن خطی استخر

کلر زن خطی، بهترین روش کلر زنی آب استخر است؛ زیرا در این روش دوز کلر تزریقی به آب استخر قابل کنترل است. دستگاه کلر زن خطی در مسیر لوله کشی ورود آب استخر قرار داده می شود و از این طریق میزان دقیقی از کلر را به آب استخر اضافه می کند. در صورت استفاده از این روش کلر به صورت یکنواخت در آب استخر پخش می شود. 

کلر زن نمکی استخر

از دستگاه کلر زن نمکی به منظور تولید کلر و تصفیه آب استخر استفاده می شود. روش کار این نوع دستگاه تولید کلر، این گونه است که آب توسط لوله وارد سل می شود و به اندازه مورد نیاز نمک در آب حل شده و سپس با استفاده از برق به هیدروژن و هیپوکلریک اسید تجزیه می شود که این اسید عملیات پاکسازی آب را انجام می دهد. 

از جمله مزایای استفاده از دستگاه کلرزن نمکی این است که نیازی به ذخیره و نگهداری از کلر ندارد و همچنین این نوع کلر زن به نسبت سایر انواع سالم تر است. 

دستگاه کلرزن اتوماتیک استخر

کلر زنی استخر در این روش به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود. دستگاه کلر زن اتوماتیک با توجه به ph آب استخر اقدام به تزریق دوز مورد نیاز کلر می کند. مدل های جدید دستگاه کلرزن اتوماتیک استخر، قابلیت کنترل توسط گوشی های هوشمند را دارند. این نوع دستگاه کلر زن استخر پیشرفته ترین و جدیدترین است. البته به دلیل آپشن هایی که این نوع دستگاه کلر زن دارد طبیعتا قیمت دستگاه کلرزن اتوماتیک  نیز بیشتر از سایر روش ها است. 

قیمت دستگاه کلر زنی چقدر است؟

قیمت دستگاه کلر زنی به نسبت فاکتورهای مختلف متفاوت است. اما به طور کلی قیمت دستگاه کلر زن مایع کمتر از قیمت کلز زن گازی است. از جمله فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت نهایی دستگاه تولید کلر عبارتند از:

  • دبی پمپ تزریق
  •  قدرت دوزینگ پمپ کلر زن
  •  کیفیت قطعات مورد استفاده در تولید دستگاه کلر زنی آب
  •  گیربکس یا بدون گیربکس بودن همزن
  •  حجم مخزنی که کلر داخل آن تزریق می ‌شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید