تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

مقدار مناسب کلر استخر، چقدر است؟

مقالات (عمومی)
مقدار مناسب کلر استخر، چقدر است؟

یکی از موارد بسیار مهم در نگهداری استخر، ضدعفونی کردن آب استخر است که این کار بیشتر با استفاده از کلر انجام می شود. میزان ماندگاری کلر در آب بیشتر از سایر روش هاست و هزینه کمتری نیز برای صاحبان استخر دارد. 

انواع کلر در سه نوع پودر، قرص و گرانول به بازار عرضه می شود. در این سری از مقالات جهان شیمی قصد داریم درباره مقدار مناسب کلر استخر صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید. 

کلر استخر 

برای اینکه استخر شنا برای شناگران ایمن و مناسب باشد می بایست میزان ph آب استخر استاندارد باشد. در طول فصل شنا نیاز است که هر دو هفته یک بار میزان ph آب استخر بررسی شود، برای این کار از کیت تست کلر استفاده می شود. 

اگر برای اولین بار می خواهید استخر را کلر زنی کنید این کار را می توانید به صورت دستی یا با استفاده از کلر زن استخر انجام دهید.  

مقدار مناسب کلر استخر

در صورت کم بودن کلر استخر، آب استخر به طور کامل ضدعفونی و گندزدایی نمی شود. از طرفی زیاد بودن کلر نیز باعث بروز مشکلات تنفسی و تحریک پوست و چشم شناگران می شود. 

به همین دلیل استفاده از مقدار مناسب کلر استخر در تمامی فصول سال از اهمیت بالایی برخوردار است. 

مقدار پودر کلر برای استخر به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب آب استخر باید حدود ۵ کیلوگرم باشد. 

مقدار مناسب کلر استخر با توجه به نوع کلر که شامل قرص کلر، پودر کلر و گرانول است متفاوت است. همچنین به طور دقیق نمی توان گفت میزان مصرف قرص کلر برای ضدعفونی آب استخر باید چقدر باشد و میزان استفاده از قرص کلر به عوامل زیر بستگی دارد:

  • تعداد ساعات تابش نور خورشید و مقدار uv: در صورتی که استخر روباز باشد و در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد، اشعه ماوراء فرابنفش خورشید باعث کاهش کلر استخر می شود. 
  • برگ و حشرات در استخر: هر گونه آلودگی و مواد اضافه اعم از برگ ها، حشرات و …. باعث از بین رفتن کلر استخر می شوند.
  • ساعات استفاده از استخر شنا: هر چه مدت زمان استفاده از استخر شنا بیشتر باشد، کلر سریعتر جذب می شود.
  • حجم استخر: مقدار مناسب کلر استخر در هفته با توجه به بزرگی و کوچکی استخر می تواند متفاوت باشد.

در صورتی که استفاده زیادی از استخر ندارید، حتما در هفته یک بار میزان کلر و ph آب استخر را با کیت تست بررسی کنید. اما اگر بیش از دو روز در هفته از استخر استفاده می کنید، می بایست ۲ الی ۳ بار در هفته کیفیت آب را بررسی کنید. 

مقدار مناسب قرص کلر استخر

مقدار مناسب کلر استخر در حالت ایده آل باید بین ۱ تا ۳ ppm باشد. وجود این مقدار کلر در استخر باعث ضدعفونی کردن آب استخر و از بین بردن میکروب ها، ویروس و باکتری های استخر می شود و همچنین از ایجاد مشکلات پوستی، سوزش چشم و مشکلات تنفسی جلوگیری می کند. 

برای اطمینان از مقدار مناسب کلر استخر، به صورت روزانه از کیت اندازه گیری کلر استفاده کنید. 

قرص کلر در دو سایز ۳ اینچی و ۱ اینچی به فروش می رسد. برای استخرهای بزرگ معمولا از قرص کلر بزرگ استفاده می شود. برای محاسبه تعداد قرص کلر بزرگ کلر برای استخر ابتدا باید حجم استخر را محاسبه کنید و برای هر ۲۰ متر مکعب آب استخر، یک قرص کلر بزرگ نیاز است. برای کلر زنی یک استخر ۸۰ متر مکعبی، نیاز به ۴ قرص کلر بزرگ است. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید