تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

سوخت سبز چیست و چه منافع و مضراتی دارد؟

مقالات (عمومی)
سوخت سبز چیست و چه منافع و مضراتی دارد؟

سوخت سبز از گیاهان و محصولات زراعی استخراج شده و به عنوان سوخت زیستی نیز شناخته می شود. رایج ترین سوخت های سبز استخراج شده بیواتانول یا به عبارت دیگر اتانول و بیودیزل هستند. این ترکیبات با بنزین مخلوط شده و می توانند به عنوان سوخت جایگزین خودرو شما استفاده شوند. سوخت های سبز از منابع تجدید پذیر تهیه می شوند و می توانند در هر مکانی رشد کرده و در مقایسه با سوخت فسیلی میزان انتشار دی اکسید کربن کمتری دارند.

 

از آنجا که قیمت نفت خام روز به روز در حال افزایش است ، اکثر مردم برای صرفه جویی در هزینه و کاهش وابستگی خود به نفت به سوخت های زیستی روی آورده اند. سوخت های زیستی از گندم ، ذرت ، سویا و نیشکر تولید می شوند که می توانند بارها و بارها در صورت نیاز تولید شوند ، بنابراین پایدار هستند. اگرچه سوخت های زیستی مزایای زیادی نسبت به همتایان خود دارند ، اما جنبه های پیچیده دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم.

 

سوخت های زیستی نه تنها با ایجاد مشاغل به اقتصاد مشکل دار کمک می کنند بلکه با انتشار آلودگی کمتر به کاهش گازهای گلخانه ای تا حد زیادی کمک می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

 

مزایای استفاده از سوخت سبز

 

منبع انرژی کارآمدی هستند

سوخت زیستی از منابع تجدید پذیر ساخته شده و در مقایسه با دیزل های فسیلی کمتر قابل اشتعال است و خواص روان کنندگی بهتری دارند. این سوخت ها در مقایسه با گازوئیل استاندارد باعث انتشار کمتر دی اکسید کربن می شوند. سوخت های زیستی را می توان از طیف وسیعی از مواد تولید کرد و هزینه و مزایای کلی استفاده از آنها بسیار بالا است.

 

هزینه و سود مقرون به صرفه

در حال حاضر ، هزینه سوخت های زیستی در بازار همانند بنزین است. با این حال مزایای کلی استفاده از آنها بسیار بیشتر است. آنها سوخت های تمیزتری هستند، به این معنی که در هنگام سوختن گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کنند. با افزایش تقاضا برای سوخت های زیستی ، این پتانسیل وجود دارد که در آینده ارزان تر شوند.

 

بر اساس گزارش RFA (انجمن سوخت های تجدید پذیر) اتانول به عنوان سوخت زیستی همچنان دارای بالاترین عدد اکتان و کم هزینه ترین سوخت موتور در کره زمین است. با اهدافی مانند کاهش هزینه های سوخت زیستی مثلا استفاده از محصولات با ارزش بالا از زیست توده یا منابع زائد و کاهش هزینه تولید می توان خیلی بیشتر در هزینه ها صرفه جویی کرد.

سوخت سبز چیست و چه منافع و مضراتی دارد؟

سوخت سبز چیست و چه منافع و مضراتی دارد؟

 

دوام موتور خودروها

سوخت های زیستی با طراحی موتورهای فعلی سازگار هستند و در اکثر شرایط عملکرد بسیار خوبی دارند. این سوخت ها دارای خاصیت ستان بالاتر و روان کنندگی بهتر هستند زیرا وقتی از بیودیزل به عنوان سوخت قابل احتراق استفاده می شود ، دوام موتور افزایش می یابد.

 

همچنین نیازی به تبدیل موتور نیست و این سوخت ها باعث می شوند موتور برای مدت طولانی تری کار کند. با استفاده از سوخت سبز موتورها به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند و هزینه های کلی بررسی آلودگی را نیز کاهش می دهند. موتورهایی که برای کار با سوخت های زیستی طراحی شده اند نسبت به سایر موتورهای دیزلی آلودگی کمتری منتشر می کنند.

 

سوخت های زیستی از منابع مختلف مانند کود ، ضایعات حاصل از محصولات زراعی ، سایر محصولات جانبی ، جلبک ها و گیاهانی که به طور خاص برای سوخت تولید می شوند ، تهیه می شوند.

قابل تجدید هستند

اکثر سوخت های فسیلی منقضی شده و روزی به دود تبدیل می شوند. از آنجا که بسیاری از منابع مانند کود ، ذرت ، سبوس ، سویا ، ضایعات محصولات و گیاهان تجدید پذیر هستند و احتمالاً به این زودی ها تمام نمی شوند، استفاده از سوخت های زیستی را در طبیعت کارآمدتر می کند. همچنین ، می توان این محصولات را بارها و بارها کاشت.

 

کاهش گازهای گلخانه ای

مطالعات نشان می دهد که سوخت های زیستی گازهای گلخانه ای را تا ۶۵ درصد کاهش می دهند. سوخت های فسیلی ، هنگامی که سوزانده می شوند ، مقادیر زیادی گازهای گلخانه ای یعنی دی اکسید کربن در جو تولید می کنند. این گازهای گلخانه ای نور خورشید را در جو به دام می اندازند و باعث گرم شدن کره زمین می شوند.

 

سوزاندن زغال سنگ و نفت باعث افزایش دما و گرم شدن کره زمین می شود بنابراین برای کاهش تأثیر گازهای گلخانه ای ، بهتر است مردم در سراسر جهان از سوخت های زیستی استفاده کنند.

 

امنیت اقتصادی

همه کشورها دارای ذخایر بزرگ نفت خام نیستند بنابراین مجبور به واردات نفت هستند که ضربه بزرگی به اقتصاد وارد می کند. اگر افراد بیشتری به سمت سوخت های زیستی روی آورند ، کشور ها می توانند وابستگی خود را به سوخت های فسیلی کاهش دهند.

 

تولید سوخت های زیستی تقاضا برای محصولات مناسب سوخت سبز را افزایش می دهد و باعث تقویت صنعت کشاورزی می شود. سوخت رسانی به خانه ها ، مشاغل و ساخت وسایل نقلیه ای که با سوخت های زیستی کار می کنند معمولا ارزان تر از سوخت های فسیلی است. با رشد روزافزون صنعت سوخت های زیستی ، مشاغل بیشتری ایجاد می شود که اقتصاد ما را ایمن نگه می دارد.

 

معایب سوخت سبز

 

هزینه بالای تولید

حتی با وجود تمام مزایای مربوط به سوخت های زیستی ، تولید آنها در بازار فعلی بسیار گران است. در حال حاضر ، علاقه و سرمایه گذاری برای تولید سوخت های زیستی نسبتاً کم است ، اما می تواند تقاضا را برآورده کند. اگر تقاضا افزایش یابد ، افزایش عرضه این سوخت ها عملیاتی طولانی مدت است که بسیار گران خواهد بود. چنین معایبی مانع از محبوبیت بیشتر استفاده از سوخت های زیستی شده است.

 

عدم کشت متناوب

عدم کشت متناوب به تولید محصولات مشابه در سالهای متمادی اشاره می کند ، نه تولید محصولات مختلف در طول زمان. در حالی که این ممکن است از نظر اقتصادی برای کشاورزان جذاب باشد ، اما رشد یک محصول هر ساله ممکن است خاک را از مواد مغذی که از طریق تناوب زراعی به خاک بازگردانده می شود ، محروم کند. بنابراین ، کلید پرورش محصولات سالم در سراسر جهان تنوع زیستی است.

 

استفاده از کودها

سوخت های زیستی از محصولاتی تولید می شوند که برای رشد بهتر نیاز به کود دارند. جنبه منفی استفاده از کودها این است که می توانند اثرات مضر بر محیط اطراف داشته باشند و ممکن است باعث آلودگی آب ها شوند. کودها اکثرا حاوی نیتروژن و فسفر هستند که از خاک به دریاچه ها ، رودخانه ها یا حوضچه های نزدیک شسته می شوند.

 

سوخت سبز چیست و چه منافع و مضراتی دارد؟

سوخت سبز چیست و چه منافع و مضراتی دارد؟

کمبود غذا

سوخت های زیستی از گیاهان و محصولاتی که میزان قند بالایی در آنها وجود دارد ، استخراج می شود. با این حال ، بیشتر این محصولات به عنوان محصولات غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه مواد زائد حاصل از گیاهان را می توان به عنوان مواد اولیه سوخت سبز استفاده کرد ، اما نیاز به چنین محصولات غذایی برای تغذیه انسان هنوز وجود خواهد داشت.

 

اگرچه استفاده از زمین های کشاورزی موجود برای سوخت های زیستی ممکن است باعث کمبود شدید غذا نشود. با این حال ، قطعاً بر رشد فعلی محصولات فشار خواهد آورد. یکی از نگرانی های اصلی مردم این است که استفاده روزافزون از سوخت های زیستی ممکن است به معنای افزایش قیمت مواد غذایی نیز باشد.

 

آلودگی صنعتی

میزان کربن منتشر شده از سوخت های زیستی هنگام سوختن کمتر از اشکال سنتی سوخت است. با این حال ، فرآیند تولید آنها این مسئله را جبران می کند زیرا  تولید آنها تا حد زیادی به مقدار زیادی آب و نفت وابسته است.

 

صنایع وسیعی که برای تولید سوخت سبز مورد استفاده قرار می گیرند ، مقادیر زیادی گازهای گلخانه ای  منتشر می کنند و باعث آلودگی آب در مقیاس کوچک می شوند. تا زمانی که وسایل تولید کارآمدتری در نظر گرفته نشوند  سوخت های زیستی تأثیر چندانی بر انتشار کلی کربن نخواهد داشت. همچنین باعث افزایش NOx می شوند.

 

استفاده از آب

مقادیر زیادی آب برای آبیاری محصولات سوخت سبز مورد نیاز است که در صورت عدم مدیریت عاقلانه ممکن است  بر منابع آب محلی و منطقه ای فشار وارد کند. مثلا به منظور تولید اتانول مبتنی بر ذرت برای پاسخگویی به تقاضای محلی برای سوخت های زیستی ، مقادیر زیادی آب استفاده می شود که می تواند فشار زیادی بر منابع آب محلی وارد کند.

افزایش قیمت در آینده

تکنولوژی فعلی که برای تولید سوخت سبز استفاده می شود آنطور که باید کارآمد نیست و دانشمندان در حال توسعه ابزارهای بهتری هستند که به وسیله آنها می توانیم این سوخت را بیشتر استخراج کنیم. با این حال ، تامین هزینه تحقیق و نصب این ابزارها  به این معنی است که قیمت سوخت های زیستی در آینده جهش قابل توجهی خواهد داشت.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید