تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

نیروی گرانشی چیست و چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

مقالات (عمومی)
نیروی گرانشی چیست و چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

قانون گرانش جهانی نیوتن برای توضیح نیروی گرانشی استفاده می شود. این قانون بیان می کند که هر ذره پرجرم در جهان، هر ذره سنگین دیگری را با نیرویی جذب می کند که با حاصلضرب جرم آنها نسبت مستقیم دارد و با مجذور فاصله بین آنها نسبت معکوس دارد. این قانون کلی و فیزیکی از مشاهداتی که توسط نیوتن انجام می شد به دست آمد. روش مدرن ‌تر برای بیان قانون گرانش این است: «هر جرم نقطه ‌ای، هر جرم نقطه ‌ای دیگر را با نیرویی که در امتداد خطی که هر دو نقطه را قطع می ‌کند، جذب می‌کند. نیرو متناسب با حاصل ضرب دو جرم و با مجذور فاصله بین جرم نقطه نسبت معکوس دارد.

 

نیروی گرانشی ما را احاطه کرده است و چیزی است که تعیین می کند یک توپ بسکتبال قبل از اینکه به سطح زمین پرتاب شود چقدر وزن داشته باشد و چقدر مسافت طی کند. نیروی جاذبه زمین برابر با نیرویی است که زمین به شما وارد می کند. در حالت استراحت، روی سطح زمین یا نزدیک آن، نیروی گرانش با وزن شما برابر است. در یک جسم نجومی متفاوت مانند زهره یا ماه، شتاب گرانش با زمین متفاوت است، بنابراین اگر قرار بود روی یک ترازو بایستید، به شما نشان می ‌دهد که وزن شما متفاوت از زمین است.

نیروی گرانشی زمین چیست

نیروی گرانشی زمین نیروی جاذبه ای است که دو جسم را به طرف هم می کشد. هر ماده ای که جرم دارد، کشش گرانشی قابل توجهی بر اجسام مجاور خود اعمال می کند. به عبارت ساده، گرانش نیروی طبیعی است که جسمی را به سمت مرکز زمین یا هر جسم فیزیکی دیگری می کشد. گرانش عمدتاً به جرم اجسام و فاصله بین آنها بستگی دارد و یکی از قوی ترین نیروها در طبیعت است. گرانش در سال ۱۶۸۷ توسط سر ایساک نیوتن کشف شد. با کشف نیروی گرانشی، تعدادی از مفاهیم ناشناخته نیز توسط نیوتن معرفی شد که از جمله آنها می توان به سه قانون حرکت اشاره کرد.

نام دیگر نیروی گرانشی چیست

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا اجسامی که روی زمین می افتند در هوا پرواز نمی کنند بلکه مستقیم روی زمین می افتند؟ این مسئله عمدتا به دلیل وجود نیروی گرانشی است که به عنوان نیروی جاذبه نیز شناخته می شود. جرم جسم با نیروی جاذبه گرانشی نسبت مستقیم دارد. این بدان معناست که برای اجسام سنگین کشش گرانشی در مقایسه با اجسام سبک قوی تر خواهد بود.

تاثیر نیروی گرانشی بر زندگی

ثبات اجسام

اجسام موجود در سطح زمین در هوا معلق و شناور نیستند. این به دلیل وجود نیروی گرانشی موجود بین اجسام و زمین است. فنجانی که روی میز نگه داشته می شود در هوا معلق نمی ماند و تا زمانی که توسط نیروی خارجی تکان داده نشود در همان حالت باقی می ماند. به طور مشابه گرانش مسئول نگه داشتن سایر اجسام در یک موقعیت پایدار است.

جزر و مد

جزر و مد عبارت است از افزایش و کاهش دوره ای کوتاه مدت آب در اقیانوس ها. این امواج بزرگ در اقیانوس ها به دلیل کشش گرانشی ماه و خورشید بر روی آب موجود در اقیانوس ها ایجاد می شوند. در غیاب کشش گرانشی، اقیانوس‌ها آرام‌تر خواهند بود زیرا اندازه جزر و مد به یک سوم ارتفاع اولیه کاهش می ‌یابد.

فعالیت های زندگی روزمره

تعدادی از فعالیت های روزمره زندگی شامل اعمال نیروی گرانشی است. به عنوان مثال، بازی، سر خوردن، پریدن، دویدن و … کاملاً به نیروی جاذبه وابسته است. یک کودک تنها به دلیل وجود گرانش روی زمین از یک سرسره سر می خورد. اگر کسی بخواهد همان فرآیند لغزش را در فضایی که منطقه ای با جاذبه صفر است انجام دهد، امکان پذیر نخواهد بود.

اجرام آسمانی

اجرام آسمانی موجود در فضا به دور خورشید می چرخند و در مدار مربوطه خود می چرخند. نیرویی که مسئول هم ترازی و چرخش مناسب سیارات به دور خورشید است، نیروی گرانش است. همین نیرو مسئول چرخش قمرها به دور سیارات مربوطه خود است.

نیروی گرانشی چیست و چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

نیروی گرانشی چیست و چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

ریختن نوشیدنی

نوشیدنی هایی که در لیوان ریخته می شوند در لیوان می مانند و در فضا پخش نمی شوند. گرانش یا نیروی گرانش این امکان را فراهم می کند. ریختن مایعات در فضا یا در مناطق گرانش صفر کار خسته کننده ای است زیرا هیچ نیرویی مولکول ها را به سمت ته ظرف نمی کشد.

غلت خوردن اجسام

اگر مانعی در مسیر وجود نداشته باشد، صخره‌ها و سایر اشیایی که روی سطح شیبدار قرار می‌ گیرند، تمایل دارند به سمت پایین غلت بخورند. این چرخش هر جسم فیزیکی به دلیل گرانش در عمل صورت می گیرد. اجسامی که در همان موقعیت مایل نگه داشته می شوند، اگر در خلاء یا در ناحیه گرانش صفر باشند، نمی غلتند.

پیاده روی

راه رفتن یکی از رایج ترین پدیده های فیزیکی است که تقریباً هر جانور زمینی آن را انجام می دهد. در حین راه رفتن پاهای ما مستقیماً با زمین در تماس هستند و شناور نمی‌شویم. پدیده جاذبه به ما در راه رفتن نیز کمک می کند.

گازهای موجود در خورشید

خورشید بزرگترین ستاره منظومه شمسی و منبع انرژی فراوان است. عمدتاً ترکیبی از گازها و بخارات است. گازهای موجود در خورشید به دلیل گرانش از این جسم آسمانی خارج نمی شوند. در غیاب گرانش، گازها از سطح خورشید خارج می شوند و ما با یک خلاء بزرگ در کل منظومه سیارات و سیارک ها خواهیم ماند.

بارش برف و باران

آبی که از سطح زمین تبخیر می شود، ابرهای بزرگی از بخار آب را تشکیل می دهد. سپس این بخارات آب با پیروی از یک فرآیند اولیه تراکم به زمین باز می گردند. بارش معمولاً به صورت باران یا برف است. باران یا برف مستقیماً روی زمین می‌بارد و در هوا شناور نمی‌شود. از این رو، وجود نیروی گرانشی را می توان به وضوح مشاهده کرد.

مزایا و معایب نیروی گرانشی

نیروی جاذبه اهمیت زیادی دارد که بر زندگی روزمره ما تأثیر گذاشته است. در اینجا به برخی از مزایا و معایب آن اشاره می کنیم.

مزایای نیروی گرانشی

  • ثابت ماندن روی سطح زمین
  • ماهیچه ها و استخوان ها را فعال نگه می دارد
  • به زمین اجازه می دهد تا جو خود را حفظ کند
  • به سدهای آبی اجازه می دهد انرژی را ذخیره کنند

معایب نیروی گرانشی

  • سفر به فضا را دشوار می کند زیرا موشک ها باید بر نیروی گرانش غلبه کنند
  • باعث می شود زمین بخوریم و آسیب ببینیم
  • ارتفاع ساختمان های بلند را در حین ساخت محدود می کند
  • با بالا رفتن سن فرد روی استخوان ها و مفاصل تاثیر می گذارد

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید