تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

کسب رضایت مصرف کننده مواد غذایی

مقالات (عمومی)
کسب رضایت مصرف کننده مواد غذایی

کسب رضایت مصرف کننده مواد غذایی :

هدف نهایی در تضمین کیفیت محصول، رضایت مصرف کننده است. بنابراین، اگرچه کیفیت بر روی خصوصیات محصول متمرکز می شود، برای تعیین قابلیت پذیرش باید گرایش و رفتار مصرف کننده را مورد توجه قرار داد. قابلیت پذیرش مصرف کننده به عنوان تقاضای مصرف کننده برای خرید یا خوردن محصول تعریف می شود.

در حالی که خصوصیات کیفی با استفاده از صحت و دقت اندازه گیری می شوند، ارزیابی گرایش و رفتار مصرف کننده و رضایت مصرف کننده بسیار دشوار است.

تولید کنندگان مواد غذایی که از سیستم های کنترل و تضمین کیفیت استفاده می کنند، نگرانی در مورد ارزیابی پذیرش مصرف کننده ندارند زیرا تولید محصولی با کیفیت ثابت، باعث می شود در دسترس عموم قرار گرفته و تبلیغی برای محصول باشد.

اگر مصرف کننده، محصولی بخرد و آن را دوست داشته باشد، مجددا آن را خواهد خرید. شرکتی که از سیستم مدیریت کیفیت استفاده می کند، تلاش می کند تا نیازها و خواسته های موجود و بالقوه مصرف کنندگان نهایی و روش کسب رضایت مصرف کننده را دریابد.

نکته :

برای تعیین پذیرش یک محصول شرکت تولید کننده ماده غذایی باید بخش مختلف بازار خود را تعیین کند. برای مثال کارخانه تولید پنیر چدار باید بداند برخی مصرف کنندگان، پنیر را تند و برخی با طعم ملایم دوست دارند.

آنها باید تصمیم که هر دو نوع طعم یا تنها یکی از آنها تولید شود و یا پنیرهایی با طعم ملایم یا بسیار تند برای مناطق دیگر نیز تهیه شود.

برخی از کره های بادام زمینی خامه ای و برخی ترد هستند. کره های بادام زمینی با بافت خامه ای، چندین زیر گروه دارند. پس از انجام ارزیابی حسی در کلاس کنترل کیفی، یک نام تجاری خاص به عنوان تولید کننده برتر انتخاب شد.

این شرکت تجاری، محصول خود را بر اساس جامعه ای متشکل از اغلب طرفداران کره بادام زمینی، توسعه داده بود. تصور اینکه شرکت دیگری، کره بادام زمینی همانند یا بهتر از این شرکت تولید کند، دشوار است.

تولید کنندگان کره بادام زمینی جدید شاید بهتر باشد به دنبال جامعه ای باشند که تمایلی به مصرف محصول تولیدی توسط شرکت تجاری قبل را ندارند. وجود یک نام تجاری برتر همواره به این معنی نیست که همیشه بهترین چیزی است که مصرف کننده ترجیح می دهد.

در یک ارزیابی دیگر که در همان کلاس انجام شد، اغلب دانش آموزان نمی توانستند تفاوت بین دو نوشیدنی کولادار را تشخیص دهند اما اغلب نام تجاری که مردم اقبال کمتری نسبت به آن داشتند، برنده تست ارجحیت نمی شد. در این حالت، بازاریابی شاخص بهتری در تعیین موفقیت محصول نسبت به آزمون ارجحیت است.

توجه :

در زمان تعیین منطقه فروش، توجه به مصرف کنندگان بالقوه و کسانی که در حال حاضر مصرف کننده محصول هستند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اگر فقط به مصرف کنندگان جدید کره بادام زمینی یا نوشیدنی کولادار توجه شود، شانس این تعداد بیشتری از مردم محصول را مصرف کنند، از دست می رود.

برای مثال کسی اولین بار هویج بزرگ را به قطعات کوچک تقسیم کرد، آنها را داخل بسته بندی قرار داد و فروخت، محصولی برای بسیاری از مردم که نمی توانند زمانی برای تمیز کردن پوست گیری و خرد کردن صرف کنند، تولید کرد.

نکته :

ارزیابی میزان پذیرش، امر مشکلی است زیرا ابتدا باید منطقه با مناطقی که مصرف این محصول برای مردم جذاب است، تعیین شود. سپس مصرف کنندگانی که مایل به مصرف یک یا چند محصول هستند ارزیابی شده و در مورد تمایل یاعدم تمایلشان به مصرف محصول از آنها سوال شود.

باید مراقب بود که سوال ها پیچیده کننده معمولی که برای اندازه گیری خصوصیات کیفی آموزش ندیده است، بتواند به سوالات پاسخ دهد. بسیاری از اوقات، این نوع اطلاعات می تواند صحیح نباشد.

مصرف کنندگان تنها کسانی هستند که با استفاده از آنها می توان دریافت که محصول را دوست داشته اند یا نه. به هنگام انجام تحقیق با استفاده از مصرف کننده، بهتر است تنها یک محصول به آنها عرضه شده و در مورد «قابل قبول» یا «غیرقابل قبول» بودن طعم آن سوال شود.

محققان دیگر تمایل دارند از مقیاس های نه نقطه ای را استفاده کنند که از «بی نهایت دوست داشتم» تا «اصلا دوست نداشتم» متغیر است.

به یاد داشته باشید :

  • اگرچه کیفیت روی مشخصات محصول تاکید دارد، قابلیت پذیرش، میزان گرایش مصرف کننده را مورد توجه قرار میدهد. . و هدف نهایی در تضمین کیفیت محصول، رضایت مصرف کننده است.
  • تولید کنندگان مواد غذاهایی باید مراقب باشند تا از ایجاد آلودگی جلوگیری کنند. آنها باید از مواد خام و سپس هر واحد عملیاتی شروع کرده و با استفاده از بهداشت به عنوان عاملی کلیدی از هر گونه آلودگی جلوگیری کنند.
  • سیستم تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی به معنی اطمینان از ایمنی میکروبی محصول است .
  • کنترل آماری فرایند شامل اندازه گیری میزان اثرگذاری فرایند یا واحد عملیاتی است و بر اساس این نظریه است که اگر هر چیز در هر قسمتی از فرایند درست باشد، محلول نهایی خوب است.
  • مدیریت کیفیت، کیفیت را به عنوان میزان پذیرش مصرف کننده تعریف می کند.
  • تضمین کیفیت، با تاکید بر «انجام صحیح فرایند برای اولین بار»، به هنگام ارزیابی کیفیت، کل فرایند را مورد توجه قرار می دهد.
  • کنترل کیفی، آزمایش محصول برای اطمینان از رسیدن به کیفیت خوب است.
  • وقتی تولید غذا ماشینی تر شده و از افراد کمتری استفاده می شود، ایجاد راهی برای اطمینان از اینکه هر محصول کیفیت خوبی دارد، لازم است.
  • اندازه گیری های انجام شده باید صحیح، دقیق، حساس و مناسب باشد تا بتوان از آنها استفاده کرد
  • کیفیت شامل خصوصیات حسی است که به آسانی با حواس پنجگانه تشخیص داده می شود و خصوصیات پنهان که به سهولت توسط مصرف کننده اندازه گیری نمی شود.

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید